Gå til innhold
  • Bli medlem

Raudbergnuten (1819) og Nystølvarden (1295) 13-14. februar 2010


500fjell

Anbefalte innlegg

Raudbergnuten – kommunetopp i Ål

Fikk minimalt med søvn denne natten, og kjørte i skumringen fra Asker kl. 06.30. Det var stille på veiene, og jeg satset på at UP hadde avspasert denne formiddagen. :) Tok en powernap på Bromma hvor jeg ble vitne til nydelig morgensol på åsene over Hallingdal. Ingen av de jeg spurte på forhånd hadde anledning til å forsøke seg på Åls tak denne helgen, men den gode værmeldingen tvang meg til å dra uansett. Forsøkte å parkere utenfor Bjøberg fjellstue, men det syntes ikke eieren noe om og jeg ble henvist til en plass lenger ned mot elva (passet meg faktisk bra).

Været var utrolig bra, akkurat som spådd og det var herlig å følge scootersporet innover mot Bjordalsbu. Passerte et skilt ved brua der det stod «Brettbomser» eller noe slikt, er ikke den typen men tok sjansen på å fortsette likevel. Tok på fellene da bakkene tok til, og nå angret jeg på at jeg enda ikke hadde fått ut fingeren og kjøpt meg slike hælløftere som mange randokjørere bruker. Ved krysset mot Iungdalshytta måtte jeg forlate det faste scootersporet og brøyte videre i halvdyp snø. Jeg trodde først at toppen var massivet oppe ved Hestebottfjellet, men det viste seg at det var lenger enn som så... Holdt et bra tempo innover, jeg ville helst komme tilbake før det ble mørkt. Passerte en hytte nordøst for pkt 1579, litt beroligende å vite at det finnes nødhavner om været skulle endre seg på mirakuløst vis.

Jeg har begynt å fått et nært forhold til Skarvheimen. Terrenget her er ganske annerledes enn feks Jotunheimen og Nordfjord. Kuperte heier og «skarv» så langt øyet kan se, disse hvitkledde kollene fascinerer meg like mye i dag som forrige helg på Hardangerjøkulen. Etter mye svette og slit nådde jeg toppen etter tre timer, 12 km og snaut 1000 høydemeter. Nå gjorde det godt med en skikkelig rast i «solveggen» med orkesterskue mot Hallingskarvet. I sør ruvet Gaustatoppen i det fjerne, og i nord lokket Jotunheimen og ikke minst Hurrungane som aldri før. En skikkelig gromtopp denne Raudbergnuten, også kalt Raudebergskarvet!

Etter å ha kost meg skikkelig med utsikten var det vemodig å tenke på at jeg nå må ned i dalen igjen. Men returen svingte det skikkelig av! Snølaget var blitt fastere, og det smørmyke pudderet oppå gjorde utforbakkene til en opplevelse av de sjeldnere. Farten var kanskje ikke den råeste, men jeg kunne nesten stå kontinuerlig hele veien ned igjen mens distansen gjorde seg selv. Kun et par småbakker, og så var jeg nede igjen, diiiiggg! :D

Nå bar det ned til den hippe alpinlandsbyen Hemsedal for å hive i seg en burger og chips før jeg kjørte til Sanderstølen Høyfjellshotell der jeg overnattet...i bilen på parkeringsplassen.

Turdata:

5t 15min
24 km
1100 høydemeter

Nystølvarden – kommunetopp i Gol

Natta var stjerneklar og rimelig kald, hele bilen var nedfrosset innvendig da jeg våknet. Men dessverre var det blitt helt overskyet! Dog lå skylaget over toppene, så utsikten fikk jeg, det er det viktigste. Spente på meg langrennsskia fremfor fjellski og langet innover de velpreparerte løypene mot Nystølvarden, Gol sin høyeste topp. Presterte å ta feil i et kryss og fly noen «unødvendige» motbakker etter Hølstølen. Her skal du gå til HØYRE, ikke venstre (var ikke skiltet her). Måtte renne tilbake, og etter hvert kom jeg på rett kjøl igjen.

Nå kom jeg opp i Nystølsfjellmassivet, over tregrensa. Så at det var blå himmel i nord, grensa gikk omtrent ved Bygdin tror jeg. Den som hadde vært i Jotunheimen i dag... Omsider nådde jeg toppvarden, det siste stykket måtte jeg gå utenom skitraseen. Feiret med sjokolade (originalt!) og sang for meg selv, jeg blir jo 19 år i dag, og hva er vel ikke bedre enn en ny topp på samvittigheten på sin egen bursdag? :D

Utsikten herfra innfridde så absolutt til forventningene, panorama til alle kanter ble jeg servert. Kommunetopper er faktisk ikke så verst, Mayhassen (jada, jeg vet det finnes topper som i Ullensaker etc.). :???: Etter noen minutter tok jeg på meg sekken og suste tilbake til Sanderstølen, moro å gå under slike forhold. På kjøreturen hjem fant jeg ut at jeg skulle «leke» Petter Solberg i den bråe svingen mot Aurdal sør for Åbjør. Hogg inn brekket, og.. hvor ble det av kontrollen???.. så stod bilen med fronten ut i snøen. Og jeg som har spilt på mye WRC på Playstation. :( Heldigvis finnes det hjelpsomme sjåfører der ute med tau og dro bilen opp igjen, hjertelig takk, dette blir siste gang jeg leker Solberg tror jeg. :)

Turdata:

2t 45min
25km
600 høydemeter

post-3251-13347467642_thumb.jpg

post-3251-133474676432_thumb.jpg

post-3251-133474676439_thumb.jpg

post-3251-133474676449_thumb.jpg

post-3251-13347467646_thumb.jpg

post-3251-13347467647_thumb.jpg

post-3251-133474676481_thumb.jpg

post-3251-133474676486_thumb.jpg

post-3251-133474676495_thumb.jpg

post-3251-133474676503_thumb.jpg

post-3251-133474676513_thumb.jpg

post-3251-133474676524_thumb.jpg

post-3251-133474676535_thumb.jpg

post-3251-133474676546_thumb.jpg

post-3251-133474676556_thumb.jpg

post-3251-13347467656_thumb.jpg

post-3251-133474676564_thumb.jpg

post-3251-133474676574_thumb.jpg

post-3251-133474676585_thumb.jpg

post-3251-133474676596_thumb.jpg

post-3251-133474676607_thumb.jpg

post-3251-133474676897_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlige Skarvheimen!! :)

Husker jeg kjente på det samme sjøl i mars i fjor på Kyrkjedørsnuten, det var flott å se over skarver, heier og et virrvarr av smånuter, det er ikke bare alpine tinder som er flott i fjellheimen! Raudbergnuten er jo et fjell jeg kan prøve å få med meg når jeg om et par år forhåpentligvis skal gå turen fra Breistølen til Drammen på ski.

Ellers likte jeg godt bildet fra Nystølsvarden mot Rauddalsfjellet og Vassfarfjella. Er fint med de spredte smågranene.

Gratulerer med dagen som var :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Øyvind og Christian! :D Skarvheimen er en perle uten like, skjønner godt Bjørn-Evens begeistring etter hans påsketur gjennom dette området for noen år tilbake. Her må det utforskes senere... Var småtrøtt og tenkte dessverre ikke på å se etter alternative muligheter, Marmolejo. Så på skikartet inne på Sanderstølen at det bare var derfra det ble kjørt løyper til toppen, så tror nok det er det kjappeste utgangspunktet fra Golsfjellet. Vet også at det finnes en mye kortere variant fra sørsiden ved fjellveien Gol-Bagn, som de fleste på wwv.no har benyttet.

Det skjedde noe bug med panoramabildene i går kveld, så legger dem ut på nytt i større format. :)

I tillegg får dere se en filmsnutt fra rennet (var dog en veldig slak del av løypa jeg filmet i) ned fra Raudbergnuten:

post-3251-13347467691_thumb.jpg

post-3251-133474676924_thumb.jpg

post-3251-133474676944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Du har jo omtrent gått på trappa mi! (Nystølsvarden) Det er den kommunetoppen som er nærmest huset mitt i Reinli.

Ellers var den svært nyttig for meg, den rapporten fra Raudbergnuten, siden den er neste topp på programmet så snart været blir topp og jeg får en dag fri. Har igjen denne og toppen i Lier, så er Buskerud komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers var den svært nyttig for meg, den rapporten fra Raudbergnuten, siden den er neste topp på programmet så snart været blir topp og jeg får en dag fri. Har igjen denne og toppen i Lier, så er Buskerud komplett.

Er det kommunetoppar du samlar på, bør turen gå innanfor kommuna også, i alle fall deler av turen :) I så fall vert det ein lang skitur dersom det skal gjerast på ein dagstur. Men som fottur er turen frå Toviki absolutt overkomleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hadde spart denne kommunetoppen til en dag med skikkelig vær, og fikk det! Avspaseringsdagen var perfekt "timet"! Gunstig føre gjorde turen til topps til en sann nytelse. Fulgte Sondres (500fjell) beskrivelse og tidsskjema, med mål om å slå ham, siden føret antakeligvis var mer gunstig for meg enn for ham! (Noen fordeler må vel en 39-åring få ha...)

Skifeller er gunstig, da det er jevn stigning omtrent hele veien (800 hm). Og så er det jo bare å ta dem av og skli hele veien tilbake etterpå. Gikk jevnt og hardt, med mål om å klare toppen under 3 timer. Det gikk så vidt; 2:57. Tok det så rolig bortover viddene i en stor omvei tilbake, og koste meg i sola.

De siste bakkene ned er ganske bratte i tett bjørkeskog, så jeg tok av skiene og ruslet et stykke i scootersporet.

Totalt 5:30 på tur. Nå står bare Liers kommunetopp igjen i Buskerud fylke, men den får nok vente litt til, siden Jotunheimen er lett tilgjengelig nå, siden Flya nylig åpnet.

post-469-133474686283_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.