Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Arc'teryx?


GardFG

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er i ferd med å bestille meg noe klær fra Arc'teryx og lurer derfor på et par saker:

1. Hvor god er hetta i Theta SV jakka? Ser den er sammenleggbar i halskraven og lurer derfor på hvor god stivhet det er i bremmen og hvor god stramming den har ift. kraftig vind...

2. I tillegg skal jeg ha en bukse eller to og lurer på erfaringer med følgende modeller: Alpha SV Bib vs. Alpha LT 1/2 Bib og Beta AR vs. Beta LT vs. Sidewinder SV???

Alle erfaringer med disse plaggene mottas med stor takk!

Mvh Gard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Jeg har selv Alpha sv bib'en. Det er utvilsomt den beste buksa jeg har eid. Fungerer hele året, selv på varme dager takket være de utrolige luftemulighetene. Alphaen har god holdbardhet, lett i vekt, og lett og tørke. Den er som all goretex kun vanntett en stund. Kanskje rundt en 75 bruksdøgn for min del. Jeg bruker klærne ganske hardt og med mer "normalt" bruk vil jeg anta at de holder seg vanntett en god del lenger. Har ingen problem med å anbefale denne buksen. Om den er verdt det ekstra prishoppet fra f.eks norønna er jeg heller usikker på. Jeg har ikke nok erfaring med norønna til å være bastant, men jeg mistenker at du for tilnærmet like mye for pengene ved kjøp av norønna bukser. Arcteryx står nok som det beste merket jeg har brukt, synd det er så inni helv... dyrt.

Hadde før theta jakken inntill den ble rappet. Nå bruker jeg Sidewinder jakken fra arcteryx. Begge er utrolig bra produkter. Jeg holder en knapp på sidewinder jakken. Som med all goretex holder den deg ikke tørr så lenge du er i skikkelig aktivitet kombinert med regn. Ikke forvent noe anderledes her. Hetten til arcteryx er intet mindre enn imponerende. Kan justeres akkurat slik du vil, tåler alt av vind jeg har vært utsatt for(storm på det verste). Theta jakken er vel noe lenger som forsåvidt er ett pluss, spesielt på vinteren. Igjen, ingen problem med å anbefale begge disse jakkene. Bare synd disse produktene er priset så sinnsykt groteskt.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar! Hadde helt sikkert sett på andre merker med større interesse hvis det ikke hadde vært for at jeg får veldig gode priser på alt fra Arc'teryx. Har en Norrøna Forollhogna bukse fra før av og en jakke fra Hagløfs. Begge plagg er Gore-Tex. Jakka fungerer best som svamp, og buksa ser ut som den har vært i to verdenskriger. Min erfaring er nøyaktig den samme som din at materialet Gore-Tex har en begrenset levetid.

Etterlyser fortsatt erfaringer med de andre plaggene jeg nevnte over...

-Gard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei.

Kjøpte meg Alpha SV jakke og bib for et år siden. Har brukt dette i kraftig uvær med regn og til harde toppturer om vinteren. Brukes ikke om sommeren. De passer perfekt og gjør jobben. Jeg kjøpte str M (på meg blir M overdeler ofte for trang over skuldre/rygg/bryst og L blir for lang.)

Klærne har veldg gode utluftingsmuligheter med glidelås under armene og på buksesidene (svetter mye). Hetta er veldig bra (passform, str og justeringer).

Klærne er suverene og anbefales på det sterkeste. Mitt beste kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg er i ferd med å bestille meg noe klær fra Arc'teryx og lurer derfor på et par saker:

1. Hvor god er hetta i Theta SV jakka? Ser den er sammenleggbar i halskraven og lurer derfor på hvor god stivhet det er i bremmen og hvor god stramming den har ift. kraftig vind...

2. I tillegg skal jeg ha en bukse eller to og lurer på erfaringer med følgende modeller: Alpha SV Bib vs. Alpha LT 1/2 Bib og Beta AR vs. Beta LT vs. Sidewinder SV???

Alle erfaringer med disse plaggene mottas med stor takk!

Mvh Gard

Skal det ikke komme en ny Theta SV med ny hetteløsning i høst?

Selv hadde jeg Sidewinder AR med sammenrullbar hette i kragen, og syntes ikke dette var en god løsning. Kjøpte meg Theta AR i stedet, som har en veldig bra hette. Dekker ikke like bra som hetta f.eks. Alpha SV, men som regel er den bra nok.

Har du vurdert Theta SV bib? Den er jo ikke så ulik Alpha SV, men pga litt mindre GTX og litt mer schoeller så puster den litt bedre på nedre del av ryggen.

Arcteryx er kanonkvalitet, ingen tvil om det. Stoffet er også stivere og tykkere enn de fleste konkurrentene, uten at det går ut over vekten.

Kan jo sammenligne med Norrønas nye Dovre Proshell. Arcteryx føles mer som skikkelig panser enn Dovre.

Har ennå til gode å slite ut noe fra Arcteryx, og jeg har 1 bukse, 3 jakker (solgte Sidewinderen etter ett års bruk ) og 2 gensere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theta SV er en knalljakke. Hetta er mindre enn på Alpha jakkene. En kamerat gikk med Theta SV jeg gikk med Norrøna Arctis mikrofiberjakke i motvind i stiv kuling. Temperaturen var ca -10. Begge hadde slalåmbriller. Jeg hadde ingen problemer, mens kameraten sleit med at kald vind slapp inn. Vet ikke om hetta er oppgradert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theta SV er en knalljakke. Hetta er mindre enn på Alpha jakkene. En kamerat gikk med Theta SV jeg gikk med Norrøna Arctis mikrofiberjakke i motvind i stiv kuling. Temperaturen var ca -10. Begge hadde slalåmbriller. Jeg hadde ingen problemer, mens kameraten sleit med at kald vind slapp inn. Vet ikke om hetta er oppgradert.

Hei.

Må rette på deg her Fimax. Jeg har Arc'teryx Theta AR, ikke SV.

På alle måter meget fornøyd med jakka, bortsett fra det minuset at ved vind i stiv kuling og mer forfra så er ikke hetteløsningen optimal. Her er Theta SV hetta bedre.

En neoprenmaske e.l. hadde vært en godt løsning på problemet, mener å huske du hadde med det den turen, Fimax.

Men jeg kjøpte jakka på meget godt tilbud og også med tanke på at jeg likte kraveløsningen godt. Allle mine tidligere skalljakker har ikke hatt krave og svettingen mot overgang skulder/nakke/hette har vært et sliteområde for membran.

Bortsett fra lite trekk for strammeløsningen på hetta er det på alle måter en veldig bra skalljakke, veldig god til alle sesonger utenom vinteren med minusgrader.

Det skal vel også nevnes at på fjellet vinterstid i minusgrader så er jo ikke det noe særlig poeng med goretex, det visste jeg jo egentlig godt der jeg gikk og savnet bomullsanorakken med pelskant, ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også bekrefte at Theta SV er en utrolig bra bukse. Nydelig snitt og topp passform. Tror den kan tåle mye juling. Jeg bruker den som skibukse om vinteren og regnbukse de andre årstidene. Ingenting å utsette på den bortsett ifra at den mangler "bæsjeluke". Noe jeg uansett ikke har sett behovet for enda.

Jeg har også en softshell ski jakke fra arcteryx. Har desverre ikke navn og modell på den, men den er også nydelig til sitt bruk.

Jeg er så fornøyd med klær fra arcteryx at jeg nylig kjøpte meg Alfa SV jakke. Er spent på hvordan den er i praktisk bruk, men jeg imbiller meg med tanke på tidligere erfaringer at den er topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Alpha SV jakket for 7 år på rad nå. Går mye i høyfjellet med telt og har aldri hatt problemer hverken med regn eller vind. Jeg kjører jakka regelmessig i tørketrommel, og det er kanskje det som gjør susen. Ellers har jeg lagt merke til at Arcteryx lages både i Canada og i Asia uten at jeg vet om det er noen forskjell i kvalitet eller i pris for den saks skyld. Som overtrekksbukse bruker jeg Beta LT pant, veier bare ca 370 gram. Har aldri brukt noen bedre regnbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Alpha SV jakket for 7 år på rad nå. Går mye i høyfjellet med telt og har aldri hatt problemer hverken med regn eller vind. Jeg kjører jakka regelmessig i tørketrommel for å reaktivisere membramet, og det er kanskje det som gjør susen. Ellers har jeg lagt merke til at Arcteryx lages både i Canada og i Asia uten at jeg vet om det er noen forskjell i kvalitet eller i pris for den saks skyld. Som overtrekksbukse bruker jeg Beta LT pant, veier bare ca 370 gram. Har aldri brukt noen bedre regnbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.