Gå til innhold
  • Bli medlem

50 kg på ryggen.


Siig

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal på kanotur til sommer og har gått til anskaffelse av ein Ally kano 16,5 fot med alt utstyr. Går det an å feste den utenpå en Gregory Denali Pro og bære alt i en vending?? Tenker att vekta kan bli rundt 50 kg.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 kilo på ryggen går dersom sekken tåler det..

vil si du er NØDT til ha en sekk med ramme for å kunne ta den børen, sekken du har oppgitt står at den kan ta en vekt på "10 - 30+" er skeptisk til at den tåler 50 over lengre tid..

Norrønas reconpack tar 50 og mer til uten problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 kilo på ryggen går dersom sekken tåler det..

vil si du er NØDT til ha en sekk med ramme for å kunne ta den børen,.

Lars Monsen hadde vel 55 kg i sin gregory denali pro under nordkalotten 365. Det er ikke en pakkrammesekk. Men rammesekk en absolutt en fordel når vekta er såpass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må nesten testa det før eg legger i vei på kanoekspedisjonen min i sommer. Skal padle fra Abisko-Sulitjelma-Piteå ved svenskebukta. Det eg lurer på egentlig er om eg treng sånn kanosekk med bæreremmer med meg i heletatt? Sånn att eg slepp å gå to vendinger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ikke bære for langt av gangen hadde jeg heller båret den mellom dere.

Da sparer du den tiden det tar å demontere og montere igjen.

Bergans har evt en pakkramme med "spir" på toppen. Da kan du har sekk bakpå ramma og kano oppslått på toppen av spir og overdeg. Dog tror jeg det er en slitsom måte å bevege seg på.

Ser for meg litt balanseproblemer i ulent terreng. Sikkert en grei løsning for å få med alt på en gang om man er alene på tur og det ikke er for kronglete å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen hadde vel 55 kg i sin gregory denali pro under nordkalotten 365. Det er ikke en pakkrammesekk. Men rammesekk en absolutt en fordel når vekta er såpass!

Monsen er også ødelagt for livet med kroniske smerter både histen og pisten.

Unngå 50kg over lange avstander. Å bære reinskjøtt ned fra fjellet ett par ganger til høsten går fint, men kontinuerlig og langvarig belastning merker deg. Maks 30kg, gå bæringene to ganger og bruk gjerne pakkrammesekken til kanoen for å fordele belastningen mellom hofter og skuldre. Det er begrenset hvor mye ryggsøylen også tåler.

Dersom det er snakk om to mil på hele turen går det jo under kategorien "en gang i blant\sjeldent" så skal det gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er det slik at du skal dra alene?

Dersom dere er to ville jeg heller anbefalt å gjøre det på en av de måtene vist på bildene under.

Fimax og jeg har vært på en rekke lengre turer sammen og for å spare tid under bæringer har vi vekselsvis demontert kanoen og fordelt den på sekkene våre eller så har jeg tatt en del av utstyret i min sekk og så har Fimax båret kanoen oppå hodet med meg som utroper og veiviser i kronglete områder.

Edit: Forøvrig; 50 kg. på ryggen over tid kan der og da virke overkommelig og greit, men kan over tid gi varige skader i knær/rygg/skuldre. Som andre her er også skriver, vil ei heller jeg anbefale dette.

post-583-133474676393_thumb.jpg

post-583-133474676409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt tyngre enn 35% av kroppsvekten bør en alltid være forsiktige med. Som Martin M skriver bruker vi forskjellige metoder for bæring, alt etter terreng og hvor langt vi må gå. Kanosekken til Bergans har vi gitt opp (bærekonforten er forjævlig). En del ganger bærer vi i flere omganger. Bære to sammen gjør vi nesten aldri, kun for korte lempninger (enhåndsmetoden) og hvis det er "vei" (men da kun korte strekninger). Ved lange strekninger (for oss lengre enn 2-3km) er det en fordel å pakke kanoen på sekken. I de fleste tilfellene har Martin tatt maten og annet fellesutstyr, mens jeg bærer personlig utstyr og kano (på hue). Vekten er oftest rundt 40kg. Det går greit, men "feller" i terrenget kan få alvorlige konsekvenser.

Jeg har forøvrig byttet ut Norrøna Nansen sekken med Gregory Denali pga dårlig slitestyrke på førstnevne. Bærekonforten ved høy vekt er forbausende god, men jeg har knekt støtteplaten i hoftebeltet allerede.

Å bære kanoen på hue er noe jeg har gjort i over ti år. Det tok lang tid å trene opp nakkemusklene. Generelt sett misliker jeg å bære mer enn 25kg over lengre avstander. Varige skader i rygg og knær er ikke verdt det.

post-3635-133474676416_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv denali pro, men ville valgt pakkrammesekk for 30+ kategorien. Ikke at det er en dårlig sekk, for all del, men rett og slett hva sekken tåler.

Av personlige erfaringer så føler jeg at et sted mellom 25-30 er maks av hva som er tålig for en "kontinuerlig" tur, og da bør helst litt av vekten forsvinne hver dag;)

Så jeg støtter forslaget om flere vendinger, mener å huske at Monsen på nordkalotten hadde 3 vendinger i den ene episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foretatt deler av turen du har tenkt deg ut på, Låmivatnet (Sulis) - Piteälvsbroen (nord for Moskosel). Nå har jeg ikke helt forstått hvordan du har tenk å gjøre dette, men om du har tenkt å feste kanosekken bak på så sier jeg lykke til, du kommer til å tippe bakover - bare prøv. Om dere er to kan det hende at det går å feste fronten / bakende til sekken, men du mister muligheten til å bytte arm. Vi valgte å gå to turer konsekvent, og selv om det tar tid er det utrolig befriende å gå uten vekt for å løsne opp i skuldrene. En mulig løsning kan kanskje være at du legger kanoduken øverst i sekken og inn mot ryggen, fordeler stengene på sidene og flytematta bakerst, men du skal gå et stykke for at det skal lønne seg å demontere kanoen.

Du må regne med bæringer på opp til 10 km (evt. plukk ut og inn av kanoen i hytt å pine) og på en del strekninger er det bratt, smale stier og en del kratt.

Det er en meget fin tur, du kan glede deg. Men for min egen del kan jeg fastskå at om jeg skal ta den igjen, så blir det stopp mye før, enten i Ørnvik, på Stenudden eller Norra Bergnäset. Rett og slett fordi det er mer attraktivt å bruke tiden høyere opp, hovedsaklig mellom Pieskehaure og Tjeggelvass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.