Gå til innhold
  • Bli medlem

Innover Trollheimen


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Etter lang tid med elendig vær og sykdom var det på tide å ta fram skia + kondisen igjen. Kombinasjonen var ikke bra til og begynne med, så det ble to turer,
men svært korte turer til små topper mellom toppene med startpunkt fra Storlia i Storlidalen.

Første tur ble en tur oppover dalen til
Tovatna og etterhvert oppover mot Innerdalsporten. Elendig kondis, å seint ute å starte så d ble å snu ved topp ca. 1070m nord for Kringlehøa.
DSC_0018small-3.jpg

Storsalen's bratte nordrygg sees bak.
DSC_0010small-3.jpg

Imot Innerdalsporten og Tovatna.
DSC_0020small-2.jpg

Over Tovatna (757m).
DSC_0023small-1.jpg

DSC_0024small-1.jpg

DSC_0028small-3.jpg

Neddover Storlidalen.
DSC_0044small-4.jpg

Skigåere etter løypa som går på nordsiden av Tovatna.
DSC_0041small-1.jpg

DSC_0069small-3.jpg

Storsalen (1 720m)
DSC_0048small-1.jpg

Vestover mot Tollhøtta (1 328m) og nærliggende fjell.
DSC_0057small-2.jpg

På returen, Okla (1 580m) lyser opp.
DSC_0076small-4.jpg



Tur to ble en litt kortere tur i et litt mer vrient terreng. Kommet mer snø, og det var et rent helvette å gå noen steder med vanlige langrennski. Tok faktisk
av meg skia og gikk firbent oppover mot en liten topp kalt Kolla (973m). Startet alt forsent denne dagen også, klokka går fort fra 13.00 og ut dagen...
DSC_0006small-3.jpg

DSC_0011small-5.jpg

DSC_0009small-1.jpg

DSC_0024small-2.jpg

DSC_0010small-4.jpg

DSC_0013small-5.jpg

DSC_0012small-3.jpg

Tohatten (1 444m)
DSC_0017small-1.jpg

DSC_0018small-4.jpg

DSC_0030small-2.jpg

Hytte ved Lontjønna
DSC_0032small-3.jpg

Storsomrungnebba (1 798m)
DSC_0038small-2.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Neste gang du tar utgangspunkt i Storlidalen kan jeg anbefale Okla eller Kråkvasstind, fin utsikt fra begge toppene. Kanskje du har vært der allerede?

Nei ikke enda. Men tanken bak disse to turene var rekognisering for tur til Storsomrungnebba og Okla (Kråkvasstind ser fin ut den å). Var på en skitur opp til Bårdsgårdkamben ved Okla i oktober faktisk! Sitter også å fantaserer om å gå truger opp Okla, med carvingskia på ryggen og renne rett ned til Ångardsvatnet/Dalsvatnet, for det er ikke så givende og renne ned med langrennski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som ei knallfin nedkjøring fra Okla ned til Åndgårdsvatnet, mange som kjører ned lia der ja.

Jeg har kun gått ned der på sommerstid.

Hørte det har gått et helvetes til ras ned fjellsida der nå nylig, fikk høre det fra hyttenaboer.

Såg du noe til det?

Måtte bli like etter jeg var der, så fint ut da jeg for forby. Men snørasfaren er svært stor fortiden, såg små og store ras i mange heng (se closeup-bildene av Tohatten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må raset ha gått etter du dro ja, er vist over 20 år siden det har kommet helt ned til bebyggelsen, heldigvis ble ingen tatt.

Hele området rundt Somrungsnebbene og Storsalen er uutforsket for min del, hadde vært kjempefint å tatt en langtur over flere dager, utgangspunkt Giklingdalen, Tårnfjell, ryggen opp til Såtbakkollen, da ligger Navarnebba, Somrungsnebbene og Storsalen som perler på en snor. Fin sommerturvariant 8)

Tar meg den frihet å svare på Mayhassens spm:

Tårnet og Tårnfjell kommer akkurat i skjul bak ryggen på Kringelhøa, den skarpe toppen er høgste punkt på Såtbakkollen om det var den du mente.

Den skarpe formasjonen (i sollyset) som ligger litt lavere og på hitsida av Såtbakkollen er Navarnebba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Innerdalstårnet på nr 3. Dér jeg gikk klatrekurs i 1967.

Niks. Se ryggen fra Såtbakkollen mot horrinsonten, høgste topp mellom Storsalen og Kringelhøa, den ryggen går ned mot høyre og forsvinner bak ryggen på kringelhøa til høyre i bildet. Bak der et sted ligger Tårnfjell, og Innerdalstårnet.

Du må mye lengre bak i Storlidalen for å se Innerdalstårnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks. Se ryggen fra Såtbakkollen mot horrinsonten, høgste topp mellom Storsalen og Kringelhøa, den ryggen går ned mot høyre og forsvinner bak ryggen på kringelhøa til høyre i bildet. Bak der et sted ligger Tårnfjell, og Innerdalstårnet.

Du må mye lengre bak i Storlidalen for å se Innerdalstårnet.

OK! Syns bare det liknet Innerdalstårnet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for å kuppe tråden.

Er enig i at det kan ligne på Tårnet, skal prøve å illustrere litt her:

Dette bildet er tatt fra Kringelhøa, her ser du rett over på det spisse Innerdalstårnet og den flate toppen på tårnfjell.

Kringelhøa står i vegen for disse to toppene fra den vinkelen bildet til trådstarter er tatt.

99005_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som ei knallfin nedkjøring fra Okla ned til Åndgårdsvatnet, mange som kjører ned lia der ja.

Jeg har kun gått ned der på sommerstid.

Hørte det har gått et helvetes til ras ned fjellsida der nå nylig, fikk høre det fra hyttenaboer.

Såg du noe til det?

Var i Storlidalen i går, og det var mer en et ras som hadde gått nedover lia fra Okla! Vi måtte legge om turplanene både en og to ganger før vi endte opp med å gå opp på Lorthøa. Slakt, men godt med pudder, og mye mer safe. (Vi hadde i utgangspunktet tenkt oss på Okla)

Dette sier vel sitt om skredfaren i området: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1448374.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.