Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bør en som svetter mye kle seg ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Jeg har ett dilemma og det er at jeg svetter utrolig lett og UTROLIG mye.

Jeg er ikke feit og heller ikke i dårlig form.

Problemet er når jeg er på tur så må jeg helst ha med en ekstra sekk med skifte, det blir utrolig mye skifte igrunnen.

Lurte derfor på om noen har tips til hvordan man bør kle seg ?

Jeg tenker da på å få tørket det våte fortest mulig, er for.eks sånne helse trøyer lette å tørke/god løsning(har aldri prøvd sånne).

I såfall så er det jo lettere å kjøpe endel av disse og heller bytte på disse enn ullgensere ?

Jeg ser og for meg at disse er lettere/raskere å tørke og ?

Har desverre ikke så mye peiling på bekledning :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme problemet. Aclima Woolnet er tingen, mye mindre stoff som blir vått og kjøler deg ned samtidig som det er mye mer luft i plagget som varmer deg. Når du går i kulden, kun ullnettingen og skallbekledning på, når du stopper opp tar du på tørt ullskifte innenfor det etterhvert ganske våte. Da tørker det våte innen du har lagt deg for å sove, hvis det ikke har gjort det, sover du med det på oppi soveposen. Ullnettingen er så god at jeg har den med om sommeren også, som reserve om det er varmt, eller på om det er kaldt.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=27500

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=27500&prodid=14278

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=27500&prodid=9161

Plaggene er store i str., jeg bruker vanligvis large og er 183, men det hang og slang på meg, og de har ikke krympet nevneverdig etter mange vask heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype hva dine aktiviteter er? Til hvilke årstider er du ute, etc... Det vil hjelpe. For å sette det på spissen, du går ikke med ullgenser og dunjakke på sommern :?

Jeg trives best vår-høst med andre ord når snøen er borte.

Går lengre turer med tung sekk og overnatter i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg med de som anbefaler ullnetting fra aclima. Svetter selv over gjennomsnittet, men i en slik en får du ikke en "våt fille" på ryggen.

Jeg har også gode erfaringer med coolnett fra aclima, dette er netting i kunststoff som også fungerer bra for "svettpeiser". Denne blir også brukt av forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jævla stive i stoffet. omtrent som å tre på seg en av de plastnettingene man drar utapå polflaskene :? vil heller anbefale brynjes netting eller aclimas.

Vil de ikke bli litt bedre etter noenganger i vaskemaskinen ?

Ser jo at de har en hyggelig pris da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull, suger vann, føles kald og tørker sent. men mye bedre enn vanlig bomulls- t-skjorte.

I godvær sommer og høst er ei tskjorte nok. Helst i et eller annet teknisk stoff eller ull. Er været dårlig slik at du må på med skallbekledning kan tynt superundertøy være bra. Transporterer fuktighet bort fra kroppen og tørker fort. Ulempen er at den føles kald i pauser. Kombinerer du ei slik med ei ulltrøye du skifter til når du avslutter dagens marsj er du bra rustet. På turer over flere dager lukter ikke superundertøy spesielt godt etterhvert. Men de tørker såpass fort at du i oppholdsvær kan skylle dem og få dem rakst tørre igjen.

Når det blir kaldere er aclima wollnet topp. Du får delvis superundertøyegenskaper i et ullplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i førstegangstjenste var helsetrøya i bomull og feltskjorta i bruk daglig. Flotte greier ved LAV aktivitet. Varmt og behagelig. Bomull som blir våt/svett - kaldt og trasig. Fysj.

Helsetrøye er flott så lenge det er brynje/aclima. Ull og synt er flott. Den trøya til Aclima med forsterking på nakke/rygg med tanke på ryggsekk er jo en flott detalj som er fraværende fra brynje. Det fine med ull er at selv om man svetter så setter det seg veldig lite lukt samtidig som den isolerer godt. Synt er bra pga puster bedre enn ull, men setter seg mer lukt i plagget.

Du må nesten prøve/feile, finne ut hva som fungerer for akkurat deg. Du har fått mange gode tips her, så du får kjøpe nye klær og eksperimentere hva som fungerer for deg.

Forøvrig, hvilken jakke bruker du på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i førstegangstjenste var helsetrøya i bomull og feltskjorta i bruk daglig. Flotte greier ved LAV aktivitet. Varmt og behagelig. Bomull som blir våt/svett - kaldt og trasig. Fysj.

Helsetrøye er flott så lenge det er brynje/aclima. Ull og synt er flott. Den trøya til Aclima med forsterking på nakke/rygg med tanke på ryggsekk er jo en flott detalj som er fraværende fra brynje. Det fine med ull er at selv om man svetter så setter det seg veldig lite lukt samtidig som den isolerer godt. Synt er bra pga puster bedre enn ull, men setter seg mer lukt i plagget.

Du må nesten prøve/feile, finne ut hva som fungerer for akkurat deg. Du har fått mange gode tips her, så du får kjøpe nye klær og eksperimentere hva som fungerer for deg.

Forøvrig, hvilken jakke bruker du på tur?

Takk for mange fine svar :?

Har egentlig ikke noen skikkelig jakke, planen er å kjøpe dette og ser du :)

Problemet er selvfølgelig at man vil ha alt men penga strekker ikke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp skalljakka med mindre været faktisk er vått! Det finnes ingen membraner som greier å ta unna like mye fuktighet som et menneske som står helt i ro. Mesteparten av all fukt pumpes ut gjennom hals, ermer og nede. Resten av skalljakka vil heller stenge fuktighet inne. Pusteegenskapene er geniale når det er vått - sammenlign med oljehyre og du vil skjønne at selv om det ikke kan ta unna alt, så tar det unne nok til at turer i vått vær blir ganske mye mer behagelige.

Får å få unna fukt, gå i softshell når været tillater det. Ei god softshelljakke holder unna ei og anna byge. Har du ikke like god råd så kan en kombinasjon av ei softshelljakke og ei rimelig paclitejakke være like rimelig som ei topp GT-jakke. Pacliten er ikke på langt nær så slitesterk, men en slik kombinasjon vil være mer allsidig. Softshell vil ta unna veldig mye mer fukt.

Er du forresten sikker på at du ikke har på deg for mye klær? Om det kjennes litt vel kaldt ut før du begynner å bevege deg så kan du fremdeles være varm så det holder etter ti minutter. Når du stopper opp så kan du trekke et varmeplagg over sånn at du ikke begynner å fryse.

Men hold deg til ull uansett på "vanlige" turer. Det holder varmen selv om det er fuktig. Syntetiske stoffer er suverene på å transportere bort fukt men økt fukttransport betyr og økt varmetap. Fukt i seg selv er ikke farlig, men det er at fukt leder varmen bort. Hvis du er i veldig høy aktivitet så kan syntetplagg være best siden du uansett holder tempen oppe ved å være i bevegelse hele tiden. Nettingklær er geniale. Av og til trenger du ikke mer under ytterplaggene selv om vinteren. Ha en frotte eller kraftig ullundertøy som Aclima Warmwool i sekken å trekke over hvis nettingen er for kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også en svettpeis av rang... og kan absolutt anbefale ACLIMA WOOLNET POLO...

Var i helga på gaustatoppen, og hadde aclima, en ulltrøye og skalljakken. vurderte å ta av meg ulltrøya, men det var så kaldt at det fristet ikke å gjøre dette. :?

Svettet som vanlig, men ulltrøya var ikke ubehagelig å ha på kroppen på toppen. Kroppen produserer fortsatt nok varme i ro, at luften mellom aclima og ulltrøyen isolerte ved pausene. Ved rompa ble det derimot vått og kaldt pga buksa lå for tett.

Har ikke testet å gå med kun aclima og skalljakken.. men ved kaldt vær har man ikke disse luftrommene til å holde varmen om aktiviteten blir litt lavere... (sliten e.l. )

Jeg skal teste med en litt tynnere ulltrøye ved neste tur.. Uansett er aclima mitt yndlingsplagg nr 1 nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også en svettpeis av rang... og kan absolutt anbefale ACLIMA WOOLNET POLO...

Var i helga på gaustatoppen, og hadde aclima, en ulltrøye og skalljakken. vurderte å ta av meg ulltrøya, men det var så kaldt at det fristet ikke å gjøre dette. :?

Svettet som vanlig, men ulltrøya var ikke ubehagelig å ha på kroppen på toppen. Kroppen produserer fortsatt nok varme i ro, at luften mellom aclima og ulltrøyen isolerte ved pausene. Ved rompa ble det derimot vått og kaldt pga buksa lå for tett.

Har ikke testet å gå med kun aclima og skalljakken.. men ved kaldt vær har man ikke disse luftrommene til å holde varmen om aktiviteten blir litt lavere... (sliten e.l. )

Jeg skal teste med en litt tynnere ulltrøye ved neste tur.. Uansett er aclima mitt yndlingsplagg nr 1 nå.. :)

Du sier at du gikk med skalljakke. Vet ikke hvilket vær det var på turen, men av erfaring pleier jeg å gå uten skalljakke siden en jakke er dårlig til å transportere fukt. Kroppen produserer ganske mye fuktighet og det skal mye nedbør eller vind til for at jeg tar på meg skalljakken. Du blir mer våt av å gå med jakken når det regner litt, enn uten.

Vist du føler at det blir for kaldt uten jakken så kan du eventuelt bruke et ekstra lag med ullundertøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du gikk med skalljakke. Vet ikke hvilket vær det var på turen, men av erfaring pleier jeg å gå uten skalljakke siden en jakke er dårlig til å transportere fukt. Kroppen produserer ganske mye fuktighet og det skal mye nedbør eller vind til for at jeg tar på meg skalljakken. Du blir mer våt av å gå med jakken når det regner litt, enn uten.

Vist du føler at det blir for kaldt uten jakken så kan du eventuelt bruke et ekstra lag med ullundertøy ;)

Det var så kaldt pga vind på toppen, at jeg var redd nesa skulle falle av... :) Det hadde ikke spillt noen rolle hvilken jakke jeg hadde valgt, bare den hadde vært vindtett (og lett).. Ulltrøyen tok fuktigheten, og halsen (og under armene på skalljakka) var åpen på tur opp for å slippe ut ekstra varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordbukt:

Til toppturer er man glovarm og svett i oppoverbakkene, altså bare undertøy og skallbekledning oppå (bomull er digg for fuktransport og vindbeskyttelse, evt. softshell) og når du står på toppen med kvikklunsjen - da er det Dunjakken kommer til sin rett. Det er bare å ta den rett utenpå skalljakka og nyte varmen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..

ja, jeg tok på meg dynjakken på toppen under rasten...(den nye melkesjokolade med kvikklunch) men den må jo av før man traverserer bortover eggen for å finne rette renna til nedfarten.. og under nedkjøringen ble det hett nok i toppen til å klare meg..

bomull eller softshell jakke er et klart alternativer til skalljakke ja.. men jeg hadde som sagt ingen problemer med den bekledningen jeg hadde. (og mye av æren takket være aclima trøya, synes jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsetrøye er flott så lenge det er brynje/aclima.

Har du prøvd Brynje og Alcima?

Noen som har gjort seg noen erfaringer og tør sammenligne disse to?

Jeg har brynje, men den begynner å bli temmlig hullete(altså, større hull/rifter i nettingen) og tenkte å skaffe meg nytt.

Er stor fan av ull og Aclima virker som et godt alternativ.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun ull, sommer som vinter.

Ull sies å ha kjølende egenskaper i varmen, og varme i kulde. Jeg synes selv også at ull ikke blir nevneverdig for varmt om sommeren, men den store fordelen til ull, og hovedgrunnen til at jeg bruker det også på sommerturer, er at det lukter mye mindre. Jeg svetter også mye, men med ull under, isteden for kunstfiber, så holdes svettelukta på et minimum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.