Gå til innhold
  • Bli medlem

Selvlaget ekspedisjons filmer


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

Heisann,

Noen ekspedisjon har det til gode å bli ennå, men vi har filmet en del av forberedelsene til en tur over innlandsisen på Grønland vi skal gå i mai. Det er mest vinteraktiviteter men også et klipp fra en kosetur i Rondane i høst. Vi satser på å lage en litt lengre film av selve kryssingen. Fram til da blir det bare korte klipp av forberedelser.

http://greenlandexpedition2010.com/video

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker begge typer. Thermarest RidgeRest DeLuxe (20mm) oppå en Exped DownMat 7. For oss er det en avveining mellom søvnkvalitet og risiko. For å øke sikkerheten har vi med lappesaker og et ekstra skumplastunderlag om vi ikke skulle lykkes i å lappe.

Det liggeunderlaget vi hadde problemer med i filmen ble ødelagt da Petter skulle feste "pumpa" til ventilen i en gammel DownMat 9 DLX med alt for hard hånd. I sin frustrasjon over å ha pumpet på underlaget i 10 minutter uten å merke at ventilen var lukket vred han for hardt på ventilen og dermed skadet han den. Jeg har for et år siden, og Petter skal nå gå over til den nye typen med innebygd pumpe.

Vi er ikke de første til å bruke oppblåsbare liggeunderlag på lange kalde turer. Som et eksempel kan jeg nevne at Rune Gjeldnes solo-krysset 4800 km Antarktis med et Thermarest luftunderlag i tillegg til et av skumplast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hvordan var downmat 7èn i såpass streng kulde?

Den var helt fin, men jeg har alltid skumunderlaget øverst. Synes det er lunere.

Nå skal det nevnes at siden sist jeg postet i denne tråden har vi valgt å gå vekk fra Exped Downmat til fordel for Thermarest sine. Vi har fått mange tilbakemeldinger fra folk som har hatt problemer med Downmaten under store temperatursvigninger. Vi går med ferdig oppblåste liggeunderlag i en pose på pulken så om vi fyller den i -30 og så øker det til 0 i løpet av dagen, samtidig som vi går opp 100 høydemeter er det visst en risiko for at sveisen i kantene slipper. Dette er jo et ekstremt eksempel men det tjener til å illustrere poenget.

I påsken var vi på en øvingstur hvor vi testet to forskjellige Thermarest-matter med luft, og kom fram til at komforten er tilstrekkelig. Thermarestene har også den fordelen at de isolerer bedre uten luft enn det Downmaten gjør.

Så Downmat er ut, Thermarest Prolite Womens er in :D

(I alle fall for denne turen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.