Gå til innhold
  • Bli medlem

En tur til på Vestlandet: Blåegga, Daurmål og Glitteregga


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Blåegga og Daurmål
Eller som kartet kaller dem; Botnafjellet og Svenskenipa.
Det er langt fra Innlandet. Det er motsatt av Innlandet. Det er Utlandet. det er Vestlandet. Det er Topptur!

Etter å ha passert håndverkarverkstadar, vevstogor og svingete vegar, som attpåtil går rett gjennom berg, og langs hav! Ja, da er man endelig framme. Nei vent, man må bare rundt den fjorden også, og så inn til den bygda DER INNE, hva f.... Vi kan endelig begynne å snakke om høydemeter.

Det blir noen høydemeter når man starter i Ytre Kandal, ca 200moh. Destinasjon 1572moh. Føre: 10-100cm pudder med bjørkekvist og skare.


Kandalsetra har en flott beliggenhet!
IMG_4721-Edit.jpg

Når man har hatt det KJEMPEGØY i 400 høydemeter sammen med småkvist og MEGALØS snø i bratte faen, ja da kommer man opp til ei hytte med FLOTT utsikt til nabofjellet i Øst.
IMG_4737.jpg

Etter hvert begynner man å gruglede seg til nedkjøringen som kommer.
IMG_4738.jpg

Når man kommer seg til toppen møter man en utsikt. Den lar seg vanskelig rettferdiggjøre med bilder og ord.
Jeg har jo sett endel fjell nå med tida, men enda klarer naturen og lamslå meg. Gåsehud.
IMG_4756.jpg

IMG_4757.jpg

IMG_4761.jpg


På søndag er det klart for Daurmål. Dagen starter litt tungt og jeg kommer ikke i gang før halv ti, til tross for go'været.
IMG_4779.jpg

Her tror jeg man ser Snønipa. Litt artig å ha følelsen av total villmark, men alikevel vet man at E39 går nedi det kvasse dalføre her
IMG_4802.jpg



Ikke slutt helt enda
Når jeg egentlig skal hjem via Stryn klarer jeg ikke helt å innse at det er slutt for denne gang. Hva skjer a??? Klokka er jo ikke mer enn to, ooops, svingte jeg "feil" jeg da :)
Destinasjon: Randabygd og Glitteregga.
Jeg fikk hivd på feller og slengt no stash i sekken og fikk labbet avgårde fra idrettsplassen ca kvart over tre. Håpet var å rekke toppen før mørket kom (ikke så store problemer når lufta er såpass tykk i lavlandet i vest..)
Det ble mye svette i pudderet. For noen forhold.
Jeg rakk akkurat å se det smådype vannet på nordsida av egga, før jeg tok på lykta og fikk en kjempefin nedkjøring til bilen.
Jeg var så heldig å oppleve en solnedgang av de sjeldne, sjekk utviklinga fra flatt og grått lys til finalen:
IMG_4812.jpg

IMG_4834.jpg

IMG_4843.jpg

IMG_4846.jpg

IMG_4850.jpg

IMG_4856.jpg

Må bare helt til slutt innrømme at jeg har blitt veldig fjellkåt på Vestlandet :smile:

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordfjord er utan tvil blant dei grommaste destinasjonane i fjell-Noreg som ligg mitt hjarte nærast! :)

Moro å lese om ekte fjellglede og begeistring. Du spurte meg, som er oppvokst i disse fjella, om hvorfor jeg samler på topper i Jotunheimen, og ikke MINST kommunetopper; har vel ikke noe godt svar på det, men det har litt å gjøre med kjøreavstander, samt at jeg er nysgjerrig på andre områder. Men jeg skal uansett få til minst en uke i Stryn i påsken og sommerferien. Gleder meg ikke noe mindre til det etter å ha sett på bildene dine for å si det slik. ;) Sier du i fra på forhånd kan du sikkert låne hytta ved neste visitt.

Hvordan var forresten den siste østryggen opp til Botnafjellet (eller kom du opp en annen vei til topps)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se dere lokale heldiggriser også setter pris på rapporten!

Vandrefanten: Ja, det var ganske slitsomt opp til toppen av Botnafjellet. Det var en stund der jeg begynte å få skumle tanker om retur/utmattelse! Men da var det bare å sette i gang en trall og ta hver cm som en seier, og vips har man overvunnet den siste bjørk :twisted:

oyvindbr: Det må du få til. Vi har vel en revansj på en noe mindre alpin topp der borte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi må helt klart ha revansj, for den hendelsen i romjula var litt av en nedtur :!::!::D

Begynner bare å bli litt pessimistisk jeg. Ser det er meldt kald vår, og påska forbinder jeg stort sett med nedbør og leiteaksjoner det fortelles om på nyhetene. :(

Neida, det trenger ikke å være sånn hver gang. Jeg lever i håpet, og Sogn og Fjordane har så uendelig mye å tilby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.