Gå til innhold
  • Bli medlem

Ajungilak Altitude - overkill?


A-ok

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter sovepose..

Vingler litt mellom dun og syntet, der komfort kanskje er største loddet på skåla.

Har sett på poser rundt 1000,- 1500,- der Nanok Airlock eller Comfort ligger blant de jeg ser mest på. Selvfølgelig er Ajungilak Compact også blandt de en ser på.. ++ men i de baner ihvertfall..

I utgangspunktet har jeg sett på 3-sesongs poser, men er usikker på om det virkelig trengs til mitt bruk.

Skal jeg være ærlig med meg selv blir nok 100% av turene mine på sen vår - sommer - tidlig høst, men her på Sunnmøre kan nok temperaturen krype ned mot null midt på natta ..uansett hva kalenderen skulle mene. det blir ikke så ofte tur, og de blir sikkert skjeldent lenger enn et par overnattinger.

Så til spørsmålet..

Jeg ser at Oslo Sportslager kjører kampanje på Ajungilak Altitude sommer til et par tusen kroner..

Vil dette kanskje være en bra sovepose for mitt bruk? eller bruker jeg da unødvendig mye penger på noe som ikke er tenkt til mitt bruk?

Vil jeg ha mer igjen for å gå for en pose til en tusenlapp, og så kanskje heller investere i et virkelig godt underlag, eller en jervenduk?

er det slik at den er litt mer romslig enn compact serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I 800-1500 meters høyde bruker jeg dunposen min på 1250 gram nesten utelukkende sommerstid, og selv om jeg har gode fiberposer er det dunposen som blir med på tur, den er fantastisk å ligge i.

Altituden har komfortgrense på 2 plussgrader, dvs. at du sannsynligvis fryser en stund før gradene kommer så lavt (jeg gjør det) og 700gram totalvekt tillater ikke mye isolasjon inni den. La oss si det blåser opp og begynner å sludde på august-turen, da blir du glad for de ekstra grammene du har båret om du går for en ordentlig 3-season først som sist :-)

http://www.oslosportslager.no/produkt/ajungilak-altitude-3-sesong-dunsovepose-kampanje-5516.aspx

Den er ca. tilsvarende den jeg selv bruker både på vekt og komf.grense, men jeg har ikke prøvd Altitude så jeg kan bare synse ut ifra fyllvekta og dunkvaliteten. Med en slik pose, jeg antar at du ikke har andre soveposer, så står du mye mer egnet for å ta turer selv om værvarselet kanskje ikke viser tosifrede varme tall den helgen i september, og du kan starte å dra på tur tidligere om våren også. Mao får du utvidet sesongen i begge ender en hel del, så tenker jeg en julipose på 700 gram heller kan være ett tillegg i posegarderoben når du synes vekta bør ned og turfrekvensen er såpass høy at det svarer seg.

Hovedargumentet for meg vedr. dette med fiber \ dun, er om jeg skal til skogs eller til fjells. En dunesovepose er bannlyst fra bålet om kveldene, mens dun takler gnister relativt allright. Det er aldri bra med hull, men fiber flyter ikke ut over hele campen om det går hull på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har du en dunposer fra North Face på salgs der og.

De har litt kunstfiber fyll i tlllegg til dun på utsatte plasser i posen.

Skal vist være veldig gode poser etter hva jeg har hørt. Den veier jo litt mer men omtrent samme pris.

Dog max 183cm høyde

http://www.oslosportslager.no/produkt/the-north-face-blue-kazoo-dunsovepose-21678.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for to veldig nyttige innspill (til nå? :-) )

å strekke seg helt opp på 2000,- skal ha en tungtveiende grunn for min del.. så da blir det å øke videre til 3000,- helt uaktuelt.

Ellers er det en veldig interesang betrakting at en begynner å fryse FØR nedre komport-temp trodde EN-merking skulle tolkes slik at jeg mest sannsynlig fikk en god natt søvn i denne temperaturen?

Har sett en del på den blå kazooen også ja.. og det virker som en veldig god pose det også.. men jeg er da 187, og veldig bred over skuldrene (liker jeg å tro.. sannheten er nok at magen trekker minst like mye)

Jeg har prøvd en Ajungilak Compact i butikk og har forsåvidt grei plass i denne, men det hadde på ingen måte skadet å hatt litt ekstra..

når vi først surfer rundt på Oslo Sportslager så er det jo to Nanok poser der som jeg har sett litt på.. Performance -10 og Airlock -5

men..

jeg bør slå fra meg sommerpose til mitt bruk og fortsat se på alternativer i 3-sesong leiren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke om du bør, A-ok. Det må du tenke igjennom selv. Har du lyst på en veldig lett pose som kan utsette deg for kjølige netter selv midt på sommeren så går du for det, men en 3 sesongs vil gi deg en mye større sesong i fjellet, slik at du kan dra på tur når du ellers kanskje ikke hadde tenkt opprinnelig og fjellet kan være skikkelig kaldt selv på sommerstid. Det er ett vennskapelig "heads up" for å tenke litt fremover og utover det du planlegger nå. Når man kjøper hovedutstyret sitt er det beste rådet jeg har sett her på forumet å kjøpe i segmentet over det du foreløpig befinner deg i. Man blir kontinuerlig bitt av turbasillen og det blir bare verre og verre :D

Er budsjettet maks 2000 så er Blue Kazoo en kjempepose, den mangler skikkelig nakkekrave slik at du kan stenge varmen helt inne i posen, utenom det er den knall. Er enig i at Ajuniglak compact er en kondom, Kazoo er romsligere.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=33733

Men for all del, jeg ser ingen grunn til å utelukke en billig, halvdårlig 3 sesongspose i kunstfiber. Man har med tiden tilbrunget mang en fjellnatt i en slik og de funker. Budsjettet og hva du er villig til å bære på ryggen bestemmer ofte, men om det er komforten som bestemmer, da tar du Kazooen :-) Det er den jeg har og det er den som blir med på tur, men er det meldt 10 minus så tar jeg med vintersoveposen, selv om den veier det dobbelte og vel så det. Ang. lengde, jeg er 183 på målene og jeg har fremdeles litt plass oppi Kazooen... Nesten som du skulle sjekket i butikk om det er mulig å strekke 5 cm til ut av innermålet på den. Evt. så er angreretten en bestevenn. Det koster deg 200kr i frakt frem og tilbake, men om det er plass til deg inni den så sparer du mye penger på å kjøpe den på tilbud til 1999 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest den testen noen ganger ja ;)

Hva tror dere om Nanok Performance -10 i forhold til Blue kazoo ?

http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-performance-wgd-10-dunsovepose-195-cm--kampanje-4967.aspx

etter spek, så skal TNF posen kanskje være liit varmere, men det ser ut som Nanok posen har mer dun av bedre kvalitet? i tillegg er den jo garrantert lang nok :)

(de 200grammene ekstra på Nanok skal jeg nok takle)

er det noen som vet hvordan jeg kan sammenligne disse tallene her:

- Skulderbredde: 83 cm

- Omkrets skulderparti: 157 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det en veldig interesang betrakting at en begynner å fryse FØR nedre komport-temp trodde EN-merking skulle tolkes slik at jeg mest sannsynlig fikk en god natt søvn i denne temperaturen?

Ja, det er meningen at du skal sove komfortabelt i komfort-temperatur. Temperaturgrensene er nødvendigvis en forenkling og passer ikke alle, så det kan hende du føler deg litt kald når du når komfortgrensen eller du kan sove noen grader kaldere uten problemer. Vær obs på at temperaturgrensene er satt med hensyn på at du skal ha et lag langt undertøy på deg.

Sitat fra Helsports sider om soveposer:

EU STANDARD EN 13537.

Temperaturangivelsene framkommer etter målinger med en avansert termisk dukke, på samme måte som for våre tidligere komfortmålinger, men verdiene beregnes annerledes. Dukken er i tillegg iført en treningsdress og lange sokker. Standarden krever at det skal oppgis 4 verdier:

T-comfort (comfort temperature T-comfort): Dette er nedre temperaturgrense for at en gjennomsnittlig kvinne skal kunne sove komfortabelt.

T-lim (limit temperature T-lim): Dette er nedre temperaturgrense for at en gjennomsnittlig mann skal kunne sove komfortabelt.

T-ext (extreme temperature T-ext): Dette er laveste temperaturgrense en gjennomsnittlig kvinne kan bruke posen, i minst 6 timer, før hun havner i en tilstand hvor hun ikke lenger er i stand til å opprettholde en gjennomsnittlig hud-temperatur på minst 29C°. Hun er da i en tilstand med betydelig skjelving.

T-max (maximum temperature T-max): Dette er øvre temperatur for at en gjennomsnittlig mann skal kunne sove uten å svette i anvist sovestilling.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.