Gå til innhold
runegutt123

Primussamletråd

Anbefalte innlegg

Helt genial når du trenger svak varme, den kaster en del av varmen nedover slik at forvarminga fungerer utmerket med lite trykk.

På full guffe blir varmen kastet noe lenger utover. Det blir en god spredning av varmen ut til sidene, og du opplever ikke at allt i midten av kjelen brenner fast. Jeg forstår ikke hvorfor de gikk over til den moderne brenneren med to løse deler.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går du vidre, mange av oss gjør det.

Bensin eller parafinprimus er minst like tryggt, men krever litt øvelse for å få full glede av det. (Altså litt mer kompliserte prosedyrer)

Optimus svea 123 er allerede nevnt, sammen med vindskjerming type SIGG Tourist som desverre kun finnes som 2.hand er dette et helt uslåelig konsept.

Det finnes forøvrig drøssevis av bra produkter, særlig hvis du tar med bruktmarkedet. Fellene er også mange, desverre har flere brenner, både for gass, og flytende brensel hatt svakheter, og det har skjedd ulykker.

Vær forsiktig ved valg av brenner, lytt til de med erfaring, trekk dine egne konklusjoner, kjøp, bruk, og ha mange fine turer! :D

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei et kort spørsmål: Hva er de fremste argumentene for å velge en multifuel-brenner, easyfuel eller bare en topp, som denne:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Det eneste jeg kan komme på er at nettopp det med multifuel - at gassboks og kalde vintre er en dårlig kombinasjon. Men den jeg skal gi det til er sjelden ute om vinteren, så da er vel kanskje det enkle det beste?

Uansett hva du velger så må du ha kjeler, en annen form for vindskjerm osv.

Når jeg skal lage mat begynner det alltid å blåse, (evt jeg har ikke tenkt over vindraget før "nå")

Vindskjerming sparer mye drivstoff, Med tanken under kjelen er god vindskjerming litt vanskligere.

Mitt råd blir derfor, kikk på Trangia 27 eller 25 srie etter behov. Nonstick belegg krever tre/plast redskap, og vqarer ikke så lenge, men gjør både matlaging og rengjøring enklere.

Brenner i Trangia? Spritbrenneren er noe mange nøyer seg med, vesentlig bedre med Trangia sin egen gassbrenner med forvarmingssløyfe, denne kan fungere ned i -10 ved smart bruk.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Du kan senere følge opp med annen brenner, nesten alt som har slange kan tilpasses Trangia.

dsk

post-699-133474775422_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer! :D

Campingo var slik jeg har forstått det; forløperen eller nærmest prototypen til det som etterhvert ble 111.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å huske at den egentlig bare ble trukket tilbake som multifuel, og fortsatt ble regnet som rimelig trygg med parafin. Bensin derimot............

Den ble vel aldri noen salgssuksess, løs pumpe som er lett å rote bort, og litt plundrete å bruke med votter, en klumpete tung tank, og et kjelesett som ikke engang kunne romme ei winerpølse.

På den annen side. En kompakt, slangeløs primus, med stormkjøkken. en brenner av samme gjennomprøvde kvalitet som på 111 og grei å pakke rimelig kompakt. En arbeidshest!

Har faktisk en bekjent som fortsatt sverger til Loke som verdens beste parafinprimus.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune det heter jo:

"I nøden spiser fanden fluer" :)

Vaffelmiks er lett å bære med seg, men de beste vaflene er de gamle oppskriftene. Smaken varierer, men som regel var mors vafler best i alle hjem.

Lag vaffelrøra hjemme, ha den på ei brusflaske. Da får den tid, og det trenger den. Rist flaska før bruk, og hell passe i vaffeljernet.

Jeg mener at lite sukker i røra er fordel så kan vi heller ha på rikelig med sukker, syltetøy rømme etc alene eller blandet etter smak.

Så kan vi begynne med alle fyene, som jeg ikke er så opptattatt av lenger. (moralsk forfall??)

FY:

Olje eller margarin i vaffelrøra?

Slangeprimus?

Gass?

++++

Alle faktorer som gjør at enkelte har mindre glede av vaflene :wink:

Andre koser seg uansett :wink:

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neppe

2 eierskifter har preget Optimus. Nye eiere: Lagt ned produksjonen i Sverige. Flyttet til Taiwan. Ny eiere Flyttet til Kina...Problemer og tilbakekalling...Flyttet produksjonen til Taiwan...???

Prøv Finn Hjelmerud han har mer enn det han averterer på Finn.no :)

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:lol: Da må jo min Fuhrmeister som er den eneste vi har hørt om med slik skjelden brenner uten dysenål være så mye verdt at jeg enten må leie en bankbos, eller selge den :)

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Lenge siden jeg skrev det der, men det gjelder fortsatt :D

Det er vel ikke optimalt med plastkanne, eller litersflaske. Fuelflaske av aluminium er jo ganske solid, selv billigflaskene med gjenger som ikke passer til noe annet er greie her.

Kan vel ikke direkte anbefale brusflaske, p.g.a. faren for statisk elektrisitet, og det der med risikoen for å drikke det. :)

Den mekaniske styrken på norske cola og solo-flasker er super.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er garantert en smittsom "sykdom" men det går i liten grad ut over andre, så samfunnet lar oss fortsatt pusle i fred med vår galskap.

Nå er det til og med lov med bensinprimusser, det var jo ikke tilatt tidligere. ;)

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at Ranger 10 ikke skal kjøres på bensin!

Den har ikke varmeskjold, og det har vært en del uhell.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lange forvarminga skyldes at C brenneren er tung, (mye metall) det er hvodesaklig prisen å betale for forenklet produksjon, men også litt for "multifuel" funksjonen.

Alle brennere har jo sine fordeler og ulemper, men denne har i det minste bevist holdbarhet, driftsikkerhet, og regulerbarhet godt over en del andre.

Jeg lever godt med støyen på min gamle 111 med bråkebrenner.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpelæret er antagelig litt større enn det til 111, men helt sikkert mulig å skaffe. Finn Hjelmerud har mye på finn.no, (Nei det er ikke hans private domene :hyper: men noen av oss er lette å more.) Uniflame supply i Drammen er jo offisielt serviseverksted med god service så der får du nok helt sikkert hjelp.

Jeg lar gjerne pumpelæret ligge å trekke i olje en dag eller to innimellom (hvert 2-3 år)  Symaskinolje funker bra, matolje tynnet med parafin funker også så det er ikke spesielt kresent.

Du har heldigvis brennerene uten hurtigforvarming, og det forlenger levetiden kolossalt.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryddet forresten litt i kjelleren i dag og se hva jeg fant:

En Optimus Loke.

Den bruker forresten samme brenner som primussen over. Jeg hadde helt glemt denne, et feilinnkjøp i panikk for at det skulle bli umulig å få deler til de 2 jeg allerede har.  De går jo ikke istykker!

Her mangler kjeleklype, veske og et par stålbøyler jeg aldri har forstått vitsen med, men ellers komplett. Etter bytte av pakninger i lokk og tilbakeslagsventil virker den helt som ny.

I følge en bekjent som er speiderleder så er dette den beste som noensinne er laget. Det mente det finske forsvaret også inntil de oppdaget hvor lett det var å somle bort den løse pumpa.

Bra er den, om enn ikke best!

dsk

post-681-0-10617600-1396207184_thumb.jpg

post-681-0-66143900-1396207197_thumb.jpg

post-681-0-08017400-1396207213_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare godlyd det der. Tanken er ikke større enn at du orker å høre på en tank med fyring :shifty:.

Gratulerer med en god sliter.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.