Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Var på et utsalg hvor det ble solgt overskuddsmateriell fra Forsvaret. For 100,- pr stk var det ikke så mye å tenke på, 2 stk Optimus 111 ble med hjem. Med en god dose stell og fiksing ble begge som ny :)

Til en sånn pris hadde ikke jeg klart å dy meg heller :)

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg utforsket kjelleren i vårt nye/gamle hus fant jeg en Fuhrmeister no. 7.

 

Vet lite og ingenting om denne, finner heller ikke stort på nett. Noen som vet noe om denne, hvor gammel er den, er det verdt null og niks, eller finnes det neon i verden som kunne være interessert i en slik?

 

På forhånd takk om noen kan hjelpe :)

 

7987_647364668618877_1589988437_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper rundt 1000kr for denne i originalstand.   Ikke kjempesjelden men ikke så vanlig heller. Norskprodusert. mellom 1946 og 1955 Denne kom også som en dobbelversjon .De skal vell være hvite ogjeg er usikker på om brenneren er original. Fant en som hadde samme brenner så det er mulig. Den gikk for 258$ på ebay.  Men malt svart så synker nok verdien en del.  Halvparten om brenneren er original?      En Fuhrmeister 8 i god stand går fort for rundt 3000kr

 

Her er instruksjonen til 7  http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/9693/post/new/#NEW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått byttet til meg en Optimus 111 av en kollega på jobb i en for meg meeeeget god deal. 

Den er fyrt opp kansje 8-10 ganger, men og da forskriftsmessig hver gang. Men lagringen og vedlikehold har nok vært så som så.

Da den er rimelig skitten, og kassen har overflaterust som har boblet gjennom lakken på utsiden.

 

Ifølge min kollega så kommer det en liten stikkflamme ut fra reguleringskruen eller hva det nå heter, så jeg regner med at blypakninga er gåen.

Så får vi se hva annet som må tas når jeg har fått gjort den rein og prøvefyrt den i kveld for å se hva ellers som må gjøres.

 

Noe jeg kan gjøre med rust og lakk?

Ting jeg bør sjekke?

 

Har ikke fyrt opp en sånn siden førstegangstjenesten for 25 år siden...så er nok like rusten som boksen...

 

Den mangler også verktøyet, trakt og flaske til rødsprit til forvarming....hvor få tak i det?

 

Og til sist, hvordan identifiserer jeg hvilken type Optimus 111 dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 5 ulike 111, i to hovedkategorier. Bråkebrenner eller stillebrenner. Noen brenner kun parafin, noen kun bensin, og noen er multifuel. Om toppen av brenneren har en avrundet hette perforert med mange hull på siden er det en stillebrenner. Ellers er det en bråkebrenner. Det finnes også ulike typer av disse. Legg ut et bilde av selve brenneren, så kan du få mer detaljert hjelp.

 

I forhold til stikkflammen er det ikke sikkert blypakninga er gåen. Det er mulig det holder å stramme den til forsiktig. Med en stødig og uredd hånd kan dette gjøres når brenneren er i gang, da er det bare å stramme forsiktig til stikkflammen forsvinner (ta bort kjelestøttene først, de blir varme og i veien). Om forsiktig stramming ikke funker bør den byttes. Du skal ikke bruke makt når denne strammes.

 

Men, det første du bør gjøre er å skru tanken/brenneren fra kassen, stenge ventilen, skru igjen tanklokket og prøve pumpa. Hvis pumpa ikke pumper luft i tanken må du sannsynligvis bytte eller smøre opp og strekke pumpelæret. Når pumpa funker lar du brenneren stå en stund med trykk, for å se om den holder tett. Legg øret inntil tanklokket, brenneren, pumpen etc for å høre etter noen åpenbare lekkasjer. Den kan også senkes ned i vann for å se etter lekkasjer. Her er det i hovedsak pakningen i tanklokket og pakningen til enveisventilen i pumpa som kan være synderne. 

 

Sjekk om tanken er høvelig ren innvendig, lys med en liten lommelykt e.l. Skyll ut tanken med en dæsj rødsprit for å få ut grums og partikler. Gjenta til rødspriten som kommer ut er høvelig ren. På den måten slipper du å få den verste grumsen i fuelfilteret eller videre inn i brenneren. Prøv reguleringsrattet, og se at spindelen roterer fritt. Etter dette er det trygt å gjennomføre en prøvefyring. Ha på litt parafin/tennvæske på tanken, steng ventilen og skru til tanklokket. Lampeolje går greit for å teste om du ikke har annet, men bør ikke brukes konsekvent. Fyll forvarmingsskålen full med rødsprit og la dette brenne helt ut. Mot slutten av forvarmingen kan du pumpe 5-10 ganger for å skape litt trykk i tanken. Åpne reguleringen mens du holder en fyrstikk over brenneren. Om brenneren ikke slipper ut drivstoff kan dysen være tett. Vri rattet helt mot klokka for å rense med den innvendige nålen (som forhåpentligvis er tilstede og funker). Hvis det kommer stikkflammer fra dysen eller ved spindelen må disse strammes eller byttes. Hvis brenneren går med rimelig blå flamme og ingen lekkasjer, slipp jubelen løs! Da er det bare småpirk igjen.

 

Her er en inspirerende tråd fra et annet forum om en "vanvittig" restaurering av et skrap av en Optimus 111. Mye OT og mange sider, men absolutt verdt å bla igjennom. Trådstarteren har en lun og humoristisk tone gjennom hele tråden. Her får du også et par tips om hva du kan gjøre med kassen.

 

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopicforreply.php?tid/14327/tp/1/

 

Finn Hjelmerud (har en annonse på Finn.no)

Vidar ved www.uniflamesupply.no

Primuskongen www.primuskongen.no

 

Disse kan du kontakte for deler, her får du garantert tak i det du trenger. Lykke til med en rå primus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne rust og maling har jeg brukt malingsfjerner som er en flytende kjemisk blanding som løser opp all maling så det bare er å tørke av. Til rust brukte jeg stålbørste og http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rusteter-36189/ , er usikker på hva slags stålbørste man skal bruke for å ikke lage varige merker som synes etter ny lakk.

 

Her finner du en maling som er ganske lik original farge http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/33516/post/284401/hl//fromsearch/1/#284401 Tror jeg brukte helt vanlig grunning type rødgrunning.

 

 

Har bestilt det meste av deler fra uniflamesupply.no og lærpakninger fra en tyrker på spiritburner som heter Sefaudi.

Når du bestiller deler så lønner det seg å bruke artikkelnummer. Disse finner du her http://www.rekruttbatteriet.com/wp-content/uploads/2009/01/primus-deler-stor-2.jpg hvis det er en 111T du ser etter, hvis ikke så kan du bare søke etter Optimus  111 exploded view eller sjekke denne linken her http://www.base-camp.co.uk/exploded%20views/optimus/111%20hike.htm .

For flaske til rødsprit så bruker jeg en flaske fra biltema for olje http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Universalolje-361746/

 

 

Når jeg selv sist skulle fikse lekasje ved pakkboksen, så skrudde jeg på den meget løst imens primusen var i gang. Har derrimot hørt at man ikke skal skru på noen ting når den er varm fordi man kan ødelegge gjengene permanent. 

 

 

For å finne ut hvilken type 111 det er, så kan du sjekke her http://www.spiritburner.com/fusion/showgallery.php?fid/266/  "er usikker på om du må logge inn for å se der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at jeg har en Optimus 111-T.

 

Jeg fyrte opp primusen uten å gjøre noe med den og den fungerer faktisk. Ingen lekasje der eier sa det var lekasje, men han har ikke brukt den på flere år sier han.

Måtte pumpe ca dobbelt så mye som folk sier...i.e 10-15 pump ikke nok...pumpet opp til 20-25 før jeg syns det var nok trykk. Etter bruk, skrudde jeg av pumpa, og der er det ingen lærpakning, kun en standard o-ring????

 

Noen som kan fortelle mer om denne ut fra bilder og kansje stille en diagnose om det behøves?

Er den frisk, forkjølet eller har den kreft?

 

Her er bilder:

 

10675284285_563d6bda77_b.jpg

 

Som dere ser er det litt overflaterust

 

10675336036_886a8689a5_c.jpg

 

 

Men tilstanden inni var mye bedre

10675281645_bc696f958e_c.jpg

 

 

10675281206_2b81756c00_b.jpg

 

Tar jeg ikke feil er dette en stillebrenner?

10675302386_91e6d84b71_c.jpg

 

Men her er ingen lærpakning???

 

10675303584_c7e2d2da3e_c.jpg

 

10675947974_408f2d93d6_c.jpg

 

Sånn ser kontrollratett ut, det er vist verktøy også, isteded for den lille fastnøkkelen jeg husker...

 

10675555103_d6541d5c46_c.jpg

 

Tok sjansen på å fyre den opp, og jammen ble det ikke trykk...men flammen var litt vel gul. Kan noen still en diagnose?

Bildet er tatt på full brøl!

 

10675506113_40559d6603_c.jpg

 

Her er bildet i mørket

 

10675507503_0bc815fbe5_c.jpg

 

10675302894_10f82ef8ec_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Gul, høy flamme skyldes vanligvis: for dårlig forvarming, for høyt trykk på tanken, eller at du har åpnet spindelen for mye. Det er vel en stillebrenner det der, du hører jo fort hva det er, en stillebrenner suser bare, i motsetning til jetbrølet fra bråkebrennere,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd på nytt, og nå var det ikke antydning til HV bål, Nå var det  blå flamme med litt gulstikk i. Nøyde meg med 12 pump denne gangen. Fremdeles ingen tegn til lekasjer heller.

 

Men sent nå så venter med å pelle den fra hverandre til i morgen. Den skal på en skikkelig "fjortendagers" før tur til helga :smile:

 

Virker også som tanken holder godt på trykket. Slapp ut trykket etter forige oppfyring som var for ca en time siden før jeg forvarmet. Og det var massevis av trykk på tanken.

Så det virker som jeg har fått meg en teknisk grei primus. Forige eier har hatt den i flere år men mener at han bar har brukt den 8-10 ganger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen 111T , Humle, gratulerer med en klassiker :) Hvilket drivstoff bruker du og hvilken dyse er det som står i?

 

Søk på primusvaskevann på forumet og ta av indre og ytre brennerskall og legg dem sammen med brenneren i i vannet en times tid før du skyller og børster av sot og annen skitt. Deretter kan du prøve å skylle tanken noen ganger med rødsprit,  fyll opp igjen med rent drivstoff og la den brenne lenge, gjerne fyr opp hele tanken. Denne fremgangsmåten har gjort susen de gangene mine 111 har begynt å brenne urent.

 

O-ringspumpa fungerer greit den. Smør o-ringen med silikonfett så fungerer den lenge og kjøp et par ekstra o-ringer i reserve.

http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonfett-36592/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjell,

Det var fritidsparafin jeg hadde stående. Men skal skylle tanken med rødsprit i kveld og bytte til tennvæske. Har vist ingen trakt som passer så orket ikke søle med det i går kveld, og få parafin ut over hele arbeidsbenken i furteboden...

 

Så blir det en tur på biltema for å finne en liten trakt og silikonfett, rødsprit, samt parafinbasert tennvæske i ettermidag. Noe mer jeg bør raske med meg mens jeg likevel er der?

 

Aner i grunnen ikke hvilken dyse som står i. Men forige eier har bare kjørt den på parafin, så jeg regner med at det er riktig dyse for dette som står i. Men det finner jeg ut når jeg peller den fra hverandre for å gjøre rent.

 

Planen er å kjøre tanken helt tom på tennvæske....så får jeg samtidig se hvor lenge en tank varer. Kan jo være greit å vite :-)

 

En ting er sikkert. Den er snillere å bruke enn multi-fuel brenneren jeg har fra før. En Karrimore Go sytems flexi-fuel. Den innretningen er konstruert av han Tykje sjøl det er jeg sikker på!

Men det var en ganske tidlig utgave av multifuel brennere med slange...det verste er at jeg kjøpte den i min tid fordi 111 primusen som sto på samme hylle var så "tung"...Men 15 år senere må det være lov å rette opp tabben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri for sent å rette opp en slik tabbe :)

 

Fritidsparafin burde funke det, bruker mye det jeg.

 

Du kan nok rekne med at det er en parafindyse som står i, jeg vil tro at med med rens og vask vil primusen brenne pent. Du kan jo kjøpe et repsett til den, da har du jo reservedeler en stund. http://www.uniflamesupply.no/opt_tur_tilbeh.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått gjort rent i tanken og har vært ute og fyrt primus en times tid. begyntre å regne nå så gav meg mens leken var god :smile:

 

Tanken ble fylt med tennvæske fra Rema. Stod ingenting på flaska hva den var basert på, men funket ganske greit. Flammen var i hverfall mer blå enn gul ettervhvert. Så jeg heiv over 0,7 liters kjelen med vann...det tok 12 minutter før det boblet i den...syns det var litt lenge?

 

 

 

da hadde jeg skrudd ned til flammen var så blå jeg fikk den. Skrudde jeg opp fikk jeg en ca 7-8 cm høy flamme som stort sett var gul....

 

Så lurer litt på hvor sterk flamme man egentlig skal kjøre for at den skal gi optimal effekt?

 

Kansje har neon av dere bilder eller kan lenke til noe?

 

I forsvaret lå jeg mest i lagstelt, så der fyrte vi med ved...primus ble sjelden brukt.

 

Men noe positivt. Da jeg strøk fingeren under kjelen da den var blitt kald, var det ikke antydning til soting :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citronsyre får du kjøpt i små flate pakninger som finnes ved bake-artikler hos din lokale butikk som kiwi, rema1000 osv. Citronsyren er i pulverform.

 

 

Når det gjelder tiden til 111, så skal den kunne koke romtemperert en liter vann på ca 3,5-4 minutter vindstille.

 

 

Har ikke opplevd den 7-8 cm høye flammen du snakker om. På alle mine 111, så har de alltid kunnet skrus/justeres på alle mulige måter med ren blå flamme hele tiden. Altså skal man kunne skru fra lukket til nåla går opp uten merkbar forskjell annet enn utslippet av fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den skrudd ganske lavt. Relativt ren blå og fin flamme....

Kan jeg forvente en større flamme enn dette før den begynner å gå over i gult?

 

10696884805_ea52683acb_c.jpg

 

Skrur litt opp og flammen blir gul med den gang...

 

10696938044_11e07f6fd7_c.jpg

 

Her er den enda gulere...men skrudd opp hakket mer. Nå var flammen egentlig litt blåere enn dere ser på bildet. 

 

10697134843_a9ffc42474_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett så gul flamme før, derrimot så hadde jeg oransj flamme på en 111T jeg fikk gratis samt en Primus 96. Da var den ganske lik din gule med litt blå flamme i bunnen. Jeg fant ut at dette kan være fra avleiringer av ymse slag inni brenneren som lager fargen. Tror ikke det har noe å si annet enn at fargen er annerledes.

 

Derimot så må du passe på at det ikke er underburn. Underburn hører du, og den høres ut som denne stakkaren her http://www.youtube.com/watch?v=QSUL7DpAUv8 . Altså PRRRRRRRRRRRRRRR og ikke Pssssssssshhhhhh :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.