Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Den bråker fælt, men brenner godt. Jeg har to stk med bråkebrenner, men ingen så pen som dette. Jeg har alltid hatt 111C som favoritt, men bråkebrenneren begynner å komme etter :)

Jeg fyrer både bråkebrenneren og 111T på fritidsparafin/tennvæske og bråkebrenneren brenner nok renere, det blir i allefall ikke like mye os/lukt av den.

Men den bråker i det meste laget for teltvarming synes jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arctic Kap på finn. Ser ut til å bli for dyr for meg så jeg legger den her :)

http://www.finn.no/f...nnkode=37535059

Stormkjøkken med en god optimus stilleparafinbrenner montert inni. Slange til flaske og pumpe. Her kan man pumpe med flaska stående. Antagelig ikke produsert mer enn 5-6000 av denne.

Obs. Om man vil ha en ca lik og har stormkjøkken, pumpe til omnifuel og en løs 111T eller C brenner får du kjøpt slangeadapter og monteringsplate for 23 dollar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellis er inne på noe vesentlig her, folkens! Jeg har både Optimus 111C, 111T og orginal 111 bråk. Ikke særlig tvil om at orginal Optimus 111 bråk brenner renere enn andre varianter av denne boksebrenneren. Problemet er støy. Jeg bruker hørselvernet fra rypejakta inne i teltet om kvelden... Savner å kunne snakke og fyre primus samtidig, men bytter aldri bort merkbart bedre luftkvalitet.

At jeg aldri har fått Cobra'n i 111C til å brenne stabilt, er en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg aldri har fått Cobra'n i 111C til å brenne stabilt, er en annen historie...

Bensin, TrondA, bensin :)

At det står i instruksjonshefte til 111C at parafin er førstevalget er skivebom fra Optimus sin side. Jeg har 3 stk 111C som brenner som en drøm på bensin, kommer aldri til å bruke annet enn det på disse. Bestiller du bensindyse brenner den enda renere og med høyere effekt. Det var dette grepet som gjorde at 111C ble min favoritt :)

Jeg vil påstå at 111C foretrekker bensin, men kan brenne parafin/tennveske som andre valg i drivstoff.

Det er nok 111C på bensin og 111 bråk som gir best lufkvalitet vil jeg tørre å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige meg! Nå venter jeg en pen og nesten ubrukt Optimus 8R i posten til uka. Har jo en Svea 123R fra før, så dette blir moro! Sveaen er jeg veldig godt fornøyd med, det er bare en ting som ergrer meg litt med disse primusene som kun bruker miljøbensin: At bensinen ikke selges i enlitersflasker på bensinstasjoner. Hvorfor? Jo, fordi jeg planlegger å ha med enten 8R eller 123R på en flere måneders labbetur til neste år. Dels langs vei, dels over skog og hei. Regner med å komme innom atskillig flere bensinstasjner enn sportsbutikker som selger primusfuel i enliters flasker. Og en femlitersdunk med bensin gidder jeg ikke slepe på i ryggsekken.

Men det er jo ikke primusen sin skyld. ;)

Veldig lenge siden du skrev dette, men ja det var vel det du skriver som gjorde at jeg kjøpte meg en Coleman 533, jeg bruker 95 blyfri i Norge med den, men den har brent 76 oktan blybensin, Gasohol bensin/sprit blanding, elendig jungelmix og det meste og den bare fungerer 100% genial sak og min klare favoritt. Null vedlikehold og helt problemfri, jeg stoler så mye på den at jeg ikke gidder å dra med backup når den er med. Litt klumsete bygget men ikke stor eller tung, Helt genial.

Ellers bruker jaffal jeg mye gass på kortere turer i 3 sesongen som den kalles, greit enkelt og lett med god kjapp oppvarming og ikke noe søl.

Min aller dårligste erfaring er med slange multifuel brennere, når du bruker den med bensin med alkoholblanding (som er veldig vanlig i andre land) da ryker pakningene og ett helsikes søl og lekkasjer er resultetet, jeg har to stykk (var nummer en pluss backup på utenlandstur) som må totalrenoveres da de lekker som bare f%¤# og skal selges når de er i stand. Aldri mere, det var overhaling og lapping og dritt på begge møkkabrennerene daglig på hele turen. 533 er derfor min banker siden den gang, gass på kjappis turer hjemme. Og lengre ryggsekkturer med minimalvekt på ryggen er jo Svea 123 slett ikke dum da, den er også en brukbar backup selv om jeg ikke har testet den på blyholdig bensin enda, den brenner jo 95 blyfri greit nok uten noen problemer selv om det står at du skal bruke miljøbensin. På noen utenlandsturer har du valget bensin eller diesel, da foretrekker jeg bensin og har ingen problemer med det. Her hjemme er det 95 blyfri som teller i min coleman og jeg har ingen planer om å fyre den med noe annet.Skal en på tur må en ha noe som er multi nok til å brenne hva som faktisk er lett tilgjengelig i mone øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Pocketrocket

MSR Pocketrocket er en liten og driftsikker gassbrenner som har blitt min faste turbrenner. Den veier kun 86 gram og det følger med et hendig lite etui som gjør at den tar veldig lite plass i sekken.

1458045-12-1332151966660.jpg

Men selv om den er liten gjør den jobben mer enn godt nok. Jeg bruker ca 3,5 min på å koke opp en liter vann på full effekt. Det er god justering på effekten og den fordeler varmen relativt godt.

Jeg har hatt brenneren i snart 4 år og det har fått en del juling, men det det virker som den tåler endel, for den fungerer fint ennå.

Jeg bruker Pocketrocket hele året, men på kalde vinterdager er selvfølgelig gass et dårlig alternativ og da må jeg ty til andre alternativ.

MSR Pocketrocket er altså en god gassbrenner, som er både lett og enkel i bruk. I tillegg er den et rimelig alternativ.

Beste pris jeg fant på brenneren nå er på kr 368,- på outnet.no

http://turopplevelser.blogg.no/

1458045-12-1332152012013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjelen og stekepannen også mindre enn vanlig? Synes Trangia er smått nokk fra før.

Sånn ellers så er jeg nesten helt blank på rødspritbrennere. Hvis brenneren er like stor som på de andre Trangiaene så burde vell den fungere til dagsturer "tror jeg". ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler målebånd, men etter å ha sett på stekepannen min, så tror jeg den er på ca 15 cm også.

0.8L virker litt smått, så ville nok gått for litt større kjele "uten å være for sikker". Kommer jo ann på hva du skal bruke den til, drytech sier at de trenger 3,6 dl per pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus Explorer allra längst in i en gapahuk för att komma undan regn och vind. Jag kör den på parafin. Hade en olycka med bensin i början och aldrig mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor Optimus sluttet å produsere Exploreren.

Hvor fant du den?

Gissar att försäljnigen var för låg, det är begränsat hur många man kan sälja på reklamen att Svenska fallskärmsjägarna använder köket...

Jag köpte den när den fanns till försäljning i butikerna. Har även tillbehöret så att jag kan använda den i mitt modifierade Trangia.

Multinyckeln är av den nya långa varianten, ville ha lite längre avstånd från värmen. Jag har också fått bytt snabbkopplingen som läckte lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.