Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg merker at tanken blir varmere under bruk enn de andre 111 jeg har. På bruksanvisningen står det at brenneren gir opp til 3000 watt, så det er vel normalt da. Det står også at den "enables cooking with large size pots..". Her i forumet kan jeg lese at 111C sin brenner kan sprekke, og loddinger smelte. Men nå bruker jeg mine primuser som regel bare til rask matlaging. Primusen er sjelden i gang veldig lenge om gangen. Til vinterbruk og snøsmelting bruker jeg min 111 bråkebrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 111C har ihvertfall ståltank. Det er vel en 111C med ståltank på bildet til Kjell Gunnar litt høyere på siden her.

Ja, det stemmer. 111C har ståltank, mener de har gått tilbake til messing på de nyeste Hiker+.

Jeg merker at tanken blir varmere under bruk enn de andre 111 jeg har. På bruksanvisningen står det at brenneren gir opp til 3000 watt, så det er vel normalt da. Det står også at den "enables cooking with large size pots..". Her i forumet kan jeg lese at 111C sin brenner kan sprekke, og loddinger smelte. Men nå bruker jeg mine primuser som regel bare til rask matlaging. Primusen er sjelden i gang veldig lenge om gangen. Til vinterbruk og snøsmelting bruker jeg min 111 bråkebrenner.

111C kan sprekke og på 111T kan loddinger kan smelte. Konklusjonen må være at, til tross for at jeg liker stillebrennere best, 111 bråk er den som har minst feil og er mest driftsikker.

Men ved normal forstandig bruk skal det godt gjøres at brenneren din sprekker, men vær obs når tanken begynner å bli tom skal du fortsette med parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Da har jeg funnet ut hvorfor min nyinnkjøpte 111C ikke brenner som forventet. Dysa var delvis tett. Rensenåla stikker ikke langt nok opp til at jeg kan se den på oversiden av dysa. Brukket? Ting gikk veldig mye bedre da jeg hadde renset og stukket opp dysa med ei løs rensenål som jeg bruker til Manaslu og Optimus 00. I tillegg ser jeg at det er mye dritt nedi der som rensenåla sitter.

Planen er nå å skru fra hverandre brenneren og gjøre grundig rent, samt å bytte rensenål. Har jo ei stående i den havarerte 111T -brenneren jeg fikk av naboen . Her finner jeg reserve spindel og dyse også, om jeg skulle behøve det. Men før jeg begynner seriøs mekking vil jeg skaffe meg de nødvendige pakninger. Mest sannsynlig er det bare ny grafittpakning jeg trenger. Like godt å bytte den pakninga når jeg likevel skal demontere. Skal se jeg lærer mye nyttig primusdoktorering nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Jeg vet at dyser til 111 er markert med M for multifuel, A for alkohol. Mener også at det skal være ei dyse markert med K for kerosine (parafin). Den dysa som sitter i min havarete 111T har ingen markering. Kan jeg da gå ut fra at det er ei parafindyse? Mener å ha lest det ett eller annet sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i utgangspunktet regne med at en umerket dyse er ment til parafin. Har du flere dyser tilgjengelig, har parafindysen det minste hullet.

(Kuriosa; Har du sett en A-dyse noen gang. Hullet er så kjempestort at du kan stikke en synål ned i dysa for å rense den.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fulgte med A-dyse og strupeinnretning i pakken med 111C. Kommer aldri til å bruke den. Ang. parafindyse så testet jeg nettopp ut den som stod i den havarerte 111T, men den laget bare HV-bål. Etter som jeg kunne se var det lekkasje i gjengene. Nyttet ikke å skru til heller, så den fikk seg en flytur ut av kjøkkenvinduet. Ellers brenner min 111C nydelig på M-dysa og tennvæske nå. Må bare inntil videre huske å løfte av ytre brennerskall og bruke "manuell" dysenål før oppstart, siden den innebygde rensenåla ser ut til å være brukket. Skal bytte og stelle litt når jeg får i hus repkit, så tenker jeg at jeg skal kunne fyre i vei på mange gode turer. :)

Den havarerte ser faktisk ut som om den har vært utsatt for en real smell. Sprukket brenner og tank, luftrøret sprukket, med spor etter smelting øverst. Og som ikke det var nok så hadde den jaggu O-ring pumpestang også. Makan! Hadde håpet å ha ei reserve pumpestang med lærpakning. Vel, den kan vel til nød brukes som resverve til min Optimus no. 00. Den der har også O-ring. Eller jeg bare kaster den ut av kjøkkenvinduet den også. ;)

Har sendt mail til Finn på Finn.no etter de nødvendige pakninger og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på å kjøpe meg en Optimus 99, noen som vet nøyaktig vekten på den? Har sjekket i katalogene til Optimus og der står det 600g med 75min tid på tanken :-P særlig.

Må jo si at jeg har enn 8R i ganske så bra stand, men tenkte vekten kunne reduseres betydelig. Tror jeg veide min 8R til 810 gram. Optimus mener den også veide 600g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Trailstove (østen kopi av Optimus 99) og den er en del lettere enn min 8R, men hvor mye lettere er jeg usikker på. Fordelen som du kan spare mest vekt på der er jo at med Optimus 99 har du kokekaret inkludert i vekta, mens du med 8R må ha med kokekaret ved siden av. Forskjellen i vekt på din 8R og Optimus sin oppgitte vekt er jo bare litt mer enn full tank med fuel, så det er ikke sikkert Optimus er så på jordet likevel (hvis du veide den med full tank), for Optimus oppgir ikke at vekta er inkludert fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers brenner min 111C nydelig på M-dysa og tennvæske nå.

Godt å høre at du er fornøyd :) Du må legge ut bilder.

Kjøper du repsett, får du med spindel, rensenål,Forvarmingsveke, lærkopp og pakninger.

Min 111C brenner så pent på bensin at jeg ikke kommer til å bruke annet, jeg liker best bensin som primusdrivstoff. Men jeg er nøye med å sjekke for lekasjer.

Legger ut et bilde fra helgens tur. Glemte smøret hjemme, så det ble kokt fisk...

484257_10151846699890417_1457647768_n.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Jeg er temmelig fersk når det kommer til primus. Har nesten alltid lagd mat på bål på skautur og brukt gass på fjelltur. Og selvfølgelig et år i kongens grønne klær og 111. Jeg har rett og slett blitt dritlei halvfulle gassbokser så jeg fant ut at jeg måtte skaffe meg en eller annen brenner på flytende brennstoff. Etter å ha lest opp og ned andre lignende tråder så endte jeg opp med enten svea 123r eller coleman 442. Valget falt på 442. Brukervennlighet og effekten var tiltalende. 1150,- hos Uniflame supply i drammen. Dette var mulig noe dyrt, men jeg var ute på en shoppingrunde så det passet så bra å stikke innom å ta med denne også. Har prøvekjørt den en runde i hagen. Virket stabil og veldig enkel. Skal på tur noen uker i juli og august, gleder meg til å få testet den skikkelig. Skal fikse noen bilder av vidunderet.

Jeg kjøpte med en 3L med 4t miljbensin på statoil. Jeg har forstått at det skal være ypperlig som brennstoff. Om jeg en dag skal på tur og ikke får tak i noe renset bensin, kan jeg da bruke vanlig 95 blyfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den brenner greit en stund på 95 men det sannsynlig at noe tetter seg etterhvert, og bruk for all del ikke 95 inne i telt eller annet lukket rom da dette inneholder stoffer vi ikke vil puste inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens.

Jeg kom over en Hipolito no 0.

Den lå flott nede i tinnbox`n sin, der lå det også 2 rensenåler,lapp fra produsenten en sånn "godkjent" lapp, og jeg ble veldig happy da jeg fikk gått over alle delene og så at alt så helt ut. Testbrant den og den funka som bare det.

Det jeg lurer på er om noen vet hvor gammel den er (ca)? Ut fra det jeg finner er den mulig produsert fra rundt 1968, og opp til 1990...

Jeg lurer også på prisen for den.Hvor mye den er verdt og hvor mye det er greit å gi for den.

Legger ved noen bilder jeg tok tok i full fart med mobilen....

Håper noen kan hjelpe med info

;)

Ha en fortsatt god sommer.

post-10080-0-96120200-1341139034_thumb.j

post-10080-0-42251500-1341139094_thumb.j

post-10080-0-75692200-1341139124_thumb.j

post-10080-0-88685100-1341139153_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min 111C brenner så pent på bensin at jeg ikke kommer til å bruke annet, jeg liker best bensin som primusdrivstoff. Men jeg er nøye med å sjekke for lekasjer.

Har nå testet min 111C med bensin på en tur til Rosskreppfjorden. Enig at den fungerer glimrende på bensin. Men du verden så tørst den er! Og etter transport ligger brennerskallene og skrangler løse inne i kassa. Liker ikke det der. Men ellers er den OK. Behagelig stille i lavvuen under matlaging på den turen. Hadde ikke lavvuduken blafret så inn i granskauen at kondensen dusjet meg hele tiden. Var nemlig på tur med min nyinnkjøpte Helsport Lavvu Light, og været var litt surt. Nå er den i min brors eie. Lavvuen altså, ikke primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennerskallene på min sitter godt fast og de har aldri løsnet, jeg har nå hele 3 stk 111C og brennerskallene på de er heller ikke løse, men så er bare en av de brukt, de to andre er ubrukte og i originaleske. (Ja, jeg er en særing som liker disse 111C, jeg tror med disse jeg har nå at jeg har sikret meg slik at jeg kan bruke 111C resten av min levetid :-P )

Kanskje du kan sjekke om "tappene" som stikker opp av brenneren for å holde brennerskallet er litt romme, mulig du kan prøve å bende litt på de så de klemmer bedre rundt brennerskallet.

111C har etter min mening merkbart mer effekt enn min 111T har, da er det nok naturlig at drivstofforbruket er litt større :mrgreen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.