Gå til innhold
  • Bli medlem

Rens av 13 år gammel Tyin Winter


Anbefalte innlegg

har to ganger på kort tid vært småfrossen under åpen himmel i min Tyin Winter i tempraturer fra -7 til -17. Soveposen er 13 år gammel, men jeg har hele tiden forsøkt å lagre den tørr og forsiktig rullet(ikke stappet). Jeg synes posen virker kaldere enn jeg kan huske fra tidligere. Det kan jo selvfølgelig være andre ting som spiller inn (underlag, fuktighet, soveposetrekket,glir av underlaget etc.etc.), men kan det tenkes at soveposen blir varmere av å bli vasket og kjørt i tørketrommel,vurderer å levere posen til renseri(har ikke 7 kg trommel hjemme)?

Er det noen som har erfaring med dette? Den blir selvfølgelig renere, og etter 13 år kan det være grunn nok til å vaske posen :? , men hvis den fortsatt er kald etterpå så vil jeg nok ikke bruke den alikevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil nok si att det hjelper litt med en vask, ihvertfall for en kortere periode synes de soveposene jeg har vasket "litt" varmere - Men det sliter selvsagt på posene. Jeg vasket mine i industrivaskemaskina på jobben.......kanskje ikke det lureste, men den var ihvertfall stor nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle soveposer, enten dun eller syntet, må vaskes jevnlig for å opprettholde sine sine isolerende og vannavstøtende egenskaper.

Se for deg å sove i samme dynetrekk i 13 år uten å vaske det, selvfølgelig vil det være fult av skitt og fungere dårlig.

Kroppen avgir masse oljer og avfallstoffer som er med på, over tid, å forringe egenskapene i en sovepose.

Den beste måten er å levere soveposen inn til et renseri som har store nok vaskemaskiner og tørketromler.

Problemet med en syntetisk sovepose, som din Tyin Winter, er at fiberdukene som isolasjonen er bygget opp av, vil presses sammen over tid og derfor gi plass til mindre luft mellom lagene, noe som vil gjøre posen kaldere over tid.

Men jeg er helt sikker på at du vil merke en forskjell dersom du nå vasker den for første gang på 13 år!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu skal sovepose ikke heller rulles ved oppbevaring!!!

Beste oppbevaring er luftigt, kjøligt og helt utrullet. En super måte å oppbevare 2-3 soveposer er en billig hengekøye i lett materiale - Da bevares posens 'loft' lenge,

På tur skal posen 'stappes' luftes og pakket ut, mest mulig. (Når jeg er på tur er posen det siste jeg pakker ned. Og det første jeg pakker ut (avhengig av værlig).

En 13 år gammel pose ville jeg ikke ofret mye annet end en fyrstikk. Årsaken er at du må på vaskeri for å få vasket / tørket den skikkelig. Det er ikke mulig i vanleg husholdnings maskiner (alle fald ikke mht vinter og 3.sesoners poser).

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu skal sovepose ikke heller rulles ved oppbevaring!!!

Beste oppbevaring er luftigt, kjøligt og helt utrullet. En super måte å oppbevare 2-3 soveposer er en billig hengekøye i lett materiale - Da bevares posens 'loft' lenge,

På tur skal posen 'stappes' luftes og pakket ut, mest mulig. (Når jeg er på tur er posen det siste jeg pakker ned. Og det første jeg pakker ut (avhengig av værlig).

En 13 år gammel pose ville jeg ikke ofret mye annet end en fyrstikk. Årsaken er at du må på vaskeri for å få vasket / tørket den skikkelig. Det er ikke mulig i vanleg husholdnings maskiner (alle fald ikke mht vinter og 3.sesoners poser).

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

er det mulig å tørke sovepose uten tørketrommel uten at fyllet klumper seg? Har noen prøvd?

jeg driver å teller på knappene om jeg skal kjøpe ny sovepose, siden en såpass gammel pose sannsynligvis har mistet endel "loft" pga komprimering og generell slitasje. Alikevel kunne det være artig å prøve å vaske den og se hvor mye det hjelper. Jeg har hørt med renseri her i byen og de vil ha 440,- for å vaske den. Det vet jeg ikke om jeg synes er aktuelt, når man kan få en ny tilsvarene pose ned i 1200-1500, og det er en god sjanse for at jeg bestemmer meg for å kassere posen etter vask uansett hvis resultatet ikke blir supert.

Det jeg vurderer er å vaske posen selv. Ifølge instruksene skal man ha 7 kg lastekapasitet både i vaksemaskin og tørketrommel. Jeg har ikke tilgang på noen av delene. Jeg har lest flere steder at det er helt kurant å håndvaske sovepose i badekar, så det tenkte jeg at jeg kunne prøve. Spørsmålet mitt er om det vil fungere å bare forsiktig rulle den sammen etterpå for å klemme ut noe fuktighet og deretter la posen henge til den er tørr? Forskjellen i forhold til tørketrommel er at da har man ikke fått "banket" isolasjonen luftig, har det noe å si tror dere? Det verste scenarioet tenkelig er en pose med klumpete isolasjon som i praksis er ubrukelig etterpå.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De syntposene jeg har fått vasket har ikke klumpet seg, det har ikke vært noen dyre poser - så jeg har ikke vært så veldig forsiktig med dem! helt vanlig maskinvask, men en ide er å vrenge posen før dere stapper den inn i vaskemaskina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.