Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra vanlig langrenn til fjellski - hva velge?


Anbefalte innlegg

Har sett meg varm på smørefri fischer E-109 med rottefella bc-magnum og bc 1600 sko.

Har spurt i et par sportsbutikker , fulgt litt med på forumet og på net ellers - og det er jo like mange typer ski som fjelltopper.

Noen som kan gi et godt råd til ski/binding/sko :D Jeg er ikke ekstremfreak og det blir nok helst dagsturer på meg , men befinner

meg best utenfor oppkjørt løype og i kupert terreng, så det blir ganske så kombinert med gåing rett fram og opp/ned.

Noen sverger til 75 mm, andre er veldig fornøyde med rottefella - hva er den store forskjellen?(har selv bare kjørt med rottefella auto)

Så da på net ski som Åsnes breidablikk/combat og fischer E-129 , likte veldig godt målene på disse men blir de for breie igjen med

tanke på gåing? Hva vil være riktig lengde? Jeg er 175 cm på sokkelesten og veier hvistnok 68-70 kg.

De jeg har nå er 195 cm (60mm) , hva kan anbefales i lengde med breiere ski? (109en har 178 og 188 cm - 129en har 169/179/189cm - breidablikk/combat fra 180 og opp).

Går for smørefri og 1/1 stålkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde kjøpt 109en, 188 cm, meget fin ski til bruk i det norske høyfjellet. Før alle de tradisjonelle folkene kommer og påstår at lær er det eneste som fungere til fjellski sko, så skal jeg gi deg et tips om hva som er aller best "Scarpa T4". Det er en myk telemark støvel i plast med like høyt skaft som en tradisjonell sko, gir deg akkurat det samme som en lærsko pluss at den er varmere, du slipper å smør den med fett for at den skal holde seg vanntett og jeg synes det er deilig med en stiv støvel når du bærer tungt/drar i vinterfjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tilhøyrer dei som vil ha reine lærstøvlar utan goretex/andre membranar. (Greit å få det ut med ein gong).

Fordeler og ulemper kan ein diskutera, men plaststøvlar kjenner eg ingen vante folk som ville brukt i fjellet.

Når det gjeld ski så er 109 rekna meir som topptur/kjøreski enn for eksempel 99, litt mjukare spenn blant anna.

99 er meir fjellski ifølge dei som seier dei kan dette, passar også betre i spor dersom ein forvillar seg blant andre folk 8) .

Har sjølv 109 med 75mm binding no, men vil nok kjøpe 99 med 75mm vidjebinding neste gong.

75mm er ein del stødigare enn BC/NNN bindingane, merkast godt ved svinging.

I tillegg ville eg kjøpt 10mm oppbygningsplate og hælløftar. Oppbygning for å gå meir klar skaren ved svinging,

hælløftar for å spara akillesen i bratte motbakkar. Kombinert med feller er dette makalaust å klyve med.

Dette ekstrautstyret kostar heller ikkje skjorta.

Helsing ein som har mest tru på naturens eigne materialar når det gjeld sko og klede. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal gå kun utenfor oppkjørte løyper, og det blir en del opp og ned, skal man da lete etter bredest mulig ski? Hva er "ideal-bredden" ?

Jeg er en fattig student, så tenker på å kjøpe brukte ski, er det skjedd mye på fjellski-fronten de siste 10 årene? Noen tips hva man burde lete etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Takk for gode råd. Er nok selv mest stemt for lær,kanskje nostalgi ,kanskje det der med naturen......men for al del plasten kommer jo

fra oljen og oljen fra jorda så.... Uansett er støvlen god så er den god; så jeg må bare prøve å bestemme meg.

Ja det har nok skjedd veldig mye innen ski siden røde eirik, gikk som gutt på et par treski helt rette,og ganskje breie forøvrig,

var de brukbare dengang er de helt sikkert også i dag.Var i mange år uten ski på beina,ville for bare noen få år siden komme i gang igjen ,og det var en hel jungel å finne rundt i (og som jeg fremdeles ikke finner rundt i) :-D

Så det er greit å høre hva andre har gjort seg av erfaringer hvis man skal til å bruke litt penger , he he jeg er ikke student -men fattig :(

Men nå fikk jeg i hvert fall en ide om hva jeg går etter.

Sikkert mulig å finne helt greie ting på finn.no også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.