Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste ytterplagg vinterstid


UlvenKolbein

Hvilket ytterplagg liker dere best for vinterturen?  

52 stemmer

  1. 1. Hvilket ytterplagg liker dere best for vinterturen?

    • Bomullsanorakken
      14
    • Anorakk m/ kunstfôr
      0
    • Membranjakke /m annet isolerende plagg
      30
    • Annen type enkel vindjakke
      7
    • Vadmelsjakke
      1


Anbefalte innlegg

Annonse

Helt klart skalljakke. Selv om det er 20 minus blir en bomullsanorakk fuktig på ryggen pga ryggsekken. Eneste måten å få tørket det på er da å ha anorakken på inne i teltet mens primusen går. Skalljakke samler en del rim på innsiden, men dette børstes lett av, og fuktigheten i mellomlaget (jeg bruker en tykk fleece) tørker på kroppen i teltet om kvelden. Det er litt mer behagelig å sitte med en fleece enn en stor anorakk i teltet om kvelden. Synes nå jeg da.

Dessuten, ingen bomullsplagg er helt vindtette og blåser det skikkelig synes jeg skalljakke luner bedre, dvs mindre behov for varmere klær under.

Jeg er egentlig en nostalgiker av rang, men på dette feltet har jeg innsett at "fremskrittet har kommet for å bli" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakke i mikrofiber er min favoritt!

Norrøna Sydpolen er en super fjelljakke med skikkelig hette, gode lommer og lufting under ermene. Puster like bra som bomull, men tørker (mye) fortere og er lettere. Omtrent like vannavstøtende også.

Jeg har også en Norrøna Sydpolen skibukse, og elsker den lange glidelåsen langs hele siden. Synd Norrøna ikke produserer denne (eller lignende) jakka og buksa lenger...

Finnes det andre gode ski/-fjelljakker i mikrofiber for tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ein tilsvarande dress i mikrofiber i mange år og deler synspunkta. Min dress er frå Helly Hansen og heiter North Pole. Det verkar som om mikrofiber aldri vart den heilt store salssuksessen, men betre klede for kalde dagar skal ein leite lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slutte meg til hyllningskoret. Så lenge det ikke er fare for regn er mikrofiber klart best. Har også Norrøna Sydpolen jakke og bukse. At folk gidder å gå i skalljakker så lenge det ikke er fare for regn kan jeg ikke forstå. Foretrekker klart bommulsjakka mi (Klattermusen Enride) framfor softshell (Arcteryx Sigma).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idet jeg antar at du mener til bruk ved skigåing på fjellet, er mine valg:

- Lav aktivitet, så som skigåing med pulk: Bomuld eller Pertex anorak (Hvis det er vind)

- Lav aktivitet, så som skigåing med pulk: Ull mellomlag (Hvis det er sol / ikke er vind)

- Høy aktivitet / kaldt; Buffalo Systems Special 6, Mountain shirt, naken under eller tynn ull.

- Dunparka når jeg hviler / i lager.

Dessuten:

2-3 forskjellig luer, tynn til varm

Innerhandsker, tynne ski handsker, system votter med indervott etter forhold.

Og ja, jeg har det alt sammen med hvis jeg er på fler-dagers tur. Valgets kvaler er ferre når en bruker pulk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.