Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferdsel i kalvingstida: Full strid om Loennechenbua


jakro

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er enig med deg i det. Dovrefjellraadet var visstnok feilsitert på at de ønsket å stenge hytta, ref. uttalelse fra Bjurstedt: "I intervjuet oppfordrer jeg til ikke å bruke Loennechenbua i kalvingstida, noe den heller ikke ble i fjor. Jeg ble dagen etter stilt oppfølgingsspm. ut fra at DNT-OO stenger hyttene i Rondane i kalvinga. Og svarte at jo, det hadde også her vært ønskelig å stenge den hytta f.eks. fra 20 april til ut i juni. I innannonseringen av programmene blir det til"Dovrefjellrådet vil stenge turisthytte. Punktum. Ikke så rart Eirik Gudmundsen gikk i taket.".

Hytta blir ikke mye brukt. Men det foreligger planer om å bygge ei sikringsbu til hytta og dermed øke sengekapasiteten til 12 senger. http://www.opp.no/?event=DoLink&FamID=100000 Dette er jeg meget skeptisk til da jeg a) frykter at dette vil øke ferdselen og presset mot villreinen :) frykter at dette vil ødelegge buas sjel. Jeg er veldig glad i små fjellbuer, og er redd for at ei stor sikringsbu vil ødelegge dette inntrykket.

Vad tycks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springsteen; kalvingen foregår blant annet i området der, og du må huske på at tilkomsten til bua går opp gjennom kalvingplassene i Sunndalsfjella. Turistforeningen burde holde seg for gode til å krangle om åpningstiden i denne perioden på våren.

Og ikke nok med dette, men turistforeningen har også store planer for å utvide med ny bu og større sengekapasitet på Loennechenbua.

Turistforeningen uttaler ofte at de "har et greit forhold til villreinen", som KNT gjør her. De tror det jammen selv også, men faktum viser noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta blir ikke mye brukt. Men det foreligger planer om å bygge ei sikringsbu til hytta og dermed øke sengekapasiteten til 12 senger. http://www.opp.no/?event=DoLink&FamID=100000 Dette er jeg meget skeptisk til da jeg a) frykter at dette vil øke ferdselen og presset mot villreinen :D frykter at dette vil ødelegge buas sjel. Jeg er veldig glad i små fjellbuer, og er redd for at ei stor sikringsbu vil ødelegge dette inntrykket.

Vad tycks?

hehe... er det "sikringsbu" de kaller den? med 12 senger!! :)

Selve bua har idag 2 senger... og så skal det komme sikringsbu med 12??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.