Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka 2010


KjetilØ

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og en kompis skal på vår drømmetur til sommeren, og lurer på litt diverse.

Vi skal dra avgårde på en fredag morgen fra Elgå og ta første båten helt opp til synnersvika. Derfra har vi ikke større planer enn at vi skal ta oss opp langs Mugga mot Nedre Muggsjøen. Derfra tenkte vi og kose oss rolig sørover mot Elgå igjen. Eneste bestemte punktet på den ruta er at vi tenkte oss opp en tur på Stor-Svuku. Vi har forholdsvis god tid. Drar som sagt en fredag i august og skal ikke være tilbake på elgå før søndagen etter.

Det jeg da lurer på er:

Tips om steder vi burde få med oss?(steder med historie, gode vann, flotte plasser, osv.)

Er det noen spesielle hensyn vi burde ta med tanke på bjørn? (vet sansynligheten er ekstremt liten.)

HVor kan jeg få tak i kart i størrelse 1:25000 eller mindre?

Gjenerelt tar jeg imot tips av alle slag med stor takk.

Mvh. Kjetil Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jo hele Femundsmarka verdt et besøk da :) Er enig i at området rundt Revsjøen er flotte, andre områder som merker seg ut er jo Grøtådalen, Grisslehåen og Øvre Røa. Jeg synes også området rundt Roasten er vakkert, men det er til tider for mye folk der.

Jeg liker ikke å komme med tips til gode fiskevann på nettet, anbefaler deg å svinge stanga i de fleste vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når I går fra Synnervika op langs Mugga vil jeg anbefale, at I vælger den nordlige bred.

Jeg og manden gik turen i sommer: Fra Langen til Nordvika og langs Muggas sydlige bred til Nedre Muggsjøen. Derefter ad DNT-stien til Muggsjølia og lands Muggas nordlige bred tilbage til Nordvika/Langen.

Den nordlige er meget fin: vi mødten ingen folk, og stien er meget fint at gå. Ved Muggruven er der fin udsigt, og der er mulighed for at stikke længere nordpå i uberørt terræn.

Stien langs den sydlige bred var der flere folk (da vi gik der 6-10 personer på en dag) og der er meget myr.

-rikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipset rikke. skal benytte meg av det. for det er et stort poeng det at vi skal treffe minst mulig folk. Jeg driver og leser monsen boka ja, men er redd for at ved og velge for mange av hans tips at det fort kan bli folksomt.

Noen som forresten vet hvor jeg kan få tak i kart over femundsmarka i 1:50000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Noen som har tips for hvordan skotøy og fiskestang jeg bør kjøpe meg? tenkte og investere litt før jeg skulle ut på godturen min;)

Du må selvsagt prøve skotøy og finne ut hva som passer for deg. Se ikke for mye på kronene i denne sammenhengen. Jeg vil tipse deg om denne skoen fra Viking. Hvis den passer deg, vil du ha fjellsko i mange år.

post-4167-133474681291_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips for hvordan skotøy og fiskestang jeg bør kjøpe meg? tenkte og investere litt før jeg skulle ut på godturen min;)

Når det gjelder fiskeutstyr, så sjekk ut www.skittfiske.no

Der er det fornuftige priser! Legg pengene i en god snelle! En god stang trenger ikke koste mange hundrelappene.

Min favorittstang kjøpte jeg på skittfiske for 279,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig mye stein og ur på veien. Jeg fikk i allefall en ny forståelse hva stein og ur er når jeg var der sist. 1 meter fram og 2 til siden..... Uansett tror jeg du får en kjempetur.

Pass på sånn at du finner deg et par stødige støvler som passer foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå nærmer turen seg, drar nå på torsdag den 29, gleder meg som en unge!!!

Men lurer på om noen har erfaring med folkemengdene der inne? begynner det og hjelpe nå? Leser at det er en del trafikk der, men er vi heldige og havner litt i lav sesong nå?

mvh KjetilØ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Artig å lese sitt eget innlegg fra 9 år siden, riktignok med en annen bruker. Lett å se at man har lært mye på de årene. Har vært i Femundsmarka hvert år siden det og drar snart på min første "ekspidison" dit. 3 uker alene. Gleder meg. Da kan jeg virkelig dra til alle steder jeg ikke har prioritert tidligere. Lese hva jeg skrev for 9 år siden tydeliggjør noe av det jeg liker så godt med friluftsliv, at man hele tiden lærer og utvikler seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, morsomt å lese det du skriver. Vi var noen som diskuterte Femundsmarka i går. Båten går vel bare om sommeren. Hva er en ok innfallsport til Femundsmarka for en høsttur, når en kommer fra Oslo? Bil eller kollektivt. Den fjottete Entur-appen påstår at den ikke finner noen kollektivforbindelse Oslo - Elgå (som er det ut.no anbefaler, kanskje utdatert info der, da).

Endret av fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten går til og med siste helga i august. Så nå er det slutt for i år med andre ord. Jeg kommer med bil, da er det flere muligheter. Betale for parkering på  Elgå(kortest), parkering og båt taxi fra Femundshytten eller gratis parkering i Synnervika. Jeg velger det siste. Går buss også, men i følge Google maps er det en 16-18 timers tur. Litt synd med fiske begrensinger, men foretrekker Femundsmarka på høsten. Da har man hele herligheten så og si for seg selv. Var der 10 dager i fjor uten å møte et menneske👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.