Gå til innhold
  • Bli medlem

Levetid på stålkanter


Vandrefalk

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Fischer E99 med stålkant omtrent siden den modellen kom på det norske markedet. Levetiden har stort sett vært på 2-3 sesonger. Da begynner stålkantene å løsne. Joda, jeg går litt over stokk og stein på slutten av skisesongen, men er dette det jeg kan regne med? Eller finnes det andre merker (smørefrie!) som har lengre forventet levetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert på skiproduksjon, men synes at en levetid på 2-3 år før kantene løsner virker særdeles knapt.

Hvor mye en ski er brukt i løpet av 2-3 år avhenger naturligvis av eieren, men uansett bør det gå an å forvente mer. Hadde det enda vært bruksslitasje i form av steinkjørte ski, hyppig sliping av kanter osv, men dette virker som en produksjonsfeil/-svakhet.

Jeg aner ikke hva man har av muligheter og rettigheter i forbindelse med reklamasjoner og garantier, men synes dette er absolutt verdt å lufte der du har kjøpt skien. Om de velger å henviser til produsent eller importør er ikke ditt problem. Det er butikken du har handlet hos, og kun de du skal trenge å forholde deg til. Om forhandler velger å ta det videre med importør/produsent får bli opp til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har hatt Europa 99 i drøye 30 år, så det har blitt noen par etterhvert. På 80 tallet hadde de en blå modell som stort sett holdt maks en sesong. Syns forøvrig at de holder lenger etterhvert, er jeg blitt mer pinglete utfor, eller?

Min erfaring er ikke at stålkanten løsner, men at den brekker sånn omtrent på midten. Tidligere modeller tålte dårlig mye overvann, det går bedre nå.

Om stålkanten din løsner ville jeg prøvd å reklamere. Slik den er festet skal det egentlig ikke skje,. Brudd skjer pga av tretthet og det er vanskeligere å klage på.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har prøvd ulike typer opp gjennom åra; Kneissl, noen par Åsnes og Madshus og knekt dem også. Som ski mener jeg Fischer har den fjellskia med bredest bruksområde.

Når det gjelder smørefritt har de et mønster som gir bedre gli-egenskaper enn andra.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problemer med stålkantene på mine ski - mitt forrige par Atomic ble kjøpt i 1995 og de står fortsatt i garasjen så og si like hel - masse hakk og slitt såle men ellers ingen problemer.

De nye Åsnes Rago skiene er vel 3 år(brukt 4 vintere blir vel det) og har ingen antydning til at stålkantene skal skape problemer på de.

Men begge skiene har hel stålkant må jeg tilføye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Supert at det har ordna seg for deg!

- men du spurte hva alternativet er: Åsnes Amundsen finnes i smørefri utgave med stålkanter. Men det er vel kanskje Fischer som er kjent for å være best på smørefritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alternativet? Hvilken smørefri fjellski med stålkanter...?

Er det noen som fortsatt bruker smørefrie ski? Hvorfor ikke begynne å smøre (evt supplere med feller) og så kunne velge blant et mye større utvalg (og ha bedre glid)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stålkanter som løsner:

Dette bør ikke skje. Uansett om skiene er 2-3 år gamle så ville jeg ha reklamert på dette. Et par ski må forventes å vare mye lenger, ved normal bruk selvfølgelig.

Jeg har et par Atomic ski som er mye eldre enn det. Modellen heter faktisk Ullrikken utfor, og ble kjøpt i Bergen for mange år siden. Skiene har vert fine til telemarkkjøring siden de har passe innsving og er passe myke. Skiene må nok sies å være utslitt, men stålkantene sitter fremdeles på.

Angående smøring.

Jeg har alltid brukt smøreski. "Smørefrie ski er for pingler."

- Nei selvfølgelig er det ikke det, men det er ikke så vanskelig å lære seg å smøre tilfredstillende, og skulle forholdene være som de f.eks. var på høyfjellet noen steder i går, da jeg faktisk måtte snu, med ekstrem vind, fokksnø, skare og stedvis is, så går det jo å safe med et par feller.

-For de som er lokalkjente, så forsøkte jeg å gå fra Lortabu til Sandvatn. Brukte over en time opp Lysebekken og et lite stykke inn over flaten på toppen. Yr meldte om vind 8m/s, men det blåste sikkert kuling, vinden stod rett i mot og i de verste kastene var det umulig å gå. Temperaturen var nok ganske nære 0 grader. Snøen la seg som maling på klærne og smeltet med en gang. Til og med min jakke av dermisax måtte gi opp for presset og jeg ble etter hvert gjennomvåt. På toppen var det fulstendig "white out" og da jeg etter hvert kom til at jeg hadde forbrutt meg både mot fjellregel nr. 3 og nr. 7 så fant jeg det klokest å følge fjellregel nr. 8. Jeg snudde.

Men jeg innrømmer villig at det er litt surt å gå på våt påskesnø og ha bommet på smørningen mens andre suser forbi livlig akompagnert av lyden fra sine smørefrie ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg jo godkjent reklamasjon.. men har også fått vite at når det gjelder reklamasjoner så virker reklamasjonsretten fra første produkt.. altså om jeg kjøper et par ski og får nye etter et år på reklamasjon så gjelder reklamasjonsrettstiden fra jeg kjøpe det første paret.. altså: om stålkantene ryker hvert år så får jeg ikke nye ski når reklamasjonsretten for det først innkjøpte paret går ut... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om det. Er skiene et år så er skiene et år uavhengig av når du kjøpte det første paret. Butikken prøver seg i frykt for å måtte erstatte et par ski selv, men hvis du får problemer i butikken så kan du bare ta direkte kontakt med produsenten. De erstatter som oftest skiene dine uten diskusjon.

Jeg hadde dette problemet med en kniv som knakk inne i skaftet. Butikken diskuterte årsak etc., men produsenten sendte meg ny kniv tre ganger uten noen spørsmål. Nå er modellen gått ut av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har slitt ut tre par Åsnes fjellski, og på alle parene knakk ståkanten etter relativt kort tid. Har sett det samme skje på andre Åsnes-ski. Virker som det er et gjennomgående problem. Løser det ved å skru fast den løse enden med en liten skrue. Vet jeg hadde sju slike skruer i ei ski en gang. Det verste er når en ikke oppdager problemet før den brukne stålkanten hekter i en kvist eller noe slik at den dras ut, og blir liggende som et metallnøste på bakskia.

Men - til tross for denne svakheten er jeg strålende fornøyd med skia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.