Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Carbon Reflex 1


viddal

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte å kjøpe meg dette teltet men vil høre om noen har noen erfaringer med det først.

Får det på amazon til under 2500k så sparer 1500-2000 i forhold til å kjøpe det i Norge.

http://www.amazon.co.uk/MSR-Carbon-Reflex-1-Tent/dp/B001QWIS6E/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=sports&qid=1265554398&sr=8-1

Vil dette teltet også kunne fungere om vinteren?

Alle tips og kommentarer tas imot med takk

Mvh,

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer litt på det samme. Dette er jo også et veldig lett telt på rundt 1 kg for en person og 1.5 for to!

Hvordan vil en gassbrenner virke i en Carbon Reflex 2 med tanke på ventilasjon? Carbon Reflex 1 har samme ventilasjon så spørsmålet gjelder forsåvidt begge teltene.

Noen som har Carbon Reflex 2 eller 1 som har brukt brenner i teltet?

Her er litt info om teltet:

http://media.cascadedesigns.com/pdf/MSR_Tents10_OManual_EN.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til et godt alternativ da? Vil ha et lite og lett telt om sommeren men som også kan fungere helt greit om vinteren.

Vanskelig å få i pose og sekk kanskje?

Hvorfor er MSR teltet direkte farlig å bruke om vinteren?

Mvh,

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med godt vær kan et hvilket som helt telt fungere om vinteren. Blåser det en del kan et telt som ikke er laget for vinterbruk være livsfarlig. Ser du på hvordan Carbon Reflex teltet er bygd opp så har det nettingduk i innerteltet og ytterteltet går ikke helt ned til bakken. Si det er -10C og blåser frisk bris, så er den effektive temperaturen -29 grader. Minus 10 grader og frisk bris er helt vanlig vintervær. Våkner du en morgen med +25 grader, sollys direkte på teltet og en liten bris - da er Carbon Reflex perfekt.

Hilleberg Soulo og Hilleberg Nallo 2 er to gode, lette telt som også kan brukes om vinteren. Du må regne med å betale mer for et vintertelt enn et 3-sesongstelt. Skal du bare bruke teltet i skogen om vinteren er mange 3-sesongstelt helt ok, men jeg ville holdt meg unna telt med nettingduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har latt meg friste av et Tarptent Scarp 1 http://tarptent.com/scarp1.html som med dagens dollarkurs kommer på rundt 3000 kr inklusiv moms.

Lett telt med oppgitt vekt på 1250 g, og mulighet for ekstra kryssende stenger for å tåle mer snø og vind.

Tarptent endret ytterteltet etter råd fra britiske turgåere som ville ha ett telt med yttertelt som gikk helt til bakken pga vind, regn og snøfokk...

http://hikinginfinland.blogspot.com/2009/10/new-scarp-1.html

jeg kommer tilbake med en erfaringsrapport når jeg har har fått testet teltet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk noen runder med meg selv om kjøp av Carbon Reflex 2 ifjor vår. Argumentet mitt MOT å kjøpe det var at jeg ønsker et helårstelt (som jeg etterhvert kjøpte). Synes fortsatt at Relex 2 ser ut som et veldig ra telt for sommertrekking/loffing i relativt bra vær, men som det sies; jeg tror ikke jeg hadde dratt på tur hvis værvarselet sier sterk kuling osv (for eksempel). Meeeen... en påsketur når sola begynner å varme hadde sikkert fungert veldig bra. Ser fortsatt etter et sommertelt, så det kan hende jeg allikevel kjøper et (når feriepengene kommer, evt ved et bra tilbud). Alternativer som jeg også vurderer er de hammock teltene/shelterene som kan både henges mellom trær og settes opp på bakken. Et annet alternativ er å kjøpe en stor myggnetting og spenne opp tarpen over (må prøve meg fram for å finne en måte som funker godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill.

Har sett litt nøyere på Scarp 1 og det virker jo som et suverent telt så mulig jeg går for dette.

Kom også over Black Diamond OneShot som sportsnett.no selger til 3499. Er det noen som har testet dette?

Står at det skal være 4 sesongser telt så det bør vel da fungere fint om vinteren. Pris og vekt(1.28kg) er hvertfall meget bra synes jeg.

Hva er egentlig forskjellen på 4 sesongers og 5 sesongers telt? Trodde det bare var 4 sesonger jeg.

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OneShot ser igrunn trangt ut med tanke på vinterbruk. I tillegg ser "takrenna" over døra ut som et realt vindfang. Black Diamond firstlight er kanskje verdt en kikk? Et par hundre gram mer, men bedre plass og samme konstruksjon som eldorado/I-tent. Ligger på rundt $300 i statene, så bør vel være mulig å få sendt over dammen for rundt 3000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 sesonger = høye fjell og polare strøk.

Er litt skeptisk til duken på Superlight teltene til Black Diamond teltene (ikke Bibler). Tviler på at den er helt vanntett. Lest forskjellige oppfatninger om det på nettet. Vekten er fantasisk lav. Har et plagg fra Klattermusen som er EPIC-behandlet. Det fungerer ikke i det hele tatt. Jakka er puster ikke, men er ikke vanntett. Men tror nok duken i BD teltene fungerer mye bedre en jakka mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax, takk for info

glote: kan du skrive litt om dine erfaringer av Scarp 1? Kondens, plass (til sekk og kokemuligheter).

Trenger man en footprint eller er bunnduken god nok?

Har lest mye rundt nå og Scarp skiller seg virkelig ut og får mye skryt fra ulike "teltnerder" rundt omkring.

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått brukt teltet enda... Men jeg har slått det opp i stuen og det ser bra ut.

Teltet mitt er litt tyngre enn oppgitt, det veier 1393 g uten ekstra stengene som veier 345 g i tillegg.

Jeg kontaktet Henry Shires angående vekten og han sier at det nye ytterteltet er ca 70 g tyngre enn det gamle og at

vekten (1250 g) som er oppgitt på websiden også er feil siden de valgte å selge det med litt kraftigere plugger og stang som veier 60 g mer enn det ble veid med.

Ellers er målene som oppgitt, gulvet i innerteltet er 81cm x 218 cm, noe som gir god plass til min downmat 9 dlx.

For min egen del tror jeg det er litt lite som vintertelt, men det virker som et supert telt til resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Eureka Spitfire 1,5kg med netting innertelt i vind og snødrev på høstfjellet. Litt scary for det ble luftig og hvitt inni der. Klarte meg takket være dunjakke i soveposen. Har nå i noen år brukt et Mount.Hardware Spire2 på vinterturer (solo) og dette holder mål. Veier 2,5. Skulle jeg vurdert noe annet, lett solotelt, kanskje Hillberg Nallo2 (1,9kg.) /evt.Allak el. Namatj 2. Syns de fleste enmannstelt blir for små på vintern, de er nesten umulige å fyre i, for ikke å snakke om å få plass til utstyret. Trekker du pulk på fast føre, kan du jo gå opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for Scarp 1. Har ikke funnet noe telt som slår dette på pris/vekt/kvalitet og at det også duger godt i vinterfjellet er et stort pluss. Litt dårlig plass må man nesten regne med i et enmannstelt. På lengre vinterturer vil jeg bruke lavo eller større telt uansett.

Bestiller med både sommer og vinter innerduk så kan jeg tilpasse etter forholdene.

Skal få lagt ut noen bilder og kommentarer så snart jeg har fått testet teltet.

Takk til som har kommet med innspill :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Scarp 1:

Som vintertelt for tøffe forhold er jeg ikke overbevist, for resten av sessongene, bra alternativ til andre telt i samme segmentet.

1. Greit nok med ekstra stenger, men det er ikke "spenn" ut i sidene. (Vinter og høyfjell)

2. Små stenger i endene/korte snorer, ser litt knotete ut å sette opp, tenker sterk vind og mange minus, dyp løs snø, i mørket.

3. Det ser ut som det samles snø på "flatene" bakover fra hver lufteluke. Kan de lukkes fra innsiden?

4. Flate sider i endene, her vil vinden trykke godt.

5. Når ekstra stengene ikke er i bruk blir det jo artig å ligge å høre på de "løse" punktene som flagrer i sterk vind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viddal er vel godt klar over ulempene med teltet Nikke. Jeg har selv i mange år brukt Nallo 2 som vintertelt på fjellet. Spent på rapporten din Viddal. Lurer på hvor mye et slikt telt tåler. Jeg har vært helt konfortabel i Nallo 2 i liten storm, jeg vet ikke om Scarp 1 vil tåle noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke dere prøve forvirre meg når jeg endelig har klart å bestemt meg etter utallige timer med googling :!:

Neida, setter stor pris på alle kommentarer og jeg har vurdert dette.

Teltet er først og fremst ment for sommer høstbruk men vil ha mulighetene for å ta det med på vintertur.

Både Chris Townsend og Franco Darioli som virker å være erfarne teltfolk gir Scarp gode karakterer. Spesielt nå som Tarptent(Henry Shires) har modifisert teltet litt og lagd ytterduk(fly) som kan gå helt ned tilbakken samt forbedret luftelukene.

Her er det en review med linker til Franco sine kommentarer http://hikinginfinland.blogspot.com/2009/08/gear-talk-tarptent-scarp-1-initial.html

Skulle det vise seg at det ikke fungerer om vinteren så tror jeg uansett at jeg har et meget godt 3 sesongers telt til en god pris og meget lav vekt. Er jo ikke noe i veien for å kjøpe flere telt, for som jeg sier til madammen, jeg skal ha like mange telt som du har vesker :D

Uansett, det er ikke lett det her for utvalget er jo helt enormt med like mange meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.backpacker.com/cgi-bin/forums/ikonboard.cgi?act=Print;f=832107219;t=9991120946

Her er en interessant diskusjon om Hilleberg vs Scarp hvor også Henry Shires(Scarp) og en Hilleberg selger deltar.

Ser også et bilde der at Scarp takler mye snø :!:

Men dette er vel fra forholdsvis rolige forhold og jeg har ikke sett noen skikkelige rapporter fra høyfjellet med kraftig vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Viddal. Da skal jeg gjøre deg enda mer forvirret.

Norske vinterfjell kan by på noe av det mer ekstreme vær en kommer utfor. Skal derfor være forsiktig med hva utenlandske websider rapporterer.

Vær også klar over at mange folk på nettet er opptatt av ultralett utstyr. De vil derfor aldri velge å slå opp teltet overr tregrensen, men planlegge turen slik at de kommer over fjelltopper. De bruker også mye penger på utstyr, og regner ikke med lang levetid på hvert produkt. Går du på det svenske Fjellforum www.utsidan.se har de en egen side for lettpakning.

Jeg har brukt rimelig mange timer på å studere telt, både praktisk på ulike teltutstillinger, og på nettet. Hvis du ønsker et telt med lang levetid, god kvalitet og fullgod beskyttelse, er det få telt som har lavere vekt enn Hilleberg sine lette modeller. Black Diamond, Scarp, TentTarp m.fl. tilbyr lettere telt fordi de gjør kompromisser.

Letteste fullgode vinterteltet jeg kan anbefale er Hilleberg Kaitum 2 (2,7kg). Nallo 2 (2,1kg) kan jeg også anbefale, men der vil den bakre luftluka lett blåse igjen, noe som øker kondensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fimax:

Viddal er vel godt klar over ulempene med teltet Nikke.

Du er vel ikke hans talsmann :) , og det må jo være lov til å komme med egne betraktninger/observasjoner rundt Scarp...

@Viddal:

Ser ut som teltet tåler (bra!) å ha mye sne liggende på seg, om det er et bra tegn at det samler seg så mye sne på teltet, vel...

Nå har du hvertfall bestemt deg for Scarp, og jeg håper du får mange flotte år i dette teltet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for innspill, setter stor pris på det.

Det er et godt poeng at mange tester fra utendlanske websider ikke tester under mer ekstreme forhold som vi kan oppleve her. Har søkt etter det men finner kun tester fra regnfulle dager og vinterturer i skogen med tung snø men med lite vind og kulde som vi kan ha her.

Utganspunktet mitt for å kjøpe 1 manns telt var å ha et lett telt som ikke tar mye plass i sekken eller kajakken. Som jeg startet tråden med hadde jeg egentlig tenkt meg MSR carbon reflex 1 som jeg kan få til en god pris på amazon. Kom så over Scarp 1 som virket å slå mange flere fluer i en smekk. Men jeg skjønner nå at jeg bør være forsiktig med å bruke dette i tøffe vinterfjell her i Norge.

Jeg får ta med Scarp på vintertur når vi også har med lavo, blir det for ille så er det jo bare å søke dekning der.

Hvis man ser bortifra tøffe vinternetter som det finnes dårlige tester på, hva er da deres mening om Scarp 1? Rapportene som finnes på nett trekker hvertfall frem positive ting ang kondens,vekt,plass,pris,lufting og materialkvalitet.

Som dere skjønner har jeg ikke bestilt teltet enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det så ut som det var mange bra løsninger på Scarp samt at det var lett.

Titter litt etter en slik type lett telt selv. Dog en 2 mannsversjon. Veier ikke så mye mer og greit med litt ekstra plass når jeg skal ha med bikkja. Greit av det er lett og fint men må jo tåle litt vind og.

Scarp 2 er et alternativ.

Et annetn jeg har sett på er Big Agnes Copper Spur Ul2. Veier omtrent det samme. Lufteing mellom yttr og innerduk men og ventiler oppe. Har blanding av mesh og solid innertelt.

Noen som har noen erfaring med det?

Bruk er Nordmarka primært men tenkt og å kunne bruke det til lett fjellbruk. Alternativ jeg har som lettvekt er Helsport Lavvulight. Super plass i forhold til vekt men tåler neppe så mye vind.

Til vinterbruk og litt røffere forhold har jeg Helsport Svalbard 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fimax:

:D Du selv kom med gode betrakninger som viddal kan ta med seg! tror de fleste av oss har meget gode hensikter når vi poster tanker om et produkt, i dette tillfelle Scarp 1, som en "kolega" tross alt bruker endel penger på, men viktigst er selvfølgelig at Viddal nå kanskje tilpasser bruken til de forhold best egnet for produktet.

Jeg har sett på dette teltet selv, og Scarp 1 eller 2 står høyt på lista når jeg skal kjøpe nytt 1/2 mannstelt denne våren. Jeg gleder meg virkelig til bilder og rapporter fra Viddal, der teltet er testet under Norske forhold, både vår, sommer, høst og vinter.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser etter et nytt telt selv også. Nallo 2 begynner å bli gammel og slit. (Et pluggfeste røk forrige påske på Hardangervidda i frisk bris. Sydd på nytt, men stoler ikke helt på teltet nå. Det har gjort sin jobb). Skal man kjøpe et billig, lett telt, som slites fort (f.eks. Scarp 2) eller gå for dyrere, tyngre, mer slitesterkt telt (f.eks. Kaitum 2). Klarer ikke bestemme meg. Har Saivo 3 for de værste turene.

Med mitt bruk slites utstyret relativt fort. Kjøpte Norrøna Nansen sekken. Etter 1/2 år var glidelåsen gått, og jeg hadde slitt hull i veven. Fikk riktignok penga tilbake. Tror det kanskje er den viktigste innvendingen mot lettutstyr - det må behandles med stor forsiktighet, og er ikke veldig egnet for folk som bruker utstyret mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.