Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass for bruk i de kalde minusgrader....


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest et sted her tidligere om et merke gass som fungerer ned noen kalde minusgrader???

Jeg finner ikke igjen tråden....

Jeg tenkte å ta med datteren min en helg på skauen nå, og lurer derfor på dette med gassen. Tenkte å ha gass til en lykt i teltet på kvelden.

Vi får dermed litt varme samt lys, men jeg finner ikke ut hva gassleverandøren heter, og hvor kaldt den fungere, hvor jeg får kjøpt den etc..........

Blir benyttet som sagt til en gasslykt a`la micro lantern i teltet.

Mat lager vi på bålet ute........

På forhånd takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker den samme gass lykta i telt i vinterkulden. Har kjøpt den minste gassboksen jeg kunne finne, en slik som disse nye kombi settene bruker. Boksen er så liten at jeg tar den i lommen når jeg er fremme på leirstedet. Den er varm når tiden er inne til å tenne lys. Når den så er instalert i teltet blir lunken nok til å holde gassen varm nok. Har ikke testet dette i mer enn -12 men da gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at i alle fall gassen fra msr har en høyere andel av propan enn den fra feks primus.

Dette for at den skal tåle kulda bedre.

Har ikke sett dem i noen butikker på lenge, men du kan jo høre med importør.

Det var Vertikal som hadde msr før, regner med at det er de som har det fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her for noen uker siden så var jeg oppe og overnattet i telt. Det var ca 10 kuldegrrader og jeg tok med meg en gassbrenner i tillegg til parafinbrenneren med tanke på litt varme i teltet om kvelden. Jeg hadde liggende en en litt stor boks med gass som jeg hadde kjøpt ganske rimelig på Biltema og dette fungerte som bare det.

Skulle opp ett par dager etterpå og tenkte at det kunne være greit å ha med den gassbrennen og gikk derfor inn på sportsbutikken og kjøpte en gassboks av merke Primus power gass til kr 79.- . Tenkte den boksen måtte være veldig god siden det var nesten dobbel pris av det Biltema tok. Kom opp til teltet glad og fornøyd og skulle tenne på den gassbrenneren men det fungerte ikke i det hele tatt selv om tempraturen da var ett par grader høyere. Merkelig. Er det så stor forskjell på gassboksene at noen virker fint og andre ikke??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefanten:

Primus Power Gas har blitt forbedret, gassblandingen som brukes nå skal være brukbar ned mot -15. Tidligere produktserie av Power Gas virket ikke under et par minus. (se f.eks: http://www.sportsdeal.no/123/1149448335 )

Kan det være at den du kjøpte var av den gamle serien?

Selv har jeg en 450 g. Power Gas 4 season her hjemme som jeg har brukt i 8-10 minusgrader sammen med brenneren Primus Micron. Virket helt fint, varmet gassboksen innenfor jakka før jeg tok den i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står 4 season mix på boksen men ingenting om noen nedre grense for tempratur. Kan jo være at dette er en boks som har lagt på lager i butikken en stund og at det derfor kan være den gamle typen. Kan høre med de om det er tilfelle. Det var klistret en ny prislapp oppå den gamle som det sto 69.- kr på så det kan nok tyde på at det er en boks av den gamle sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.