Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken ryggsekk?


cmhjelen

Anbefalte innlegg

Kjenner på kroppen, at det er på tide med en ny langtursekk.. var på en liten telttur, og bar ganske tungt, da jeg skulle prøve ut litt nytt utstyr. Men sekken som jeg brukte, er slettes ikke god å bære tungt med.

Den er stor og rommer mye, men ikke f... god å bære. Elendig bæreløsning og lite polstring, både til skuldrer og hofte.

Men ellers ble turen fin. hehe. jeg bare grudde meg til hjemturen, for jeg viste godt at jeg måtte ha sekken på ryggen...igjen..

Slik skal det ikke være! Så derfor ser jeg litt på denne: http://www.sportsnett.no/products.shtml?OSP37

Men også denne ser grei ut: http://www.sportsdeal.no/produkter/sekker/1133123676/1238495627

Jeg lurer på hva dere syns om disse, noen erfaringer?

Tar hjertelig imot andre tips til sekker med god bærekomfort, men helst fra 80l og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tar hjertelig imot andre tips til sekker med god bærekomfort, men helst fra 80l og oppover.

Noterte meg at Gregory Withney nevnes i denne tråden...

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19519

...og henger meg på rekken av fornøyde bærere av denne sekken.

For en som tidligere slet noe med ryggsmerter har jeg vært meget fornøyd med bæresystemet på denne sekken. Gode justeringsmuligheter (regulering av rygglengde) med brede hofte- og skulderseler fordeler vekten av en tunglastet sekk godt.

Vil ikke legge så mye vekt på en uttalelse om slitestyrken ettersom jeg har behandlet sekken pent, men materialvalget virker robust og bunnpartiet er også utført i et sterkt og vanntett materiale.

Det er flere sideåpninger som gir enkel tilgang til hovedrommet, og topplokket er avtagbart og har gode justeringsmuligheter derom sekken er fullpakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt Whitney i eit par år, og eg er veldig godt fornøygd med den. Har hatt ryggproblemer i 14-15 år, og det er den beste sekken eg har vore borti ift låg belastning på ryggen i alle fall. Men det er jo veldig individuelt korleis ein sekk passar.

Hvis du har mulighet til å prøve forskjellige sekkar i ein eller fleire sportsbutikkar, så bør du fylle opp fleire forskjellige og tasse rundt....

Eg har for øvrig gode erfaringar med fleire andre Gregory sekkar også. Eg er også stor fan av Arc'teryx sine sekkar. F.eks er Bora ein kongesekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar !

Har tittet litt på nett på forskjelliger tester av sekker.. ser at jeg må stikke innom en sportsbutikk eller tre, for å prøve ut selv.

Har en anelse skeivhet i ryggen, noen slitne knær (og alltid laster tungt..hehe) så jeg bør nok teste sekken med tyngde, fysisk selv ja.

Takker for gode tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(og alltid laster tungt..hehe)

he he, ja det beste tipset er nok å legge igjen noen kilo hjemme...

men hvis du har problemer med ryggen, så vil jeg absolutt anbefale å teste gregory. de har et bæresystem som skiller seg litt ut fra andre merker jeg har prøvd. jeg kan i alle fall lett bære 25 kg med min whitney, mens jeg sliter med 15 kg hvis jeg har en sekk som ikke distribuerer vekten riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet jeg liker å lesse på, og bære tungt. vet ikke helt hvorfor, men jeg liker "slitet" med å traske med en tung sekk. hehe..

jeg søkte litt info om Gregory sekken, ser/høres bra ut den. Særlig med tanke på at man kan laste tungt, men likevel få en god bæreopplevelse.

Skal høre meg rundt på div. butikker her omkring, å prøve den ut.

Takker igjen, for gode tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bare gode erfaringer med Gregory og har brukt Palisade 80 på mange turer med tung last.

Den har et suverent bæresystem med pre-formet hoftebelte som sitter som et børseskudd!

til min forferdelse så jeg akkurat at oslosportslager har denne sekken til nesten halvpris, kanskje jeg skal kjøpe meg en ny i samme slengen før den gamle er ordentlig utslitt:)

http://www.oslosportslager.no/produkt/palisade-80-ryggsekk-kampanje-9842.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er skeiv i ryggen ville jeg nokk ha sett på Bergans expedisjonssekker. De har individuell høydejustering av skulderstropper - noe som de ferreste tilbyder.

Dette gjør hvert fald susen for min sambo, som ikke kan bruke annet grunn ganske skeiv rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en osprey aragon 85.

Veldig fornøyd og anbefaler den.

Har båret 27 kg uten nevenverdig problem eller følelse av belastning. Og brukte sekken sammenhengende i 3 uker i fjor.

Jeg har i snakket med folk som synes den er litt ustabil på ryggen, men dette er ikke et problem jeg har merket.

kan henge sammen med pakketeknikk :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.