Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Nansen lengde?


einebaer

Lengde på Åsnes Nansen? (180cm, 78kg)  

29 stemmer

  1. 1. Lengde på Åsnes Nansen? (180cm, 78kg)

    • 190
      10
    • 195
      11
    • 200
      6
    • 205
      2


Anbefalte innlegg

Hei,

Etter å ha besøk eit par butikker og lest eit par tråder her inne, så har eg inntrykk av at alle har forskjellig meining angåande lengden på fjellski.

Kan nokon gje meg råd, og helst begrunnelse, for lengda på eit par Åsnes Nansen ski?

Er mann på 180cm og 78kg på stømpelesten. Skal bruke skia til diverse på vestlandet, og stort sett med dagstur oppakning.

Oppsettet er:

Ski: Åsnesn Nansen - lengde ?

Binding: Rottefella SuperTelemark

Sko: Crispi Sydpolen

mvh Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å si hvilken lengde jeg vil anbefale siden du ikke nevner bruket ditt.

Jmf Åsnes sin anbefaling http://asnes.com/Article.aspx?articleid=36 så skal du ha enten 195 eller 200 ski, basert på Amundsen skiene som ikke er så breie som Nansen skiene. I tillegg sier anbefalingen at du kan ha mindre lengde desto breiere skiene er. Dvs, at du da kan gå for 195 skiene.

Men et annet moment i denne sammenheng er om formålet er lange turer, over flere dager - eller om du skal skal gå dagsturer, ta en topp eller to, for så å stå telemark ned. Da er det enklere med kortere ski, siden lange ski kan være trøblete å komme seg ned løsnøen med. Skal du gå lange etapper med mye oppakning og eventuelt pulk så anbefaler vel de fleste lengre ski.

Selv valgte jeg 195 på Nansen skiene mine, jeg er 182 høy og veier i underkant av 90 kilo - med mål om å komme ned ytterligere 5 kilo til før vinteren er over. Mitt bruk blir for det meste 1-2-3 dagers etapper, inkl. noen topper, uten altfor mye oppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har omtrent samme oppsett som deg, og Åsnes Nansen. Mine er 205, og er for lange. Det er vel også sånn at jo lenger skia er, jo mindre spenn får de -- og disse skiene er ganske flate fra før... Jeg anbefaler 195. Bra ski forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 180 i disse skia og er selv 180 / 75 kilo.

Det fungerer bra for meg. Brukast på langturer med pulk tross det at de principiellt er noe kort. Funger bra for meg og i mottsetning til andre formeninger her så synes jeg det er en fordel med korte ski i sammenheng, pulk.

Helt nydelig med korte ski når em skal bale seg gjennom ulent terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det stemmer for alle skityper, men lengre ski har vanligvis mere spenn for å bære en større og tyngre person.

Det hevdes at bl.a. Åsnes har store forskjeller i spenn fra skipar til skipar, vil neste gang jeg får en sjangs prøve å sjekke dette.

Nansen og andre ski med tilsvarende bredde har vel uansett ikke noe smørespenn av betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 187 og veier 80-85 kg.

Startet med Nansen 200 cm, men syntes de var for korte, særlig i utforkjøringene.

Kjøpte 205 cm som jeg synes fungerer atskillig bedre.

Min sønn på ca 180 og 75 kg overtok de gamle skiene og de fungerer utmerket for ham.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.