Gå til innhold
  • Bli medlem

Alaska 2011


Anbefalte innlegg

Vi er en guttegjeng som har vært på tur sammen hver sommer i 4-5år. Vi har vært på Hardangervidda, Femundsmarka, Jotunheimen og sist i Stabbursdalen.

Vi har bestemt oss for å dra til Alaska sommeren 2011, men har ikke helt landa på noe sted enda. Vi har mer eller mindre trolig landet på Kodiak island eller Katmai nasjonalpark. Vi vil se bjørn, og oppleve ekte Alaska villmark.

Vi har snakket om å være ca 1mnd ute når vi først reiser på en slik tur.

Er det noen her som har erfaringer med tur til noen av disse stedene?

Vi har også skjønt at det krever mye planleggig og forbredelser. Vi må lære om bjørn, strømgjerder osv.

Vi setter utrolig pris på om noen vil dele erfaringer med oss når det kommer til planlegging av en slik tur.

Jonas..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring derfra, men jeg vil jo tro at det finnes et utall bøker både på norsk og engelsk om det emnet/reisemålet? Om ikke så har vel både Åsheim, Monsen og sikkert andre skrevet om ting som man på en måte kan bruke i omtrent direkte overføring til Alaska.

God tur når den tid kommer forresten, blir sikkert supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bodde i Alaska i et års tid for noen år tilbake. Har ikke så mye erfaring med Katmai og hele The Panhandle, men vet frå andre at det er MYE turister der om somren - Dermed ikke sagt at en ikke finner et område som en kan 'få for en selv'

Jeg bodde mest i Interior og der er det også mange bjørne og ikke minst svær elg. I sommermåndene traff jeg på bjørn nesten hver dag og en får et ganske avslappet forhold til de etter hvert. Så lenge en har god oversikt og ikke kommer overraskende inn på de. Derfor synes jeg kanske ikke dere skal fokusere så mye på planlegging ifht forsvar mott bjørne, men ta gjerne med en pumpehagle med 'bangers' og slugs - om ikke annet for å styrke selvtilliten.

Mitt beste råd til dere er grunndig planlegging - Alaska er STORT og der er mange stygge steder i bebodde strøk som en berre må komme seg uten om, men så er det også STOR natur og mye av den. Med dette mener jeg at en måned er ikke så mye med mindre en vet hvor en vil og har planlagt hvordan komme seg ditt.

Hvis i ønsker skov og sjø har i nokk siktet riktig inn. Hvis i derimott vil ha store vidder og fjell vill jeg nokk satset på Brooks Range. Og så gjør jer selv den tjeneste å ha et romsligt budsjett som tillater at i flyr ut i småfly. Da kommer i ut akkurat der i allerhelst vil og det er ikke så farlig dyrt enda. Får en fantastisk vue med på kjøpet - Det er en ganske særlig opplevelse å flyve småfly i Alaska!

Velger i Interior vil jeg anbefale at i tar buss til Talkeetna og flyve ut derifra. Alternativt tog opp til Denali park (men i og rundt 'parken' er det dog mange turister).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kodiak anbefales.

Sjansane for å sjå bjørn er brukbare da Kodiak har ei av dei tettaste bjørnestammane i verda.

Men om dykk vil være heilt sikre på å få sjå bjørn bør dykk dra på bjørnesafarie med guide. Eit av

alternativa er da sjøfly inn til Katmai kor dykk kan lande og studere bjørn på nært hald. Vi var

på cirka 25 til 30 meter men guiden fortalte at dei ikkje var uvanleg at dei rusla forbi på 5 til 10

meter....

Banken i Kodiak er også verdt eit besøk. Der er det utstilt ein utstoppa Kodiakbamse, ein av

dei største som er skutt.

Andre aktiviteter på Kodiak er blant anna sjøfiske (leige fiskebåt), eit lite ølbryggeri og ein del festningsverk

frå andre verdskrig som kan besøkes.

http://kodiak.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig valgt Kodiak pga reiseselskapet i Kongsberg sa de hadde en anna guttegjeng som pleiede å reise ditt. Det er også forholdsvis kort vei fra Anchorage hvor flyet evt vil lande. Katmai begynte jeg å vurdere etter at jeg sa filmen "Grizzly man".

Vi vil egentlig se typisk Alaska natur, åpne sletter, store hvite fjell og ikke minst store grantrær langs en flott elv, med steingrunn. Dette er det kanskje ikke så mye av i Kodiak/Katmai?

Bilde av natur jeg vil se: http://www.meite.org/images/artikler/canaus1_01.jpg

Jeg skal helt klart vise de andre Brooks Range, for det så utrolig flott ut.. hvordan er dyrelivet der oppe?(bjørn, ulv osv) Og hvordan er klimaet der, iforhold til sør?

Jeg har også slått meg til ro med at bjørnene er der, og det er lite vi kan gjøre med det. Vi må bare gjøre som du sier, og ikke overraske de. Men vi vil helt klart se noen. Vi kjøper også helt sikkert pepperstray som det nevnes.

Vi skal også bruke småfly for å komme inn i villmarka, så om vi gjør dette i for eks Kodiak island, vil vi vel ungå alle turistene? Vi vil gjerne være alene.

Setter veldig pris på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Du illustrer egentlig selv problematikken sådann som jeg også forsøkte å formidle. Alaska er så stort og veldig variert at det ikke er mulig å se alle typene landskap og natur på en måned, eller et år for den saks skyld.

Sådann som jeg tolker det i ser etter er jeg ganske sikker på at i ikke får Katamai, Kodiak - altså finne en plass for jer selv - også selv om i flyve inn. det er tusindvis av velberge amerikaner og Japaner som besøker disse områder hver sommer. Dessuten flyver også lokalbefolkningen inn for å fiske. Mange lever fortsatt noe som minner om 'subsistence living' der de berger især fisk og rensdyr/elg i den korte tid det er mulig, til eget hushold. Dermed ikke sagt at i ikke kan få en super tur i disse områder også. Skulle jeg ta en tur til de regioner ville det nokk bli basert på kajak.

Bildene du viser til finner du like, mange, mange steder rundt om i Interior der jeg har min erfaring fra. Dere har jo mulighet til å reise til netop de steder du viser til i bildene. Ellers setter jeg fortsatt en finger på Brooks range eller utkanten av Denali Park - Der finner du store elve og høye fjell og laaaangt sigt til horisonten.

Jeg trur fortsatt jeg vil anbefale jer å ta utgangspunkt i Talkeetna. Her er det skikkelig atmosfære - Hvil ut her innen i flyver it i villmarken og restituer her når i kommer tilbake og få med jer litt av suset fra noe som minner om en western by med hektisk aktivitet fra fjellklatrer som flyver inn/ut herifra og herfra opererer også en mengde andre turoperatører, så som rafting/whitewater og guidede vandreturer. Jeg syntes slett og rett det var gøy der. Hvis de ikke ble mætt på fin natur, så unn jer en flyvetur inn over Mt. Denali massivet - Storslått og ikke så dyrt.

En av de aller fineste plasser jeg selv har vært (på fottur ut ifra), uten om Brooks Range, er Lake Louise, ved foten av Mt. Denali, Foraker og Hunter. Det er her ifra de som tar 'Hard core' bestiging av Denali tar ut ifra og vandrer inn til fjellet. Ikke så kostbart at komme seg inn i flott terreng der ifra.

Skal i til Brooks Range må i nokk ta utgangspunkt fra Fairbanks. jeg ville søkt uten om tundraen - blir kjedlig synes jeg. Finn en plass på kortet der det er elver og fjel - f.eks en plass der en dalgang munder ut i en plateau eller evt tundra. Da får i alt i eet.

Hmmm.. ble vel egentlig ikke noen særlig råd fra meg her - er nesten bare å fortsett å lete eller sette fingeren på kortet der det synes at terrenget er passelig. Ellers prøv å se hva diverse turoperatører foreslår og så lag jeres egen vri på det. Jeg har vært i AK nu 3 ganger og klarer like godt ikke å gi jeg bedre råd - Jeg har selv mye ugjort der borte. Og husk på at villmarken starter ca 5 skritt ifra hovedveien. Kom jer fort bort fra byerne. Og ikke legg veien inn om indianer / innlandseskimo samfund de er helst fri for å se jer! Så er det sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Her har vi en del punkter, og spørsmål.. erfariger, og info dere kan komme med setter vi stor pris på.

Hvilken park? Katmai og Denali? (tips til hvor det er fint)

Kart, hvem tar ansvar for det.

Hvilket område?

Flyplass? Anchorage

Hvor lenge? 4 uker

Når? 11. juli – 11. august. 2011

Pris fly. Ca 8000

Våpen, hvem(må ha 2)? Søke om å ta med inn i landet.

Hvor lang tid må vi regne med det tar å få innvilget våpensøknad.

Fiskestenger? Alle må vel ha ei stang. Kjøpe der, eller ta med?

Pepperspray, alle må ha. Pris.

Nødpistol? Snublebluss. pris? kjøpe der.

Samband(radio) – satelittelefon, leie? pris?

Gassbrennere? Passer gassbeholdere/gjenger fra USA med brennerne våre?

Sjøfly. Pris?

Pass. Elektronisk? Må fikses.

Lommepenger. Hvor mye?

Vær, klima. sjekke opp.

Telt, lavvoen vår? Myggnett må skaffes.

Bjørn. Hvem kan vi snakke med? Info.

Elg, ulv, hva er det der vi skal? hva kan vi møte på.

Visum, alle må søke.

Sponsor? Hvem kan vi kontakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur i Alaska i vinteren som var, fra februar til mai. Var hovedsaklig i innlandet, dvs. Brooks Range og områdene nord for McGrath. Det er det desidert fineste terrenget jeg har vært i; elvedaler ikledd en grønn granskog, omkranset av høye fjell. Hare og rype var det overalt, en gang så vi en rypeflokk som vi anslo til å telle 500-1000 ryper, det var helt vanvittig! Ulven kunne vi høre både dag og natt, den fulgte flokkene med rein som strømmet gjennom dalene. Kan virkelig anbefale Brooks Range, mulighetene der er uendelige.

I tillegg teltet vi på Kodiak i 16 dager. Var dessverre litt tidlig på våren enda, så vi så kun spor etter bjørn. Men dyrelivet var fantastisk for det; daglig så vi hval, sel, bald eagle, rådyr, bison og rev, og oppe i fjellene så vi som sagt spor etter bjørn og svære fjellgeiter. Naturen var også storslagen på Kodiak; den ene dagen var vi på stranda og lagde popcorn på drivved-bål, den neste var vi høyt oppe i fjella og speidet etter bjørn.

Sportsbutikkene i Alaska er svære, så det anbefales å ta med godt med lommepenger. Ting koster omtrent halvparten av hva det gjør i Norge, så det er fort gjort å dra kortet. Bjørnespray f.eks. koster i underkant av $50. Se på www.rei.com for priser på ting og tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående våpensøknad: http://www.atf.gov/forms/download/atf-f-5330-3d.pdf - her finner dere søknadsskjemaet. Det skal sendes inn i to kopier.NB! Det er viktig at dere kjøper småviltlisens for Alaska for 2011 før dere sender disse skjemaene, lisensen skal være vedlagt skjemaene. Lisens kjøpes her-->http://www.admin.adgf.state.ak.us/license/

Søknaden skal sendes til Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives. Det enkleste og raskeste er å fakse det, til faksnr.: 001 304 616 4554.

Denne forsiden brukte jeg når jeg fakset:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAX TO: BUREAU OF ALCOHOL TOBACCO,

FIREAMRS AND EXPLOSIVES

FAX NR. 001 304 616 4554

FAX FROM: (Ditt navn)

Att. : (Den person du ønsker som skal mottak faksen.)

NORWAY

FAX NR. (Fax nr. de kan sende søknaden tilbake til )

Pages including front page: (antall sider totalt)

Date: ( Datoen på forsendelsen)

Dear Sir/Ms!

This fax contains one application for temporary importation of

firearms by nonimmigrant alien. Please let me known if there is any

information missing in my applications. I would really appreciate if

me application could be treated as soon as possible to ensure I

can get my permit before (din valgte dato).

Thank you for your help.

Sincerly, (ditt fulle navn)

E-mail: (din email.)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg fikk klarsignal etter to-tre uker, men det kan ta opptil 3 måneder, så søk i god tid før avreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei

Vi var 3 gutter og meg som jente nesten 1 mnd i Alaska på kano fiske tur. 2010. 2 juli til 9 august. da ink reise.

Vi tok fly til Dillingham , hvor vi ble flydd ut med crew Bud Hudson til fjellomeråde og vannet Nishlike lake. Vi padlet 30 mil på 21 dager ( uten noe form for guide ) Vi padlet i Tikshik river( lake) Nuyakuk river for så å ende i nushagak, hvor vi ble hentet nede ved en eskimolandsby.En fantastisk tur med mye innhold av rikt fiske liv og 8 typer fisk hvorav 5 forskjellige laksetyper:) Regnbue ørret , røye og harr

Alt avhengig av hvor vi var i elvene:)

Rikt dyreliv , med ørner , bevere, elger, jerv,reinsdyr og ikke minst bjørn. Men vi var nok litt tidlig ute for å få sett mer bjørn.

Da fiske oppgangen var forsiket pga av dålig vår og sommer vær .

Elver som var svært så varierende . fra det rolige til de mer heftige og stryk som ikke kunne padles hvor det gikk en sti ( vel og merke ikke langt å gå) Fine camplasser .

Men dere har kanskje alerede bestemt dere for tur ?

en tur vi betale 21 000 for med alt inkludert.pr pers.

Mvh Ann-k Hokksund

Mail [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er diverse flytaxier dere kan bruke, som f.eks. www.alaskaairtaxi.com/, ellers er det mange flytaxier på denne siden: http://www.bucktrack.com/Alaska_Air_Taxis.html#Anchorage and Vicinity. Til Kodiak er det daglige avganger, se www.alaskaair.com/.

Jeg har tenkt meg til Alaska i juni og skal da ta buss fra Anchorage til Wonder Lake i Denali nasjonalpark, og så entre villmarka derfra (http://www.backcountrysafaris.com/denali-bus/).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Jeg har tenkt meg til Alaska i juni og kommer nok til å ta flytaxi til områdene inn mot Lake Clark National Park. Flytaxi-operatøren jeg har forhørt meg med tar $350 i timen med et Cessna 185.

Veit du hvor mange det er plass til i et slikt fly? Vi er 7 mann med storsekk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående fly så kan du sjekke opp K2 Aviation.

http://www.flyk2.com/

eller denne:

http://www.justflyfish.net/

om ni skal passere talkeetna så anbefaler jeg dere en natt der. bo på seven trees men spis frokost på talkeetna roadhouse.

hvis dere kommer på kvelden så anbefales en new york rib på restauranten latitude 62 med en "denali sunday" til dessert

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.