Gå til innhold
  • Bli medlem

Uerfaren fjellvandrer - en sommersur til (G)jervvasstind er utenfor rekkevidde?


Balthazar

Anbefalte innlegg

Hei,

Først og fremst vil jeg på forhånd beklage, hvis folk er lei av å lese nybegynnerinnlegg av typen "dette har jo blitt besvart tusen ganger". Har søkt litt rundt på forumet og lest gjennom en del tråder, men jeg tror det er en sterk sammenheng mellom erfaringsnivå og usikkerhet, så jeg tar meg friheten til å starte en egen tråd for dette.

Jeg er en gutt på 21 som er uerfaren som vandrer. Litt merkelig, da moren min kommer fra Skjolden (innerst i sognefjorden), et sted jeg ofte reiste på ferie to ganger årlig i mine barn- og ungdomsdomsår, og som jo ligger en kort kjøretur fra Turtagrø hotell. Uansett, min erfaring som fjellvandrer er kort nok til å få plass på en post-it-lapp (skrevet med bred tusj): Jeg har kun besteget Galdhøpiggen. Eller, jeg har gått mange turer opp og ned Osen (ca 4 timer å gå opp fra Drivandefossen, om jeg husker riktig), men jeg vet ikke om det regnes som et fjell. Jeg tviler litt ... Jeg er forøvrig sprek og i god form. Så det er erfaringen, ikke formen, det skorter på.

Jeg har den siste tiden ergret meg over å ikke ha gått mer i norsk natur, og sett mer av hva landet har å by på. Særlig all den tid jeg har befunnet meg i nærheten av Norges fjellmekka. Til sommeren (midten eller slutten av juli) skal jeg til Skjolden igjen, og jeg har planlagt en nostalgi-tripp til Osen (hvor vi har hytte, så jeg for vært der noen dager) og ta en del bilder. Men jeg har lyst til å besøke mer.

Galdhøpiggen har jeg jo allerede besteget. Også skal jeg prøve å få med resten av familien til enten Glittertind eller Fanaråken (forresten, hvilken av disse bør prioriteres mtp landskapsmotiver? Tar en del bilder, så det er enda et insentiv for disse turene).

Men. Jeg er også veldig interessert i Jervvasstind. Og sånn jeg har forstått det (her er det godt mulig jeg er helt på jordet), så trenger ikke den være så teknisk vanskelig å bestige? Om sommeren? Hørt det er fint å overnatte på toppen, med telt og sovepose, og det frister veldig. Men jeg er usikker på hvilken rute som er enklest, og om dette i det hele tatt er noe som er innenfor min rekkevidde. Ifølge denne siden kreves ikke klatring. Den har en ganske høy vanskelighetsgrad, men det virker først og fremst å være på grunn av at det er en slitsom vei å gå. Og tar jeg feil når jeg innbiller meg at det er en vesensforskjell i å gå denne på vinteren/våren og sensommeren?

Så da blir spørsmålene mine, i forhold til Jervvasstind, følgende:

1) Er det mulig for en med mitt erfaringsgrunnlag å nå denne toppen på sommeren?

2) Finnes det gode ruter eller veibeskrivelser å få tak i? Nybegynnervennlige?

3) Trenger jeg noe annet utstyr enn fjellsko (og telt+sovepose)?

4) Er det farlig å gå alene?

Hvis svaret på første spørsmål er nei så får jeg vel bare holde meg til de familievennlige toppene. Men Jervvastind frister både ut fra bilder jeg har sett, og fordi det er en topp ikke "alle" har besteget (og som ikke krever klatreutstyr).

Takker på forhånd!

Edit: Med "trenger jeg annet ustyr" mener jeg selvsagt utstyr utenom det vanlige. Følger lista til DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter det jeg vet så er Jervvasstind (Gjertvasstind) ikke teknisk vanskelig. I "Bibelen" vår beskrives den som en veldig lang og bratt motbakke. Samt at det under vanskelige snøforhold kan være greit å bruke stegjern/isøks. Været skifter ofte fort på de kanter der så jeg vet ikke hva en overnatting på toppen kan innebære. Beliggenhet og høyde gjør at det høres vel spennende ut å bli overrasket av storm på toppen. Men du får sikkert flere svar. Sikkert masse folk her inne som har vært på det fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke vært på gjertvasstind men jeg har hørt at det skal være en litt ekkel snøbakke siste stykket til toppen. jeg har vært i en del bratte snøbakker både med og uten stegjern og isøks.

jeg tror du greier å bestige gjertvasstind på en forsvarlig måte hvis du har med deg isøks og stegjern(samt kunnskap om å bruke utstyret) og en eller helst to turkamerater(gjerne erfarne), fordi hvis en skulle skade seg kan en gå etter hjelp mens en blir igjen med den skadede.

jeg håper du prøver å gjennomføre denne turen, jeg tror du kommer til å få en helt herlig opplevelse hvis været er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Ser fra reisebeskrivelsen at vedkommende har brukt både stegjern og isøks. Og dette var i september, så forholdene kan vel fort være av liknende art sent i juli?

Uansett, hvis en som åpenbart har gått litt ser på dette som musts så er det jo noe jeg garantert må ta med meg. Men her blir jeg litt usikker, jeg har aldri brukt stegjern eller isøks. Og angående isøks så er jeg litt usikker på hvordan denne brukes. Jeg har jo fortsatt noen måneder på meg, er det mulig for meg å tørrtrene i nærheten av der jeg bor (Trondheim) eller er bruk av isbøks og stegjern noe som faller naturlig når man er i terreng det bør brukes?

I slike tilfeller skulle jeg ønske jeg kjente noen som har litt erfaring fra fjellet. Finnes det gode introduksjonsbøker/filmer/brosjyrer til f.eks bruk av utstyr?

Er klar over at dette er veldig banalt, men som nevnt er dette veldig fremmed for meg. Men ett sted må man jo starte, og jeg har som nevnt noen måneder på meg før en eventuell tur.

Igjen, takk for svar :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stegjern brukes mest når det er veldig hard snø. I løs snø er det ikke så mye vits. Isøksa bruker jeg overalt hvor det er så bratt at hvis en av beina mine skulle glippe så henger jeg igjenn i isøksa, altså: du stikker isøks-skaftet et stykke ned i snøen flytter deg fremover tar isøksen med deg og stikker den ned igjen for så å flytte deg fremover igjen, eller så kan du satse på å kjøre isøksa i snøen når du faller, dette tar kortere tid. hvordan du bruker isøks og stegjern må man finne ut på egen hånd, men nå fikk du vite hvordan jeg bruker det hvis det er til no hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Du har ikke tilfeldigvis et forslag til en bestemt øks? Litt usikker på hvilke sider som er best på den slags utstyr, hittil bare sett isøkser til salgs hos sportsnett. (Og det blir vel typen "breøks" som er aktuelt i dette tilfellet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Du har ikke tilfeldigvis et forslag til en bestemt øks? Litt usikker på hvilke sider som er best på den slags utstyr, hittil bare sett isøkser til salgs hos sportsnett. (Og det blir vel typen "breøks" som er aktuelt i dette tilfellet?)

En vanlig breøks er ca. 85cm lang, men til toppbestigning er det upraktisk med en breøks.

I snø rekker det med en lett øks av aluminium i kort versjon (55cm).

Det anbefales å ha på hansker ved handtering av isøks :?:

Har gått turen aleine uten stegjern tre ganger, og aldri hatt noen problem 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - og ikke minst for rutekart!

Betryggende å høre at man kan gå ruta alene. Men i mitt tilfelle, med mitt erfaringsgrunnlag, tror jeg det er best å prøve å få samkjørt en eventuell tur med noen andre, og helst noen som er litt fjellvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.