Gå til innhold
  • Bli medlem

Lure triks for å unngå svihull i presenning ved bålfyring?


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

Kombinasjoen av presenning spent opp som en gapahuk og bål synes jeg er fin, da har du litt beskyttelse mot nedbør og noe vind, samtidig som du kan se deg rundt og har bålet som skaper trivsel.

Da jeg prøvde dette i helga fyrte vi ganske voldsomt fordi det var kaldt, og pga urolige vindforhold og ikke-ideell ved slo det alvorlig gnistregn innover gapahuken flere ganger, som svidde hull i presenningen som var brukt. Soveposen tror jeg berga takket være et soveposetrekk, men soveposetrekket samlet reale mengder kondens.

Jeg lurte på om noen andre har funnet noen triks for å berge presenning/tarp lignende situasjoner. Jeg kunne kanskje tenke meg å investere i en ordentlig tarp av ripstop nylon, pga vekt og lyd, men de er litt for dyre til at jeg orker tanken på å svi hull i de med en gang. Det beste hadde vært en lettvekts-presenning som tåler glør, men alle stoffene jeg kjenner til som tåler glør suger vann og er ganske tunge (bomull, vadmel, ull). Kanskje man kunne skjerme bålet med et lite teppe, man da skjermer man kanskje også varmen? man kan kanskje henge opp ullklærene man har til tørk inni gapahuken for å skerme mot glør, men det kan bli kaldt i -20. Man kan legge gapahuken langt fra bålet, men da forsvinnner også litt av poenget med bålet.

Kan man sette inn nylon med noe som gjør at det tåler varme bedre? Kunne man sydd på et lag med alufolie-lignende (ala baksida av fjellduker)?

Har noen fjellfanter på forumet noen lure tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke akkurat kalle meg ekspert på dette området men jeg kan vel allikavel komme med noen betraktninger.

Vind og bålfyring er ikke noen god kombinasjon og det er lett for at det kan fly noen gnister hvis det er mye vind. Er det mye vind så må man kanskje ofre den bålplassen med fin utsikt til fordel for en litt lunere plass lenger inne i skogen hvis det er mulig. Jeg vet ikke om det finnes ferdiglagde gapahuker som har brannhemmende stoff på innsiden.

En ferdiglaget gapahuk i vinylduk er ikke veldig stor og det er vel derfor lett for at det kan omme en og annen gnist. Skal man brenne bål så er det kanskje en fordel å smi noen litt lengre stenger enn de som følger med gapahuken slik at man får litt mer høyde. Kanskje en slik bålkasse kan være løsningen. http://www.google.com/url?q=http://www.wingevapen.com/index.php%3Fdo%3Dproduct%26id%3D155&ei=3tRpS-K7OJPJ-Qb4meHKCQ&sa=X&oi=unauthorizedredirect&ct=targetlink&ust=1265228774927312&usg=AFQjCNGpR1gC-0e9K7kpvdOslBbNAugz_w Du får en adskillig høyere tempratur på selve ildstedet og det blir mindre røyk siden du ikke får ved som blir liggende i ytterkant av bålet og ulme. Har ikke prøvd det selv, men med en slik bålkasse så går det kanskje an å stenge gapahuken litt mer igjen med litt greiner og granbar hvis det er mye vind. Du kan også flytte ildstedet hvis du ikke er førnøyd med plasseringen i forhold til gapahuken.

Ellers så er jo gran kjent for å gnistre mye i forhold til f eks furu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjoen av presenning spent opp som en gapahuk og bål synes jeg er fin, da har du litt beskyttelse mot nedbør og noe vind, samtidig som du kan se deg rundt og har bålet som skaper trivsel.

Du har helt rett, og både familien min og de nærmeste turkompisene mine ligger ute under åpen himmel, eller i presenning når forholdene ligger tilrette for det, uansett årstid. Etter som årene har gått har jeg lært å sette opp presenning etter tur/forhold, og jeg blir like overrasket hver gang hvor fleksibel en presenning er, og nå har jeg funnet en slags "standard" variant som enkelt kan justeres etter forholdene.

Jeg bruker billig presenning, nettopp fordi jeg vil ligge tett på bålet, og bålet er tett på soveplassen, helt på kanten eller et stykke inn i presenningen. Derfor blir det små hull etter gnister, men dette veier opp for all kvalitetstid ved bålet. Det er bare å ha en presenning man kan klippe i, for så å lime over et helt stykke der hullene er. Det går ca 2 presenninger iåret, tauverk mm bare overføres til neste presenning.

Så er det også som vandrefanten sier, man har mye å hente på hvor man setter opp campen.

Da jeg prøvde dette i helga fyrte vi ganske voldsomt fordi det var kaldt, og pga urolige vindforhold og ikke-ideell ved slo det alvorlig gnistregn innover gapahuken flere ganger, som svidde hull i presenningen som var brukt. Soveposen tror jeg berga takket være et soveposetrekk, men soveposetrekket samlet reale mengder kondens.

Høres bare ut som dere valgte litt feil plass, kanskje oppsettet av presenningen ikke var optimal, ei heller i forhold til vindretningen. Dere må bare fortsette å prøve forskjellige varianter, samt ta hensyn til vinden. Veden kan dere ikke gjøre så mye med, gran gnistrer og spruter, så en sovepose til 3000-4000kr er kanskje ikke de lureste å bruke ved bålet da, men en 1-duker fra et militært knappetelt over soveposen gir en god beskyttelse mot gnister.

Legger ved noen bilder av litt forskjellige oppsett fra turer de siste årene. trenger du flere tips for oppsett så ta kontakt på PM.

Nikke

post-5304-133474675802_thumb.jpg

post-5304-133474675811_thumb.jpg

post-5304-133474675827_thumb.jpg

post-5304-133474675842_thumb.jpg

post-5304-133474675856_thumb.jpg

post-5304-133474675866_thumb.jpg

post-5304-133474675876_thumb.jpg

post-5304-133474675887_thumb.jpg

post-5304-133474675899_thumb.jpg

post-5304-133474675909_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ja men det er jo sant!! alle ved av furu og gran smeller og gnister som bare det, i forhold til bjørkeved. En annen smart ting er å flytte bålet litt lengre unna gapahuken..........(sier han som fikk brent opp halve liggeunderlaget)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...det må jo finnes en god del folk der ute som har dyre "tarps", f.eks. Hillebergs variant: http://www.hilleberg.se/tarps.htm

Disse koster jo flere tusen kroner, så for min del ville jeg blitt litt deppa hvis jeg svei et par hull i en slik første kvelden ute. Hva gjør dere som har slike tarps? Fyrer dere primus?

Det er vel dette paradokset jeg berøerer her: for meg ville muligheten til bålbrenning være hovedpoenget med å velge tarp, men tarps er jo tydeligvis ikke bygd for å være i nærheten av bål, fordi de er skjøre og dyre. Eller er det sånn å forstå at andre folk klarer å fyre bål ved siden av en presenning uten at den tar fyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke disse tarpene er laget med tanke på bålfyring. Det er vel mer tenkt for å ha ett sted å raste, lage mat, ly for vind, kvile ved fisketurer osv. Fyrer jeg bål så pleier jeg alltid å plassere teltet så pass langt vekk fra bålet at det ikke komemer noen gnister bortpå. Det er jo omtrent samme matrialet disse tarpene er laget av. Egentlig bedre med pressenning som flere er inne på her.

Jeg tror ikke jeg ville brukt en tarp til flere tusen over leirbålet. Det finnes billigere alternativer som denne her f eks.http://www.xxl.no/ryddesjau/villmarksliv/nordmarka-gapahuk-1024350.. De tarpene fungere greit til å henge mer eller mindre vannrett over bålet i passelig høyde om sommeren i hvert fall. Blåser det så vil eventuelt gnister passere under. Ett annet poeng er at når man legger på ved så kan det være lurt å legge vedkubbene litt forsiktig nedpå slik at ikke gnistene flyr avgårde. Noen kaster veden nedpå. Bjørkeved er vel ikke akkurat ett alternativ i skauen hvis man ikke har det medbrakt.

Denne typer turer med bålbrenning og gapahuk er noe jeg for min del først og fremst gjør i noenlunde grei avstand hjemmefra. Dette med å finne en bålplass med bra tilgang på ved er jo og noe man kan gjøre om sommeren. Når man kommer med pikk og pakk så er det gret å slippe å begynne å leite etter en fin plass når det gjerne er mye snø. Finne seg en to til tre fine plasser med noen fine nedfallsfuruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er jo sant!! alle ved av furu og gran smeller og gnister som bare det, i forhold til bjørkeved. En annen smart ting er å flytte bålet litt lengre unna gapahuken..........(sier han som fikk brent opp halve liggeunderlaget)

Hør på vandrefanten:

Bjørkeved er vel ikke akkurat ett alternativ i skauen hvis man ikke har det medbrakt.

Derfor min kommentar til Afe. Jeg tilbringer endel tid på tur, og det er ikke ofte jeg har tilgang på bjørk eller andre alternativer. Mens gran er det nok av.

@Emil:

Nydelig bilde, så deilig ut!

Gnistfyk er et faktum, det er bare a ta sine forhåndsregler, finne noe å dekke soveposen med, ikke bruke oppblåsbare liggeunderlag, samt bruke presenning, eller som noen foreslår, Helsport Nordmarka+ducktape. At man kommer til å få noen hull i klær, sovepose eller det man bruker som ly, presenning osv, er bare noe man må leve med, det veies opp av flotte naturopplevelser ved bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørkved? tja hva annet skal JEG fyre med?? lite barskog i mine turområder!

ang tarps, så er nok ikke de beregnet som "gapahuk" med nærgående bålfyring - de fleste setter den opp over teltet for å ha en tørr "uteplass". eller ett lett tak over hodet sommerstid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran sprutar det gnistar frå, det er eit faktum. og har du tekstilar av kunstfiber i nærleiken av eit slikt bål, er det å be om å få hol. Eg kjenner ikkje til noko type ved som sprutar i nærleiken så mykje gnistrar som gran.

Tørr furu er mykje betre i så måte. Bjørk er fin ved når du først har fått ordentleg varme. Skal du fyre bål i granskog, er det ei god investering å leite etter nokre furuer, og slå leir der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre har poengtert, så er det vanskelig å unngå hull i tarpen, men man kan jo enkelt lage en ut av naturens materialer som den på bildet nedenfor. Man kan jo også tekke taket med tarpen på oversiden, så skjermer det både for vind og eventuelt regn.

post-5339-133474675921_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gremlin:

Bjørkved? tja hva annet skal JEG fyre med?? lite barskog i mine turområder!

Heldiggris! Skulle gjerne hatt mer tilgang på bjørk selv. Men det er gran som er det mest dominerende treslaget i Norge, så forhåndsregler og gjennomføring av turer som innkluderer bål og overnatting, ja da må man for det meste forholde seg til gran.

@Bjørn-Ivar:

Sant nok, har man god tid, altså til både å sette opp en slik gapahuk, samt ordne ved nok for kveld/natt/morgen fyring, da er det ikke noe å tenke, just do it.

Kan også nevne at på bildene jeg la ut, bilde nr 1, 6, 8, samt ramma på bilde 11, alle disse kan lukkes helt igjen. Det å kunne lukke hvis været skulle bli for ille er en fin egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange her som er flinke på å sette opp preseninger på forskjellige måter. :D

Så mitt spørsmål til dere er hva slags tau/hyssing bruker dere? Hvor tykt? Hvor får man kjøpt? Hvor dyrt?

Vil ikke bruke tynne hyssingtråder pga at det fort bare blir engangsgreier ettersom at knuter er så godt som umulige å få opp om hyssingen er tynn. Tjukke tau begynner jeg vel også å bli forholdsvis lei av å dra rundt på.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mitt spørsmål til dere er hva slags tau/hyssing bruker dere? Hvor tykt? Hvor får man kjøpt? Hvor dyrt?

Vil ikke bruke tynne hyssingtråder pga at det fort bare blir engangsgreier ettersom at knuter er så godt som umulige å få opp om hyssingen er tynn. Tjukke tau begynner jeg vel også å bli forholdsvis lei av å dra rundt på.. :wink:

Rundballehyssing, fås på felleskjøpet. Billig men går nok i din kategori tynne hyssingtråder. Om ein får opp knuten att, er meir eit spørsmål om kva slags knute ein bruker, enn kva hyssing ein bruker. Med rett knute, er det bare å dra i den lause enden, og knuten går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gal Krokfot:

Beklager, tok en litt lettvint vei og hentet info på Wiki. Vet du sånn ca prosentvis fordeling mellom gran og bjørk? I følge D.Bjerketvedt- grunnelggende biologi og miljølære (1996) "Gran utgjør ca 50% av all skog, og ca 60% av kubikkmassen av tømmer i Norsk skog."

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikki:

Husker ikkje mengdefordeling men eg har hatt skogfag tidlegare og da lærte vi at bjørk var mest vanleg. Men det er godt mogleg det

er eit definisjonsspørsmål. At gran er den viktigaste tresorten er rett. Bjørk brukes stort sett til ved og litt møbler og kjem ikkje opp i

samme produksjonsvolum som gran. Ein ikkje ubetydleg del av bjørkeveden er i tillegg skattefri....

Også furu har langt meire kubikkmasse av tømmer enn bjørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg kan forstå at presenninger er utsatt for gnister, men ikke at sovepose og liggeunderlag skulle ha samme problem. Jeg pleier å få 3-4 netter i året på vårparten der jeg ligger med sovepose på oppblåsbart liggeunderlag en meter fra bålet. (Ikke presenning siden jeg ikke går ut om det er mulighet for regn). Har ennå ikke fått noen skader. Fyrer med ca like deler medbragt bjerk og lokale furukvister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har testa det selv, men man får kjøpt flammehemmende spray som kanskje kan fungere for behandling av presenning. Skal fungere på alt fra tekstiler og syntetiske stoffer til organisk materiale.

Prinsippet er vel egentlig at materialene ulmer og forkuller fremfor å flamme opp å spre seg, men det virker jo naturlig at det også vil virke "flammeavstøtende" til en viss grad.

Bare pass på å ikke kjøp med bromerte flammehemmere, hvis det i det hele tatt er mulig å få tak i privat nå til dags.

Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.