Gå til innhold
  • Bli medlem

Femund 2010.


motard

Anbefalte innlegg

Planlegger tur i femundsmarka til sommeren. Midten av Juni. Har vært i Røa-roasten området 3 turer før, men denne gangen har vi pratet på å ha med kano. Har egentlig lyst til å padle innom Øvre- nedre roasten, men hvordan kommer man seg enklest dit med kano?? Opp røa er uaktuelt. :D

Vi er 4 gutter, med 2 kanoer.

Vi skal fiske, har dere noen anbefallinger???

Mvh Fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri starta fra Sverige sjøl, men vil tro det er fullt mulig. Men ville heller ha tatt en runde med Styggsjøan - Revsjøan - øvre Røa. Stykket fra Kløfthåen og nedover til Roasten har en del bæring begge veier. Og Roasten er da ikke så fin i forhold til de ovenfor nevnte områdene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start fra Kjerringsjøen på svensk side. Parkering til en billig penge. Derfra følger dere et lite "vassdrag" ned til Rogen. Ca. 7 små bæringer, men til gjengjeld får dere en skikkelig smak av villmark. De lengste partiene er padlevennlige. Ta med tau til å line kanoen!

Hele økta tar en ca. 2 - 3 timer i behagelig tempo.

Kan evt. følge en merket sti litt mer til øst ned til Rogenstugan, men den blir fort kjedelig med bare gåing.

Hvis Rogen er i godt humør kan dere lett padle dere inn til Revsjøen i løpet av en dag.

Fra Revsjøen er det bare en liten bæring eller to over til Styggsjøen. Noen korte bæringer videre så er dere i Røavassdraget. Er vel strengt tatt ikke noe mer å se sørover i vassdraget, annet enn tyskere og hollendere.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en flott tur i fjor: Rogen-Reva-Styggsjøen-Roasten-Røa opp-Rogen.

Alt var veldig bra, men fikk veldig respekt for Rogen - og det til tross for at jeg hadde hørt og lest mye på forhånd + vært ute en vinternatt før...

Veldig kort forklart var det rimelig heftig på vei inn, men ok sikkerhetsmargin. Ikke bra, men ok og det til tross for at vi sto opp grytidlig og padlet tidlig på morgenen. På vei tilbake måtte vi gi opp padlingen etter noen hundre meter. Så ble vi værfast i et døgn før vi kunne padle videre i et kort værvindu.

Alt gikk bra og det krydret turen, men var ikke veldig gøy å ligge værfast når ferien er over og det er meldt mellom 10 og 15 sekundmeter vind neste 5 dager...

Husker vi tenkte at det kanskje ville vært bedre å padle Kæringsjøen-Rogen-Reva/Røa-Femund. Ulempen er jo at man da må bruke noen timer ekstra på å organisere seg med transport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lag tid må man regne kjerringsjøen-rogen-roasten- rogen.-kjerringsjøen??

Hvor langt er det til kjærringsjøen fra Gardermoen feks..? Noen link til kanoutleie ved kjærringsjøen?? Funnet mange linker, men virker ikke som sidene er aktive lenger. Uansett er vel rogen og øvre røa et flott sted med mye fiske muligheter... Vi vil bære minst mulig... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent på kvelden / tidlig natt er beste tiden å padle store sjøer som Rogen, da er det som regel på det stilleste. Hvis du har en uke til rådighet har du god tid på ruta Kjerringsjøen - Roasten - Kjerringsjøen. Anbefaler da at du drar om Styggsjøene - Revsjøen - Reva en av veiene, det er virkelig flotte padleområder :oops:

Jeg liker å ha god tid på sånne turer, få svinget fiskestanga mye og bare nyte det å være på tur, tidspress er det nok av i hverdagen :)

For å leie kano kan du ta kontakt med Per-Roger Wiberg som bor ved Kjerringsjøen, han er også oppsynsmann i Rogens Naturreservat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, så det vil ikke være noe problem å padle rogen- roasten og tilbake igjen på en uke?? Nå ble jeg glad 8)

Vil det være lange etapper med bæring på en tur fra Rogen til Roasten? Uansett så er det vel bare å dra ivei å se hvor lagt man kommer. Biter fisken så stopper hvertfall jeg. :?:

Gidder ikke å stresse på en sånn tur nei. Planlegger tur uke 24, hvordan pleier det å være med mygg og knott så tidlig i sesongen? Har aldri vært i området tidligere enn uke 27 før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan leie kanoer på Topsport ved kjæringsjøen.

Kanotuthyrning från Top Sport i Funäsdalen på tel 0684 214 35

De hadde og en side www.topsport.se men den redirecter til en annen nå. Mulig det kommer noe mer sommerinfo på den etterhvert.

Tror det er ca 45 mil å kjøre fra Oslo til KJæringsjøen. Da kan du vel trekke vekk ca 4,5 mil fra Gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg og en kompis tok turen fra kjerringsjøn i medio juni. Vi brukte seks dager ned til roasten, inkludert to dager i reva og to dager ved rogens bredd. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke ivret etter å komme meg ned til roasten. De desidert flotteste stedene i røavassdraget finner man i øvre del. Jeg syns også områdene rundt reva var veldig flotte.

Når du skal opp dit såppass tidlig må du være forberedt på sludd og snø. Vi opplevde nettopp dette, selvom vi var på tur to uker etter det du planlegger.

Skulle jeg tatt den samme turen om igjen ville jeg garantert brukt mer tid i de øvre delene av røavassdraget. I all hovedsak korte og enkle bæringer, og mange spennende steder å svinge stanga!

Ønsker deg god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja vi kommer nok ikke til å stresse med å komme oss til Roasten. Vi var i femund i uke 27 i fjor og hadde varmt sommer vær hele uka, og varmt badevann, så det er store variasjoner... Vi må nok ha med godt med klær med tanke på været ja.. Håper bare ikke mygg og klegg er så aktive såpass tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å ha godt med klær og en god sovepose. Har opplevd temperaturer ned mot null og faktisk minusgrader på nattestid mange ganger, selv om det er sol og varmt på dagtid. Var til sammen 15 døgn i Femundsmarka på juni i fjor og hadde fra kaldt vær med sludd/snø til tropevarme, så det kan være stor variasjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til sammen 15 døgn i Femundsmarka på juni i fjor og hadde fra kaldt vær med sludd/snø til tropevarme, så det kan være stor variasjon....

Kan ikke si jeg så mye til den tropevarmen i juni i fjor, mest sludd/regn. Men så var jeg jo kun åtte dager på tur..

Forvent høstvær, sol og varme er kun bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der første uka i juli i fjor og da var det sinnsykt varmt, og veldig godt badevann...

Nå er det bestemt at vi drar lørdag uke 26, og blir en ukes tid.

Men hvordan gjør amn med fiskekort siden vi skal være både i Norge og Svergie... Får man kjøpt kort for begge sider ved kjærringsjøen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så ikke folk når vi satte ut fra Kjerringsjøen, vi starta turen 11 juni og jeg tror ikke de "åpnet" for sesongen før 15 juni. Det er kanoutleie og kortsalg der, men du bør nok ringe for å bestille kano, kan være greit å avtale når dere kommer også da. Vi hadde med en Allykano så vi var selvhjulpen. Leier du kano ved Kjerringsjøen er det bare å sette den rett på vannet ;)

Her er min turrapport fra sist sommer: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17927&highlight=rogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer at de er bosatt der. Men før de åpner for sesongen, i fjor var det 15 juni, så er det ikke sikkert de er hjemme. Regner med de ordner det slik at stedet er "bemannet" hele tiden innen de datorammene de har satt opp som sesong. Vi var der 4 dager før sesong i fjor og såg ikke folk der i det hele tatt. Da vi kom tilbake etter turen var det fult av folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.