Gå til innhold
  • Bli medlem

TELT.


langeeulv

Anbefalte innlegg

Etter forige helgs telt tur,og etter 3dje gangs stang brekk,har jeg bestemt meg for å kjøpe nytt telt.Virker som stengene ikke tåler sterk kulde,knekker i holken når det kryper under 20 blå.Har søkt litt rundt omkring,og egentlig bestemt meg for et Hilleberg Namatj3,ser jo ut til at stengene er robuste (10,3mm)av merket:DAC.Synes imidlertid prisen er noe stiv.Mitt spørsmål blir derfor som følger:Noen her som har erfaring med dette teltet?Noen som kan tipse om et annet telt av et annet fabrikat,som hoder tilsvarende kvalitet,til en noe lavere pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kan desverre ikke svare deg på spørsmålet.

Men hvilket merke er teltet du har, fabrikatet har tydeligvis en stor svakhet?

Teltet jeg har nå er av merket Helsport Børgefjell med storm matter.Stengene har holdt i sterk vind,så lenge temperaturen er moderat.De gangene dette har skjedd,har det vært under 20 blå og tilnærmet vindstille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet jeg har nå er av merket Helsport Børgefjell med storm matter.Stengene har holdt i sterk vind,så lenge temperaturen er moderat.De gangene dette har skjedd,har det vært under 20 blå og tilnærmet vindstille.

Fy faen så dårlig Helsport! Må være en herlig følelse med knekte stenger i -25 grader, la oss si, en 3-4 dagsmarsjer inn i villmarka.

Har selv Helsport 3camp, det kaldeste det har erfart er rundt -20 og jeg har alldri hatt problemer med teltet.

Men nå vet jeg at det skal testes ut før jeg legger ut i sprengkulde. Går ut ifra at stengene er tilnærmet like på Helsportteltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hilleberg nammatj 3, kjøpt i 1998. Kvaliteten i materialer og sømmer er veldig bra, sikkert på alle Hilleberg-telt. Det betyr for det første at du kan avskrive et Hilleberg-telt over 10-15år, så da blir det ikke så ille. :) Jeg har tenkt å ha mitt i flere år enda, men jeg må innrømme at antall døgn i bruk nok ikke har vært mer enn kanskje 50-70 døgn.

Hillberg 3 går som tomannstelt om vinteren, tre blir litt vel trangt for min smak men jeg har prøvd det og det går an til nød (det går nok hvis bagasjen står utenfor).

Store fine lufteluker, masse fine detaljer. Forholdsvis lav vekt. I tillegg er det type "bombesikkert", ofte observert (av meg på tv) på sør- og nordpol og brukt av ihvertfall av svenske militæret en periode, etter hva jeg har hørt. Kun en gang har jeg måtte erstatte en stangdel, da var det en luring som skulle hjelpe meg slå opp teltet som kjørte den sammenslåtte stanga nedi snøen, som så frøys...aargh. Brukt i stor vind på Dovre blant annet uten problem.

Det er lite fortelt, men det går hvis man tar bagasjen inn i innerteltet og om vinteren graver man kuldegrop som man fyrer i i forteltet.

konklusjon: jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fæl lekse å lære om man plutselig trenger det i -20!

har alltid sølvtape rundt drikkeflasken..

Har allid med sporstape og strips,fikk jo fikset det midlertidig.Men det er ikke så veldig morsomt å ligge hele natten å håpe på at det ikke blåser opp.Teltet er riktig nok noen år gamelt,men den stanga som knakk sist var 6 mnd gammel.Så nå blir detytt telt isteden for ny stang.Tror jeg går for Hilleberg Namatj eller Keron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport pleier vel å være greie å sende nye teltstenger hvis du forteller hva som er problemet? de markedsfører jo endel av teltene sine som 4 sesongstelt (svalbard serien) og disse teltene er jo brukt på nord- og sørpol og overalt ellers, så da må jo stengene tåle noen minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport pleier vel å være greie å sende nye teltstenger hvis du forteller hva som er problemet? de markedsfører jo endel av teltene sine som 4 sesongstelt (svalbard serien) og disse teltene er jo brukt på nord- og sørpol og overalt ellers, så da må jo stengene tåle noen minus.

Har ikke vært noe problem å få nye stenger kostnadsfritt(selv om teltet er en utgått modell),sånn sett ingenting å si på sevicen til Helsport.Men det hjelper lite at stengene er gratis,når man ikke kan stole på at de holder.Om stengene på de nye modellene til Helsport er av en bedre kvalitet er ikke jeg i stand til å utale meg om,da jeg ikke har prøvd disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring med stengene frå Helsport, er at det ikkje treng vera kuldegrader for at dei skal knekke :D

Eit alternativ kan vera å kjøpe stenger frå Hilleberg og bruke dei i teltet du har. Det vil i alle fall vera mykje billegare enn å kjøpe nytt telt. Det kan hende du må tilpasse lengda. Men det er bare å kappe endeleddet i passe lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring med stengene frå Helsport, er at det ikkje treng vera kuldegrader for at dei skal knekke :(

Eit alternativ kan vera å kjøpe stenger frå Hilleberg og bruke dei i teltet du har. Det vil i alle fall vera mykje billegare enn å kjøpe nytt telt. Det kan hende du må tilpasse lengda. Men det er bare å kappe endeleddet i passe lengde.

God ide! :D Tror alikevel jeg går for nytt telt,da dette teltet er litt i minste laget som vntertelt.Kan jo fortsette å bruke det i sommerhalvåret.DAC stenger fåes kjøpt igjennom alle fabrikanter som benytter disse stengene,dermed også i sportsforetninger som fører de aktuelle merkene(foreksempel:Hilleberg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at valet ditt står mellom Nammatj og Keron. Eg har sjølv Nammatj 3 og har hatt dette teltet sidan 2000. Teltet fungerer godt til det meste og har takla vinterstorm på Finse fleire gonger, har god ventilasjon og nok plass for den som er røynd med teltlivet. Når det er sagt så trur eg kanskje at eg hadde kjøpt Keron i dag grunna dei rette gavlane i innerteltet. På Nammatj går telttaket på skrå nedover mot fotenden opg denne løysinga er litt kinkig ved stort snøfall eller fokksnø. Når snø legg seg på ytterteltet i fotenden så vil det pressa innerteltet ned på soveposane. Utanom det er Nammatj eit veldig bra telt som er lett å montera med vottar på og som er rimeleg lett. Keron 3 vert vel 800 g meir, meiner eg, men då med to fortelt og ei stang ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og erfaringer ang Hilleberg telt.Valget falt på Hilleberg Keron3,liker at det er fortelt i begge ender,fikk desuten en meget fordelaktig pris.Hadde håpet å få det før helgen,men det lot seg desverre ikke gjøre,da butikken ikke hadde dette på lager.Må nok slite med tapet teltstang på Helsport teltet denne helgen,skal heldigvis ikke veldig høyt til fjells.Den som venter på no godt,venter ikke forgjeves sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper man f.eks Nammatj 3 GT billigst?

Vanskelig å si.Vet ikke om noen av de store kjedene som har disse på tilbud eller lavpris.Har observert en storselger på Finn som selger disse 10-15% rimeligere,men det tror jeg man får hvor som helst.Eller gjøre som meg,å gå i de lokale foretningene å prute.Fikk mitt Keron3 for 4700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å regne hjem om det lønner seg å ta det inn fra USA, men har foreløpig ikke funnet noe som lønner seg

Kommer litt an på hva man skal ha og hvor man kjøper. Tittet på kamera i fjor selv.

Speilrefleks hus kommer på det samme som her når frakt og mva er lagt til. Kompaktkamera ble en del biligere.

Når det gjelder telt tok jeg bare første jeg fant på en side i USA(moosejaw.com) som jeg vet føres her i landet.

Mountain Hardware SKyledge 2 koster der USD279. Så tar de 80USD i frakt.

Blir da USD359. Med dagens kurs ca kr 2155. Så kommer da mva oppå. Total ca kr 2645.

Sportsnett selger det for kr 3.999. Blir da noe å spare der hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok prisen på Nammatj 3 gt hos Moontrail ( vet ikke om de er billigst).

Da kom teltet på 818 dollars ink frakt. Med moms, tollavgifter og ca 6 kr for dollaren så ender man på rett rundt 6000 kr. På sportsnett så koster samme teltet 6900 og man får jo mellom 15-20 % med de rette medlemskapene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok prisen på Nammatj 3 gt hos Moontrail ( vet ikke om de er billigst).

Da kom teltet på 818 dollars ink frakt. Med moms, tollavgifter og ca 6 kr for dollaren så ender man på rett rundt 6000 kr. På sportsnett så koster samme teltet 6900 og man får jo mellom 15-20 % med de rette medlemskapene

Sjekket prolightgear. Pris telt inkl. frakt. USD 756. Kurs 5,89. +mva = 5566.

Tydligvis ikke så mye å spare på det teltet.

Alternativ er jo å sjekke England å sende det Poste Restante til Sverige å hente det der.

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper man f.eks Nammatj 3 GT billigst?

Hos www.moontrail.com får du kjøpt teltet til 735 US Dollar

http://www.moontrail.com/tents/hilleberg_nammatj3gt.php

Det blir 4384kr

Hos Sportsnett: http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=HIL11&var_1=HIL11-G-3&categorynu=I0&categorytxt=Tunneltelt%20%2D%20hel%E5rs&produkt=Hilleberg%20Nammatj%203%20GT

koster samme teltet 6900kr

I tillegg fra Moontrail kommer moms og frakt

Jeg er veldig fornøyd med moontrail. de har og bonuspoeng, så du får med masse ekstra stasj til samme prisen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.