Gå til innhold
  • Bli medlem

Prosjekt: Alle norske fjelltopper med p.f. >= 100 meter


morten

Anbefalte innlegg

wms-serveren http://openwms.statkart.no/skwms1/wms.topo2? viser i alle fall 1-meterskoter der slik fins.

r

Det ser ut som det finns 1-meterskurvene på de fleste WMSkartene som ligger ute, selvsagt bare der det er etablert. Så da tok jeg feil. Flott at det tilgjengelig for alle.

Kart i skolen:

http://www.kartiskolen.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2

Norgesglasset:

http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Oppland (med alle feil og mangler som måtte være der fortsatt) er som første fylke i prosjektet ferdig. Se for øvrig startinnlegget (1. innlegg) i tråden for en oversikt over status m.m.

679 topper med p.f. >= 100 meter og totalt 1087 topper registrert i Oppland. Naturlig nok enkelte rett rundt 100 m som har blitt avlest på feil side av det "magiske" tallet, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi registrerer "selvsagt" en og en topp fordi:

1) Dataene (navn, høyde, p.f., UTM og goegrafielementer) finnes ikke noe sted å få tak i såvidt meg bekjent.

2) Litt avhengig av hva en ev. kilde skulle vært, vil behovet for kvalitetssikring være til stede.

Hadde kartverket hatt en database hvor disse informasjonene var samlet og tilgjengelig ville selvsagt en import vært det ALLER ALLER beste, uten nødvendigvis å måtte blande Microsoft Excel inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips. Noen av oss på wwv.no har gjort en jobb for å kartlegge alle øyer med høyeste topp over 100 m. Alle disse toppene har naturlig nok pf>100. I tillegg kan det delvsagt være flere topper på samme øy med pf>100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som oppland er ferdig med snaut 700 - 100m p.f. topper. Lurer jeg på (har lurt på en stund). Hvor mange er det i kongeriket? Noen gjetninger? Om Oppland var et gjennomsnittsfylke skulle det bli 13-14000 totalt, men..

Jeg tipper 10.000 jeg. Noen andre gjetninger?

Oppland er vel større enn et norsk gjennomsnittsfylke, men med utgangspunkt i arealet skulle det bli rundt 10.000 ja. Da har man litt å gjøre for en stund fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi registrerer "selvsagt" en og en topp fordi:

1) Dataene (navn, høyde, p.f., UTM og goegrafielementer) finnes ikke noe sted å få tak i såvidt meg bekjent.

2) Litt avhengig av hva en ev. kilde skulle vært, vil behovet for kvalitetssikring være til stede.

Hadde kartverket hatt en database hvor disse informasjonene var samlet og tilgjengelig ville selvsagt en import vært det ALLER ALLER beste, uten nødvendigvis å måtte blande Microsoft Excel inn i bildet.

Det jeg tenkte var at topper i samme område har mange av de samme valgene, altså copy/paste. Navn på topper og koordinater osv taster en raskt inn i samme regnearket i sitt felt som blir importert en-bloc. For Møre og Romsdal har Arnt Flatmo laget en tabell med ca 1200 topper med pf over 100m, inkl UTM og pf. Altså litt copy/paste + import og hele M&R ville vært på plass på no'time :wink:

Mulig han har tilsvarende for Hordaland også, og kanskje S&Fj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem: Det er ikke pent å bare kopiere en liste rett av. I alle fall ikke uten lov. Å skrive inn manuelt i Excel er neppe mye lettere for å så overføre. Det er ikke inntastingen som er hovedjobben, men å finne ut hva som skal være med og ikke minst p.f. Skjemaet for innskriving går rimelig kjapt når man har det inne i hendene. Det sikrer dessuten at man ikke dobbeltregistrer og en rekke andre tester. Da måtte man i tilfelle laget en importfunksjon med alle de samme valideringstestene. Det ser kanskje ikke slik ut, men all valideringen og slikt som ligger inne har vært ganske mye jobb å programmere.

Så vi får nok sate på å legge inn en og en videre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Forelegger'n og forfatter av bibelen (Norges topper over 2000 m) er nå blitt beæret med en egen topp. (og øy).

1065 moh og plassert midt i Blåsjømagasinet.

PF'n kan varier noe. Fra stusslege ti meter etter en regnfull høst,

til 135 meter dersom vinteren har vært tørr.

Gratulerer...... :)

.

http://fjelltopper.no/index.php?module=index.map&lat=59.359728309443&long=6.9132347785762&zoom=13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Hei,

I en ledig stund la jeg inn noen bestigninger etter fastland pf > 1000 meter

listen, en liste jeg forøvrig gjorde ganske mye "research" for aa etablere for

mange år siden. (Den har forøvrig en feil da Didnojiehkki har smeltet ned og

avgitt sin status til Mannfjellet). Stor var overraskelsen da jeg kom til

50 og fikk vite at dette var "maks"?? Etter litt leting rundt på sidene kom det

fram at man nok kunne gå over 50, men da mot (iallefall i fremtiden) betaling???

Er dette ment å være spiren til en kommersiell sak? Isåfall har jeg begrenset

tro på forretningsmodellen. Jeg vil anbefale folk å se på Peakbagger.com,

det er lett å legge inn "nye" (egne) topper, systemet har allerede omlag 1000

topper fra Norge, og kanskje viktigere, flere tusen aktive brukere.. det er også

gratis og noen har lagt inn mer enn 1000 bestigninger.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei PB

Når det gjelder lister kan jeg ikke svare for den konkrete, men jeg kan nå svare for siden og prosjektet:

Fjelltopper.no er en side under utvikling som ikke ordentlig er lansert, så nøyaktig hvordan det blir vet vi heller ikke. Men vi vet at det koster så mye å utvikle at å ikke undersøke / forberede grunnen for mulige måter å dekke drift og i alle fall en liten del av utviklingskostnadene ville vært helt feil. Ev. forretningsmodell har jeg heller ikke noe stor tro på, men å prøve er lov. Peakbagger.com kjenner jeg. Den har sine begrensninger, etter min mening et noe tungt design, er kun utviklet for engelskspråklige. Fjelltopper.no har jeg tro på vil fremstå som en mye mer anvendelig og fleksibel løsning for en rekke ting, den er også fullt ut flerspråklig forberedt.

At det blir en eller annen form for premium konto er helt sikkert, men akkurat hvor det er fornuftig å sette grenser mellom vanlig konto og en slik "premium konto" må man jo vurdere. Når det ev. blir slik oppgradert betalkonto vil det heller ikke være snakk om noe annet enn det de fleste vil anse som en symbolsk sum.

Lager man noe ingen vil ha så er jo den saken uansett grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

Takk for svar. Enig med deg i at suksess i det lange løp avhenger

av at folk liker å bruke tjenesten. Etter å ha lagt inn 50 turer ble jeg

noe "SUR" over å få melding om at "du har nådd maks antall turer",

Selvsagt helt uinteressant å ha 50 turer, bruker man konseptet så må

en forutsette at det ikke dukker opp "uannonserte bomstasjoner", dette

bør sies KLART ifra før noen begynner å bruke tid..

Ingen tvil om at konseptet ditt har endel BRA aspekter, det er naturlig når

en begynner fra scratch etter å ha sett på hva andre har laget. Eldre system

vil alltid trekkes med ting fra tidligere tider, dette vil nok skje med Fjelltopper også

dersom vi hopper 10 år fram i tid. Jeg la også merke til at systemet sier at man kan samle

topper etter maks 3 lister?? Jeg samler etter omlag 20-30 lister, har ikke noe spesielt

mål om å "fullføre" noen av de, det er ikke poenget - turene er poenget.

Dersom "noen" skal "vite best" HVA andre liker, så vil ikke konseptet kunne utvikles

med nødvendig fleksibilitet.

Forskjellen mellom et system som bruker engelsk og et som legger opp til flere sprog

er ikke stor dersom man fjerner seg fra Norge (tror jeg). Men for all del, dersom dette kan støttes

uten mye arbeid, så hvorfor ikke. Hvordan er vurdering av "vansklighetsgrad" tenkt for å bli

konsistent? Her bør man vel bruke 1-2 internasjonalt annerkjente systemer? Jeg la merke til

at graderingen av Seilandstuva opplagt er helt feil.. Jeg har selvsagt ikke skjønt alle finesser

enda, hvordan se hva andre har gjort, og hvordan lett kontakte en person som har vært

et sted du tenker å dra. Jeg fant raskt ut at en kar hadde vært på den noe "obscure" Cotacachi

i Ecuador, før jeg dro dit, en fordel med en stor internasjonal brukergruppe..

Det er nok viktig å ikke investere tid i (eller basere seg på) et system der man ikke kan vite

hvor / når dette evt. begynner å koste penger. Man kan jo tenke seg at det er smart å først

få en stor brukergruppe, deretter slå på takstameteret, men som sagt, jeg tror ikke dette er

noen god modell.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter.

Som nevnt, her prøver vi oss frem. Noe av det du savner vil være på plass i første "offisielle" versjon som kommer i desember. Der vil det bl.a. være informasjon om alle begrensninger og slikt under en egen fane (som ennå ikke er der) under profilen. Det kan godt hende at det er hensiktsmessig at i tillegg til all informasjon også langt mer bruk er mulig uten en oppgradert konto, samtidig så må en oppgradert konto tilby noe som noen vil ha, ellers er det ikke noe vits i å ha det. Å stramme noen skrustikke har jeg ingen tro på, å plutselig skulle ha betalt for noe som man har vent seg til å ha gratis tror jeg ikke gir noen positive vibes.

Hvis man ser bort fra engelskspråklige og internasjonale tinderanglere, tror jeg veldig mange til tross for internasjonale tider veldig gjerne uttrykker seg på sitt eget språk til tross for at de forstår engelsk. Kanskje nesten i enda større grad i land som Spania, Frankrike, Italia, Tyskland osv. enn i Norge. Derfor en flespråklig plattform der det meste (ikke alt) er klargjort fort dynamisk flerspårklighet (men det var IKKE enkelt å få til, og er en av de tingene som gjør nettstedet komplekst).

Litt av tanken er også å kunne fungere mer som lokal nisje. Tror ikke i første rekke garvede toppsamlere tiltrekkes av fjelltopper.no (vi har registrert et internajsonalt domene som kommer til å overta), men kanskje mer lokal aktivitet.

Men jeg har ikke peiling - prøver bare å få til noe - leser alle tilbakemeldinger med interesse, så får tiden vise hva det blir til.

Det jeg i alle fall er kjempeenig med deg i, er at det er viktig at det spilles med åpne kort og at alle relativt enkelt skal få en oversikt over spillereglene og ikke få negative overraskelser. Derfor går det heller ikke an synes jeg å gå tilbake på ting.. Også en grunn til noen konservative grenser som ligger ute nå i den foreløpige testversjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Johooo!!!! :):D:D

Da var Norge fastland (+Jan Mayen) > primærfaktor 100 meter ferdig registrert på www.peakbook.org!

Etter to år med ansiktet plantet foran webkart og peakbook ble vi altså i dag, 4. november 2011 ferdig med med prosjektet om å registrere alle norske fjelltopper med p.f. >= 100 meter. Det har vært både moro, lærerikt, inspirerende og kjedelig, heldigvis mest moro. Vårt vakre, langstrakte land har i øyeblikket 13239 topper med p.f. >= 100 meter. Denne lista kan du melde deg på ved å logge deg inn på www.peakbook.org og gå inn på denne linken http://peakbook.org/index.php?module=index.lists.view&id=218 Så er det bare å registrere turene sine, gjerne med informative turrapporter! :)

Tusen takk til alle gode hjelpere som har bidratt på prosjektet, uten dere hadde vi aldri greid målet om å bli ferdig iløpet av 2011 :D

Så da gjenstår det vel bare å komme seg opp på toppene :)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott arbeid som er gjort med denne registreringa. Er bare å gratulere peakbookteamet med Morten og Sondre i spissen for å ha tatt initiativ til og utført det aller meste av dette omfattende arbeidet!

Blir sikkert en ekstra inspirasjonsfaktor for både meg og andre å gå meir på tur for å samle på topper. Man har litt jobb å gjere hvis man tar sikte på å fullføre bestigning av alle landets "100-metringer", men det er jo mulig hvis man tar 20 topper i måneden og holder på i vel 55 år.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johooo!!!! :D:D:D

Da var Norge fastland (+Jan Mayen) > primærfaktor 100 meter ferdig registrert på www.peakbook.org!

Etter to år med ansiktet plantet foran webkart og peakbook ble vi altså i dag, 4. november 2011 ferdig med med prosjektet om å registrere alle norske fjelltopper med p.f. >= 100 meter. Det har vært både moro, lærerikt, inspirerende og kjedelig, heldigvis mest moro. Vårt vakre, langstrakte land har i øyeblikket 13239 topper med p.f. >= 100 meter. Denne lista kan du melde deg på ved å logge deg inn på www.peakbook.org og gå inn på denne linken http://peakbook.org/index.php?module=index.lists.view&id=218 Så er det bare å registrere turene sine, gjerne med informative turrapporter! :)

Tusen takk til alle gode hjelpere som har bidratt på prosjektet, uten dere hadde vi aldri greid målet om å bli ferdig iløpet av 2011 :D

Så da gjenstår det vel bare å komme seg opp på toppene :)

God tur!

+1 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.