Gå til innhold
  • Bli medlem

To billige sommerunderlag= 1 vinterunderlag?


Anbefalte innlegg

Jeg var ute i helga i kulda og innså at jeg trenger et nytt liggeunderlag til vinterbruk, da helst i "gammeldags" celleplast.

Jeg ser at gode "vinterunderlag" kan være 18 cm tykke og koster 600-700 kroner,feks eva lux : http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article234119.ece

Ganske dyrt for et stykke plast...

Jeg ser også at "sommerunderlag" kan være 9 cm tykke og koste 80 kroner, feks. ajungilak sommer: http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article234126.ece

Da spør jeg: hvis jeg kjøper to sommerunderlag, har jeg da et vinterunderlag på 9mm+9mm=18mm til 80+80=160 kr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Effekten blir den samme om du kjøper et par billige underlag og legger oppå hverandre ifht et tykt, men som borgern skriver; det er ofte forskjell på bredde og lengde på sommer og helårsunderlag, så også på de du nevner. Siden det er vanskelig nok å holde seg på matta med de 'store' liggeunderlagene, vil jeg anbefale å se på et av den større sorten, og du får et bra underlag (14mm tykt) på XXL til 329,-. Jeg har brukt Bamse Extrem på en rekke vinterturer og det isolerer svært godt.

Hvis du vil legge ekstra godt, kjøper du i tillegg et lite oppblåsbart underlag som passer inn i soveposen. Da er du sikker på at du ikke ruller av i løpet av natten. Men du bør ikke bare velge det oppblåsbare. Min erfaring er at luften blir for kald i løpet av natten hvis du ikke har et isolerende underlag i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg hadde forsvarets liggeunderlag i -17 i helga og det var ikke ok, det ble kaldt, men kameraten haddde bamse extreme, det er jo i utgangspunktet 14 mm og tykkere enn forsvarets, men han klaga også om at det ble kaldt mot bakken. Min konklusjon ble at totaltykkelse opp mot 1,8-2 cm er ikke dumt midtvinters. Mulig jeg skal kjøpe en bamse og spe på med et tynt lett liggeunderlag under, som ble nevnt her over. Da blir det imidlertid 1 kg liggeunderlag...

ellers ligger jeg ofte med et lett soveposetrekk når jeg sover under åpen himmel, da er det vel greit å bare stappe begge liggeunderlag oppi soveposetrekket, da faller du ikke av. Da klarer jeg meg kanskje med to "sommer-underlag".

Ellers er jo granbar under sikkert også lurt, sålenge man er under tregrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg i liggeunderlag høres kanskje mye ut, men det er det mange oppblåstbare liggeunderlag som folk drasser med seg for ekstra komfort også veier.

På den annen side finnes det håp i enden av vekttunnelen:

http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant.aspx?AcpId=6.1040473.

Dette veier mindre enn Bamse, isolerer bedre enn Bamse og er tykkere enn Bamse. Her er test av liggeunderlaget:

http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article234119.ece

Det kommer til å bli mitt neste liggeunderlag så fort Bamse`n er utslitt, er godt på vei med alskens hull etter bål, ja det blåste tilogmed -på- bålet en gang, da ble det liv i leiren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo dette noe utenfor OP sitt budsjett, men ville bare nevne løsningen jeg har havnet på (og som jeg er strålende fornøyd med). Bør også si at jeg foreløpig ikke har mange nettene med "seriøse" kuldegrader med dette systemet, men det lover svært godt...

I helgen sov jeg godt på snaufjellet (i telt med to stk 3-sesongers Ajungilak poser) i -22 med et oppblåsbart Thermarest Neo Air (reg 410 g) over et modifisert Thermarest Z-Lite skumplast underlag (opprinnelig 432 gram). Har forkortet skumplastunderlaget til ca 2/3 av original lengde, så vekten er noe lavere. Er stor fan av den lave vekten og pakkvolumet dette tar.. Kjente overhodet ikke antydning til kuldegjennomslag.. Meget komfortabelt!

Til sammenligning har jeg med samme soveposer, telt og i samme temperaturer brukt Exped Syntmat DLX & Ridgerest, også uten å kjenne kuldegjennomslag. Denne løsningen er noe tyngre og tar mer plass en den jeg nå bruker.

Har og prøvd mange andre løsninger & liggeunderlag, men ingen så gode (etter min mening) som disse to. På turer over lengre tid hvor man er mer eksponert for kulden og trenger et høyt nivå av pålitelighet, ville jeg nok gått for et tykkere skumplast underlag (Bamse Extreme) i tillegg til oppblåsbart.. har punktert Exped underlagene et par ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har landet på en billig og forhåpentligvis god løsning:

Tradex 10mm (grønn)

http://www.gsport.no/Produkt/591078(BC_7)/tradex-liggeunderlag-10mm/

kombinert med Tradex 15mm Blå Comfort

http://www.intersport.no/Product/591076(BC_7)/tradex-liggeunderlag-15mm/

Jeg tror 15mm ligger på ca 500-550 gram, mens 10mm ligger på ~300 gram. Jeg vurderer å klippe opp 10mm-liggeunderlaget til 2/3 lengde(~200 gram), siden jeg tenker det er over torsoen underlaget klemmes flatest.

Hvis jeg venter sprengkaldt vær, tar jeg 15mm+10mm, mens i snille minus tar jeg kun med 15mm-underlaget. I kombinasjon har man forhåpentligvis et tykt og slitesterkt liggeunderlag som ikke veier mye, ikke koster mye og ikke trekker vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på Snøhetta forige helg,lånte jeg bort Bamse underlaget og Goose bay soveposen til junior.Brukte selv 2 stk Rema 1000 liggeuderlag(kr 39 pr stk)og 3 sesongers pose med en tynn somerpose inni.Hade det komortabelt som bare det.Gradesokken krøp ned mot 25 blå den natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.