Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting vinter - hva duger som underlag til barn (og voksne)?


elliva

Anbefalte innlegg

Vi har bunnduk til lavvo`n, og bamse liggeunderlag til alle. Gode soveposer, og ovn. Egentlig er vi klar for en vinterovernatting, men jeg er så redd for at det blir kaldt fra bakken (snøen).

Hva er nok som underlag for å være sikker på å holde varmen? Skal vi kjøpe en runde med bamse til? Blir jo så inn i granskauen mye å drasse på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I lavo er det reinskinn som duger.

Da får dere rette kosen, men jeg skjønner at det blir for mye å drasse på.

Vel, dere kan jo gjøre som samene har gjort i århundrer her nord; kutt ris av bjørk eller hvis dere er i nærheten av gran- eller furuskog kan dere kutte noen greiner som kan brukes som underlag.

Da blir det lufting mellom bakken og liggeunderlag, og det funker. Ha en fin tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv funnet Bamse xtreme (14mm utgaven) i spinkleste laget vinterstid. Isolert sett er underlaget godt nok gitt at man greier å gjøre snøen under helt javn. Detter er imidlertid ikke lett. Underlaget klemmes sammen mellom kroppen og ujanvheter og kuldebroer oppstår.

En runde med standard grønt-hvit underlag under Bamse burde gjøre susen. En genser el. jakke under ryggen hjelper også. Granbar funker også veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye smak og behag når det gjelder slike ting, og så er vi mennesker forskjellig skrudd sammen. Noen er rett og slett "varmere" enn andre. Test gjerne ut første ute-overnattingen med litt for mye underlag (bamse + 1 tynnere) og prøv så igjen med bare bamse. Har du god komfort bare med ett underlag så sparer du jo endel plass ved å bare ta med deg ett. Personlig liker jeg å bruke ett oppblåsbart og så har jeg reinsdyrskinn på toppen av det. Det oppblåsbare for komforten, da det er endel tykkere enn bamseunderlagene samtidig som det tar mindre plass sammenrullet og reinsdyret for den ekstra varmen/isoleringen.

I tillegg har jeg alltid med meg tå-varmere da jeg sjelden sover godt hvis jeg er litt småkald på tærne. Før jeg legger meg tar jeg på meg "kvelds-sokker" dvs. sokker jeg kun bruker i soveposen, først et par tynne, deretter tå-varmeren utenpå de og deretter noen litt tykkere uten på det igjen for å sørge for at tå-varmerene ikke faller av.

Det er alltid lurt å teste ut ting i kontrollerte situasjoner først, så man både har en enkelt returmulighet og er godt forberedt. Du skulle bare vist hvor mye jeg har testet ut rett utenfor husveggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bunnduken løs samt at det er trær dere kan ta av i nærheten så lar dere bunnduken bli hjemme. Bygg senger av granbar-grener, funker veldig bra med tynt skumunderlag på toppen. På denne måten slipper dere å drasse på skinn eller lignende tunge ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.