Gå til innhold
  • Bli medlem

toppturføre Rauma akkuart nå (Kirketaket)


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er en gjeng østlendinger som drar mot nordvestlandet til helgen, og satser på å få til en topptur. Jeg har lenge hatt lyst å gå Kirketaket, men siden vi ikke bor i nærheten eller kjenner noen aktive der oppe er vi usikre på føret, og spesielt skredfare. Jeg ser det er meldt en del snø denne uken, og spørsmålet er da hvordan snøen under ser ut mtp lagdeling.

Er det noen som er /nettopp har vært i området og kan si noe om hvordan det ser ut?

mvh

Trond Hindenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Tror jeg ville ha vært litt forsiktig med å gå i fjellet nå.

Det har vært en periode med mildvær, og sterk vind. Det er dannet seg en del skavler, og når det kommer fersk snø over det, kan det bli farlig.

Er kjent, men ikke lokal kjendt... Men, vet i sunnmørsfjella det er stor skredfare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i øyeblikket ut som om det kan bli sør og sørøstlige vinder i helga. Kan kanskje se ut som om mesteparten av vinden og nedbøren raser fra seg i dag. Kan bli brukbart turvær i helga (dog usikkert).

Blir det brukbart vær, blir det ganske sikkert en del trafikk mot Kyrkjetaket også i helga.

Generellt for området: Det er et is/skarelag ned mot bakken fra snøen som kom i oktober. Så kom det mye snø opp på dette i romjula. Mange selv- og skiløperutløste ras i bratte skråninger (særlig sørvendte) de første par ukene etter nyttår. Etter nyttår har det vært mye kaldt og stabilt vær og deretter perioder med en del vind fra sørøst. Førte til mye vindpakka snø over skoggrensa. Lite mildvær tirs/ons, jeg vet ikke hvor høyt det slo opp. Nå er det snøbyger, det kommer nok, som essem er inne på, mye snø i Isfjordsfjella.

Som nevnt, det blir sikkert en del folk mot Kyrkjetaket også i helga om været letter litt. Vanligvis vil folk gå ruta over Steinberget. Om en har gode kunnskaper til å vudere skredfare/terreng fortløpende vil jeg ikke fraråde å dra ut på tur om været letter.

Smørbotntind ved Skorgedalen er et godt alternativ om dere er usikre på skredfaren. Normalruta opp til toppen her er såpass slak at den normalt vil være grei. Her må en også påregne trafikk.

Kan bli artige forhold for offpist i en del alpinanlegg herover til helga, som et alternativ....og fine forhold i skogen både her og der.

Kan ellers anbefale denne http://www.skiromsdal.no/skiblog.html Gir en del nyttig informasjon.

Det går an å ta kontakt med dem. Meget kompetente folk med god kjennskap til området. Vil sikkert kunne gi gode råd og alternativer avhengig av været.

Har ikke selv vært i Isfjordsområdet på ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.