Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltelt


Yngve

Anbefalte innlegg

Annonse

ToppFritid i Sarpsborg selger et firesesongers fjelltelt av merket Salewa XPD Altitude til 3.999,-.

I tillegg får man 10 prosent rabatt om man er på mailinglista, såkalt TF Club-medlem. Gratis innmelding, for øvrig.

Hjemmeside: www.toppfritid.no

Gå til rullegardinmenyen "Våre avdelinger", og klikk på "Villmark". Deretter linken "friluftsutstyr". På venstresiden klikker du på valget "telt".

Der finner du teltet avbildet, samt øvrig info.

Jeg har ikke prøvd teltet selv, men sett det oppslått - og inntrykket var absolutt positivt.

Teltet har en maksvekt på 3,4 kilo.

Det nevnte Salewa-teltet er ett av to-tre aktuelle telt jeg ser på med hensyn til innkjøp av nytt firesesongers fjelltelt (de andre er Helsport Børgefjell Light 2 Camp og Hilleberg Nammatj 2 GT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du skriver:

"2-manns med de egenskaper som fjellentusiaster har behov for". Men det du har behov for er jo helt avhengig av hvordan type turer du pleier å dra på.

Skal du gå lange etapper blir vekt ganske viktig og det kan være lurt å se etter fjelltelt i lettvektklassen. Finnes flere gode telt rundt 2 - 2,5 kilo.

Driver du for eksempel fiske eller tindesanking med utgangspunkt i en fast teltbase bør du kanskje legge vekt på mer plass, innvendig høyde og komfort. Da øker selvfølgelig vekten.

Uansett, ønsker du et bra fjelltelt må du være forberedt på legge en del penge rpå disken, siden kvalitet alltid koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går absolutt an å gå seg bort i vrimmelen av telt og telttyper.

Som Larsen skriver, kvalitet koster, og spesielt innenfor telt. Du får det du betaler for.

Kjøper man et kvalitetstelt, så er ihvertfall mi erfaring at det holder LENGE!... såfremt man tørker det etter bruk.

Iglo eller tunnel:

Mye smak og behag. Iglo er kanskje mer vindstabilt, men tunnel holder absolutt til alle norske vinterforhold.

Man ikke ha stormmatter vinterstid, men det er absolutt en fordel. Hvis det teltet du velger ikke har, få sydd på i ettertid.

Bruker selv, for det meste, Børgefjell SL camp 2. Er godt fornøyd med det.

Noen detaljer, spesielt for vinterbruk:

Jeg synes det er best å ligge på tvers av teltes lengderetning. Er man 2 eller flere, slipper kokken å kakke albuene i ansiktet på sidemannen/kvinnen under tilberedning. (For man ligger selvfølgelig i posen under matlaging vinterstid i 20 blå). Det er faktisk ett av mine få ankepunkter mot Børgefjellteltet, hvor man ligger i lengderetningen.

I de fleste Iglotelt, og kombinert tunnel/iglo, skrår innerteltåpningen mot toppen av teltet. Etter kalde vinternetter, hvor man fyrer igang primusen på morran, tiner rimet på ytterteltduken, og drypper ned på soveposen, eller inn i innerteltet. Dette er ubehagelig, særlig hvis man er ute på lengre turer.

Noen valg for og imot må man uansett ta. Det blir til syvende og sist ditt bruksformål som bestemmer.

Skal du gå lengre turer, tenk vekt!!

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,endel betraktninger her ja.Skulle vel muligens presisert spørsmålet noe,da jeg egentlig vel var ute etter merkenavn blant det myldret der ute på markedet.

Har selv endel(god) erfaring med kjente norske,som Helsport og Norrøna,og god ide om spesifikasjoner og egenskaper der i gården.

Men, så er det den rike varisjonen i dagens marked da,mange spennende merker og modeller,har jo støtt på,etterhvert ,en del konstruksjoner rundt omkring i fjellet

som på meg virker til dels fremmed,også i farvevalg og løsninger.

Noen slår meg som spennende og funksjonelle,andre kunne like gjerne stått på månen.

Det lages telt utlandet og,og da vil jeg gjerne inkludere dette sortimentet idet valg

som blir tatt denne gangen,og eventuelt de erfaringer som skjuler seg ute idet store.

Hovedsakelig tinderangling,dermed er flere av de nevnte momenter inne i bildet.og i alt vesentlig 3- sesongers.vintern er arbeidsintensiv for mitt vedkomne

Hjertligst

Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fikk selv et Helsport Rondane 3 til meget bra pris på Sportco salget i vår. Har ganske bra erfaringer med dette teltet. Det er overraskende lett, enkelt å slå opp, tar ikke "stor plass" på fjellet. Det er også mer enn god nok plass i forteltet til sekker matlaging osv. Det eneste negative jeg kan komme på i farten er at vi hadde litt problem med kondens, noe som godt kan komme av at jeg ikke har lært meg luftesystemet enda, og at åpningen til ytterteltet er noe kronglete. Det er kun en glideløs, noe som betyr at "døra" om man vil kun kan åpnes som et triangel. Dette er flisespikkeri, men kan være litt irriterende i starten, hvis man er vant til andre og større løsninger. Kort sagt et telt som kan passe ditt bruk. Teltet er lansert som tremanns telt, noe som er en sannhet med modifikasjoner. Vi prøvde å sove to pers + (Grand Danois), og det var meget trangt. To pers er helt greit. Også dette teltet er ganske dyrt (nypris nesten 6000 tror jeg), men hold øynene oppe etter tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skrev dette på villmarkssida.no :

Har regnet meg selv som "patriot" ifbm. innkjøp av diverse utstyr.. har prøvd å kjøpe norske varer der det lar seg gjøre. Men i den senere tid har jeg kikket litt rundtomkring, og det viser seg at ved å handle utenlandske varer i utlandet og få det tilsendt hit, reduserer prisen i mange tilfeller med nesten 2/3, i forhold til butikkpris på samme vare her i landet.... når det er mye å spare, er jeg stygt redd for at patriotismen snart forsvinner overbord.

Blant annet på eBay er det mye billige priser ute og går. Som et eksempel er det en pris på et North Face Himalayan 47 på eBay på $449, snaue 3143 norske kroner med en dollarkurs på 7 kr. Legger man til 400 kr i frakt, samt 150 kr i fortollingsgebyr og MVA, så havner man på 4579 kr ferdig tilsendt og fortollet.

Til sammenligning selges dette teltet på http://www.sportsnett.no til 9750 kr. Du sparer med andre ord drøye 5170 kroner i forhold til om du tar turen innom butikken... enda mer dersom du må få det tilsendt fra sportsnett.no

Andre skrekkeksempler finnes også. Så det jeg lurer på, er det mange der ute som handler fra utlandet? Jeg mener, når det er mulig å spare så mye så er det nesten rart om det ikke er mange som gjør det.

tnf_himalayan_47.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som i tillegg er litt interessant, er at http://www.sportsnett.no har en svensk nettbutikk: http://www.sportsnet.se - som er lokalisert i "harrystaden" Strömstad... det burde da være fullt mulig å bestille fra den svenske nettbutikken, og få det sendt poste restante Strömstad :lol:

Teltet som nevnt over koster 9750,- SEK i den svenske nettbutikken, og 9750,- NOK i den norske nettbutikken. Med korrigering for valutakurs, så koster teltet i den svenske nettbutikken 8977,- NOK, eller omtrent 900 kr mindre.

Men det er selvfølgelig fortsatt mye dyrere enn å importere selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patroismen svinner som dugg fra fra solen,særlig når fornyelse av turutstyr innebærer en vesentlig investering.

Det var da voldsomme forskjeller,blir jo nesten engstelig.

Norht Face`n er bærre lekker.

Takker for inspillene,har gudskjelov tid på meg,så intet avgjøres på en stund.

Skal bl.annet følge opp det som som er fremkommet her i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.