Gå til innhold
  • Bli medlem

Shoftshellbukse til skibruk


danielhornaes

Anbefalte innlegg

Som fersk fjellskieier har jeg raskt innsett av skallbukse fort blir en ganske klam affære, bortsett fra på de kaldeste dagene. I tillegg er det upraktisk med tanke på å ta på seg et lag til, om det skulle bli kaldt eller blåse opp.

Etter å ha lett litt rundt på nettet ser det ut til at mange benytter seg av kombinasjonen ull/syntetisk+shoftshellbukse+skallbukse, spesielt vinterstid men også til generell fjellbruk i dårlig vær. Kombinasjonen virker unektelig praktisk, spørsmålet som gjenstår er da hvilken softshellbukse man bør gå for, og til hvilken pris?

Det er en del anbefalinger som ser ut til å gå igjen, som f.eks Arc'teryx Gamma AR, et par fra Mammut og til sist Alpine Guide fra Patagonia. Sistnevnte er på tilbud på sportsnett til 1199,- i skrivende stund, og jeg vurderer å hive meg på det. Er det noen som har erfaring med denne buksa? Finner mye om den på amerikanske nettsider, og mange lovpriser den. Er det eventuelt noen alternativer jeg bør se på? Pris er definitivt en viktig faktor, men det er greit å strekke seg litt om man får noe som varer.

Bruksområdet er altså skigåing på fjellet, og muligens litt klatring på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, så flott at du som mange andre etter litt egenerfaring skjønner at skallbukser er tull så lenge du er i aktivitet.

Jeg har både gamma AR og Patagonia guide. Til ditt bruk vil jeg anbefale guide buksa, den er litt mer hardfør og robust, egner seg bedre til vinter. Gamma AR er en litt smalere, lettere og tynnere bukse men knall den også.

Har en forsterket paclite bukse i sekken men trenger den aldri. Softshellbuksene funker i vått vær fordi de ganske enkelt tørker men du har de på, veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.