Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Bora 50


Emil

Anbefalte innlegg

Vurderer å utnytte salget som for tiden pågår.

Virker som en ok sekk til å bruke på turer der en må ha med sovepose, tau/klatreutstyr. Ser slank og fin ut denne her.

Noen som har erfaringer med sekken til dette formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har generelt hatt lite klatretau i sekken min, men jeg har brukt den mye til overnatting sommer, og bærer da sovepose, liggeunderalg, telt, kokeutstyr, fiskeutstyr og annet nødvendig utstyr for solo-tur i den. Tidvis gir dette en god del vekt i sekken. Jeg kan på det sterkeste anbefale sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik. Bruker den til mye. På familiedagsturer der jeg har med alt som trengs av mat, kokeapparater osv. Til fjelltur kombinert med pulk. Jeg har til og med brukte den på Birkebeinerrennet :)

God sekk :) Men den er nok ikke HELT regntett selv om den tåler noe. Det fins jo trekk å få kjøpt til de også tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bora 50 Revised/2007 er i hovedsak uforandret rent teknisk fra fjoråets modell, men sekken er i nye materialer. Her får man er perfekt sekk til helgeturer med full oppakning vår, sommer og høst eller en uke i fjellet fra hytte til hytte. Solid nylon i sekkeposen samt at sekken er utstyrt med Arc´teryx sine vannsikre glidelåser. I tillegg har Bora 50 forseggjorte, termoformete skulderremmer og hoftebelte for komfort og avlasting ved tung last.

* Lomme for vannsystem og holder for drikkeslange

* Dobbelt bunn i kraftig stoff

* Kengurulomme med dreneringshull

* Nøkkelklips

* Laminert innvendig kengurulomme

* Thermoformed ryggpanel

* To kompresjonsremmer på hver side

* Utstyrsløkker (Daisychains) utvendig

* Isøksholdere

* Vanntette glidelåser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en ny sekk i størrelsesorden 50 liter, og vurderer også Bora 50. Jeg har fra før Bora 80, og er veldig godt fornøyd med den.

Jeg vurderte i utgangspunktet Osprey Exos 46, som veier kun 1 kg, mens Bora 50 veier 2 kg. Jeg antar at bæresystemet i Bora 50 er bedre, og at det er en kraftigere sekk, noe må jo det ekstra kiloet bidra med.

Spørsmålet er:

Vil bæresystemet til Bora 50 medføre at lastet sekk føles mer behagelig enn tilsvarende lastet Exos, selv om Bora-sekken er ett kilo tyngre? Skal ikke brukes så hardt, så det at Exos muligens er litt spinkel ellers gjør ingenting.

Bora 80 veier 3,1 kg, så jeg føler at marginalnytten av å kjøpe en Bora 50 som kun er kiloet lettere (vet ikke om jeg vil merke det en gang) ikke er stor nok til å forsvare utgiften... Mens Exos er 2 kg lettere, det burde jo merkes. Kunne sikkert gått mange fine turer på den tiden jeg brukte på å vurdere utstyr :wink:

(P.S. Ikke meningen å kuppe tråden, men håper det er OK siden den handler om Bora 50.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en ny sekk i størrelsesorden 50 liter, og vurderer også Bora 50. Jeg har fra før Bora 80, og er veldig godt fornøyd med den.

Jeg vurderte i utgangspunktet Osprey Exos 46, som veier kun 1 kg, mens Bora 50 veier 2 kg. Jeg antar at bæresystemet i Bora 50 er bedre, og at det er en kraftigere sekk, noe må jo det ekstra kiloet bidra med.

Spørsmålet er:

Vil bæresystemet til Bora 50 medføre at lastet sekk føles mer behagelig enn tilsvarende lastet Exos, selv om Bora-sekken er ett kilo tyngre? Skal ikke brukes så hardt, så det at Exos muligens er litt spinkel ellers gjør ingenting.

Bora 80 veier 3,1 kg, så jeg føler at marginalnytten av å kjøpe en Bora 50 som kun er kiloet lettere (vet ikke om jeg vil merke det en gang) ikke er stor nok til å forsvare utgiften... Mens Exos er 2 kg lettere, det burde jo merkes. Kunne sikkert gått mange fine turer på den tiden jeg brukte på å vurdere utstyr :wink:

(P.S. Ikke meningen å kuppe tråden, men håper det er OK siden den handler om Bora 50.)

Er i samme situasjon som Guffen her, og vurderer en sekk herfra: http://www.lightwave.uk.com/en/rucksacks_wildtrek_60.php

I mars kommer vistnok en ny model, Ultrahike, som skal veie 1250g. Dette skal være en sekk med minimalt med unødvendige detaljer, men med et godt bæresystem i forhold til andre sekker i samme vektklassen. Den varer nok ikke like lenge som en dobbelt så tung sekk, men så koster den ikke like mye heller.

Ellers har jeg en Bora 80 Revised, og kan attestere at den ikke akkurat er vanntett, men den holder nok ute en liten skur eller to. Forøvrig en knallsolid sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.