Gå til innhold
  • Bli medlem

Vikafjell smørefri? Nå også spm. om madshus voss..


Imse

Anbefalte innlegg

Mine gamle turski er nå 16år gamle og har fortsatt NNN binding for barn og er eldre enn skia... Og ikke helt til å stole på, plustelig løsner den ene gitt :)

Og jeg trenger nye sko også, siden de gamle er like gamle som skia og har gått temmelig mange mil.

Jeg har sett på Vikafjell smørefri-skipakke på G-sport. Og jeg vil ha smørefrie, jeg har alltid klart meg med det før.

Men så er det det, selv om jeg har gått ned 20kg, så bærer mine 160cm på 112kg :D Selv om det blir færre og færre for hver måned, så vil jeg nok være temmelig overvektig noen år til;) Er det OK med vikafjell til min vekt om jeg feks velger ski som er 185cm? Jeg synbes det er dritflaut å fortelle hva jeg veier og har ikke engang turt å spørre om råd på G-sport..

Jeg går for det meste i løype, men må tråkke spor opp til løypa pluss at det blir noen turer i løssnø. Typ i dag gikk jeg rett til bunns på vei opp til løypa her hjemme og forbannet den selgeren som solgte meg staver med mini trinse... Jeg burde jo ha visst bedre da som er oppvokst med ski på beina på fjellet :)

Og 3/4 stålkanter, er det skummelt med hund? Vi har jo et par hunder da som gjerne blir med på skitur.

Jeg trenger vel ikke direkte fjellski, men jeg trenger smørefrie ski som tåler min vekt og vi har i grunn veldig dårlig råd... Er det sjans for å få denne pakka på salg etter påske/nærmere påske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Imponerende at du har gått ned såpass, stå på videre!

Har selv kikka på Vikafjell, virker som en god ski i sitt segment, men du vil nok oppleve at den går lett gjennom i løssnø uansett om man veier 60 eller 120kg. Den er rett og slett ikke bred nok. Og her ligger problemet. Skia er bredere og tyngre enn en langrennsski, men har ikke noe særlig bedre bæreevne i løssnø. I tillegg har en langrennsski mye bedre egenskaper i løypa.

Hvis du skal ha nok bæreevne i løssnø må du uansett opp i bredder som blir for brede for spora i lysløypa.

Jeg ville gått for en langrennsski/turski som er litt bredere en konkurranseskia. Her slipper du også problemet med stålkanter. Hører flere sier det går greit med 3/4 stålkant med bikkjer, men er vel greit å være på den sikre sida.

Mener for eksempel Gsport har pakker med dette også. For eksempel Madshus Nordmarka burde passe ditt bruk bra(kan selvfølgelig hende jeg har misforstått bruksområde).

Angående pris kjørte Gsport en kampanje på Vikafjellpakka i mars/april eller noe ifjor til ca 1800,- kan jo hende de gjør det samme i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Det viktigste for meg er jo en ski som er stiv nok til min vekt og som ikke er for brede i løyper. Om det lugger litt i kanten på løypa er ikke krise, men skiene bør ikke være for brede slik tradisjonelle fjellski.. For å si det sånn, jeg husker veldig godt hvorfor pappa ikke brukte de nye fine skia sine med oss når vi gikk i løypene på fjellet.. For de var jo forferdelig brede...

Om noen har andre tips til skipakker med noen turski, så rop ut. Skoene MÅ ha feste for gamasjer og jeg fortekker snøresko. Gamasjer er noe jeg alltid bruker siden jeg må gå den biten i løssnø opp til løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har Vikafjell 195 cm? og er veier litt mer enn deg :) Kjøpte dem på G-Sport i fjor. Jeg har ikke de smørefrie skiene, noe som jeg angrer på da smøring er noe herk.. det som friluft_h skriver ovenfor stemmer. De duger ikke til løssnø. Jeg oppfatter skiene stive nok til meg men de de er for smale til løssnø men for bruk i lyssløypa og i tråkka spor fungerer de godt. Følte at vanlige langrennski ble for spinkle og jeg måtte vel hatt ski på 3 meter også :) Prisen er ikke så stiv heller så jeg kjøpte disse som en treningsski. Rene fjellski er absolutt å anbefale dersom du vil ut i løssnøen.

skeptikern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det jeg føler, at vanlige ski blir spinkle... Og det er ikke direkte fjellski jeg trenger heller. Men om disse er ubrukelige i løssnø, så jeg kan jeg vel like godt lete etter noen uten stålkant?

Det jeg ikke liker med disse skipakkene er at det ser ut til at mange av de leveres med kos med glidelåslukking, og det er noe herk. Skoene skal holde i mange år for meg og ikke måtte kasseres pga en dum glidelås.

Er igrunn konklusjoenen at Vikafjell ikke er verdt kjøpet?

Og bør man gå opp i lengde når man veier mere? Ser på skiene mine nå at de er hele 195cm... De ble kjøpt da jeg var 12 år og noen trodde jeg skulle bli like lang som resten av familien, og det ble jeg ikke.. Og jeg føler skiene godt kunne vært 10cm kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Vikafjell forrige vinter.

Disse hadde jeg på beina over alle Hestbreapiggene, Hesthøe, Litjtrollet (Storgrovhøe), Snøhetta, Holåtinder samt Lodalskåpa, men ned ned "Brattbakken" knakk den ene skia i et allright fall i bunn :)

Da knakk den der hvor stålkanten slutter i front.

Synes de fungerte bra til dette bruket og var fornøyd helt til de knakk.. Kjøpte nå med hel stålkant siden jeg er ei kløne som skal tryne mange mange ganger til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Vikafjell forrige vinter.

Disse hadde jeg på beina over alle Hestbreapiggene, Hesthøe, Litjtrollet (Storgrovhøe), Snøhetta, Holåtinder samt Lodalskåpa, men ned ned "Brattbakken" knakk den ene skia i et allright fall i bunn :D

Da knakk den der hvor stålkanten slutter i front.

Synes de fungerte bra til dette bruket og var fornøyd helt til de knakk.. Kjøpte nå med hel stålkant siden jeg er ei kløne som skal tryne mange mange ganger til!

Så heftige turer skal nok ikke jeg på på noen år;) Jeg har små barn jeg skal ha med meg på tur og han på 7 blir helst med på hver skitur. Og jeg skal jo dra en del pulk, men det blir helst i løype siden vi har pulk fra hjelpemiddelsentralen til minsta på 3 år, en sykkelvogn med ski.. Så den er ikke til bruk i løssnø:wink:

Mine gamle ski fra madshus( de heter light tror jeg..) har tålt mang et hopp og sprett, men den gangen veide jeg 60kg.. Og de har vært på fjellturer mang en gang, men siden jeg ikke utfordrer skjenen mere enn nødvendig med et stivt ankle, så har de holdt.. Kunne bare tenke med noen som var bittelitt bredere og stålkant eller ikke har jeg ikke peil på, bare jeg ikke kjører på hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du egentlig med stålkant da? Virker for meg at de er kun med som ekstra vekt og bryderi, dessuten er dem ødeleggende for all tekstil og annet stoff (les: sekk, bil, tapet mm.)

Hvis du skal gå mest i løype får du vel uansett ikke brede nok ski til løssnøen?

Hva med bruktmarkedet når sesongen står på hell? Mye bra som blir solgt unna da!

Hva trening og økonomi angår kan du jo skaffe deg et par gamle natoplank.. er jo smørefritt det også (nesten), går like fort opp som ned. Ulempen er kanskje turgleden som blir drept? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det ikke vært fordi mamma ryddet da jeg flyttet ut, så hadde jeg jo faktisk hatt et par knallgode treski, men det klarte hun å sende på loppis :wink: Og nå, 6 år senere kan hun ikke engang huske at jeg hadde de.. Jeg brukte de til fjellski og løssnøski.

Det med stålkant har jeg ikke peil på og det er derfor jeg spør;) Vil gjerne unngå det, men nå var det jo de på de Vikafjellskiene.

Hovedsaken for meg er at jeg har ski som ikke er for myke for min vekt og som ikke er for smale. Jeg har prøvd for smale ski og de klarte jeg ikke å gå på.. For tunge ski er jo heller ingen god idè heller. Jeg er ikke på jakt etter treningsski eller skikkelige fjellski,bare noe litt bredere enn de smaleste og solide nok til min vekt. Og helst en skipakke med sko som holder i noen år.

Bare kom med forslag på div. pakker og fordeler og ulemper også om dere kan. Og siden jeg til tid og annen faktisk skal bruke de til fjells utenfor løyper er det kanskje noen som er bedre egnet som litt kombiski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det du forteller om dine skiaktiviteter tror jeg Vikafjell er et greit valg.

Men når du først er inne på Åsnes ski mener jeg du heller burde kjøpe smøreski med kortfellelås.

Greit å legge på litt blått når det passer og kunne bruke feller når de andre står der med hendene fulle av klister, USJH!

Særlig aktuelt når du vil dra pulk på "påskeføre"!

Ettersom du er noe tung burde du se på vekttabellen vel så mye som lengdetabellen når du velger skilengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg slike tabeller?

Jeg kan ikke å smøre ski og har alltid hatt smørefrie( sånn minus treskiene mine da) og de har fungert fint når jeg har dratt pulk..

Og nå må jeg være litt blond og spørre om hva egentlig kortfeller er for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn på www.asnes.com vil du finne svar på begge disse spørsmålene og mange andre.

Jeg har fått et "nytt skiliv" etter at jeg oppdaget Åsnes skiene med kortfellelås, skienes spenn/smørelomme er viktig også med kortfeller. Disse turskiene med ca. 60mm bredde har mer markert smørelomme enn de breiere fjellskiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Åsnes Amundsen med fellelås og kortfeller. Fungerer utmerket i oppoverbakke, men spennet i skiene er ikke såpass at fellene ikke subber nedi når man går bortover og nedover. Er 176 og veier 85 kilo, og har ski på 205. Gode ski, fellene helt topp i lange oppoverbakker når man drar pulk, men fellene tas av når jeg kommer opp på fjellet. Har også noen gamle Madshus turski/markaski uten stålkanter, og spennet i disse er helt annerledes (og mye bedre for oppkjørt løype) enn fjellskia.

Har du sett på tilbudspakken XXL har akkurat nå, med Madshus Voss, Rottefall BC Auto og Rossignol BC2 støvel? Mener de skoene har festeøye for gamasjer. Pris på pakken er så vidt jeg husker 1799 eller 1999. G-sport selger vel Vikafjell i pakke med Alfa Synnefjell og Rottefella BC Auto til 2.499 eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere tar dere tid til å svare!

SKal lese på Åsnes-sidene ang. kortfeller.. Jeg hadde altså aldri hørt om noe slik jeg.. Jeg er vandt med smørefritt også ha med noen smurninger i lomma om det skulle bli for glatt også smørt foran og bak riflene..

De Voss-skiene, er de ikke veldig brede? Skoene til de så jo veldig fine ut da. Men det høres skummelt ut å bestille sko på nett uten å få prøvd de.. Jeg har temmelig brede føtter til kvinnfolk å være.. Skoene må garantert ha plass til ullsokker og luft, for jeg fryser lett på beina og jeg kan kle meg, jeg kan være så varm at svetten renner og være blå på tærne og fingrene..

VOss-pakka, er det noen kjedebutikker som selger den som pakke og ikke vher for seg? Det er jo betraktelig billigere å kjøpe pakke da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voss-pakka får du i XXL sine vanlige butikker også. Og skiene er ikke bredere enn f.eks. Åsnes Vikafjell. Skoene i pakka er utrolig små i nummer, så er helt enig i at det ikke er lurt å bestille på nett uten å ha prøvd først. Jeg vil tippe at du må opp 2 nummer ift. hva du vanligvis bruker i skostørrelse. Sjekke dette på XXL utenfor Stavanger denne uka. Der var det og mulig å bytte ut skoene med f.eks. BC850 til Alpina - kostet da 200 ekstra for pakka. Bortsett fra dette kjenner jeg ikke noe særlig til skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL er det litt langt til fra Trysil dessverre. Og tro det eller ei, Trysil hadde et vannvittig dårlig utvalg av langrennski.. Vi var i 3 butikker i dag, og de hadde 2 par fjellski hver seg..

G-sport hadde Fisher country wax som jeg kunne få med BC binding og alfa synnfjellsko, men de hadde ikke kortere ski enn 195 og det er for langt.. Men de hadde noe tilsvarende i Elverum og kunne fikse noe om jeg kom.. Så da får vi ta oss en runde til mandag når vi skal til byn.

Alfa synnfjell, er det ok skisko? De var i lær og virket fine. Jeg så på noen crispisko også, til 200kr, og selv i pakke kom pakka på langt over 3000kr, til mye for mitt budsjett.

Jeg fikk i allefall klarhet i en ting, jeg vil ha BC bindinger og ski som passer til. Da er det bare å finne en butikk som kan tilby dette med OK sko til en fornuftig pris.

Voss-skiene hadde ingen av butikken i Trysil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skrevet tidligere at du har breie føtter, da bør du sannsynligvis glemme de Crispiskoene og heller sjekke ut Alfa.

Skilengde på 195 er nok i overkant i forhold til din lengde, men for å ha et en bitteliten sjanse til å få en "smørelomme" bør du likevel ha dem så lange.

Lange ski er et mindre problem i løypa enn utenfor, i noenlunde flate løyper er det ganske uproblematisk men selfølgelig litt tyngre å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skitur i går, blant annet med ei dame som hadde kjøpt Vikafjell-pakken hos G-sport, med Synnefjell-støvlene du nevner. Hun var svært fornøyd med sitt valg (hun hadde valgt smørefrie ski, og bytta ut Auto-bindingen med den manuelle varianten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med synnfjellsko, manuelle bc bindinger og madshus rondane ski, for å unngå stålkanten. Så nå må jeg lære meg å smøre ski... Sikkert ingen ulempe det :wink:

Si at jeg ikke har kjøpt katta i sekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lynsmørekurs:

Rubb opp festesonen (fra hæl og ca 75cm frem)

Varm inn tre lag glider i glisonen, og sikle denne. (Sikle=skrape)

Så grunner du festesonen med enten grunning, eller i hard smurning (grønn)

Bruk smørejern eller et gammelt strykjern.

Så trenger du Swix smørepose med tre farger fra din lokale Esso. Du har nu det du trenger, og får supre ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.