Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er forskjelden på NNN og BC


lemuren

Anbefalte innlegg

Annonse

BC = Back Country, ment for noe røffere bruk enn runder i lysløypa.

Passer dårlig på "strikkepinner", men er ypperlig til "markaski" og breiere.

Skal du ha BC vil jeg anbefale den manuelle modellen.

Skoene som er laget for BC er også høyere,kraftigere,stivere,varmere etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NNN er en betegnelse for spormønsteret på bindingen og likeledes skosålen. NNN-bindingen har to parallelle opphøyninger langs bindingplaten, og skosålen to tilpassede spor til disse.

(SNS er en annen standard, som kun har ett langsgående spor på bindingplaten og skosåle. Denne finnes også i BC-modell)

BC betegner (som det nevnes ovenfor) en noe mer robust og stivere bindings-/skotype. Metallstangen på skoens tåparti er som nevnt bredere og kraftigere enn på f.eks klassisk- eller skøyteutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest PaperCut

hvis du går gjennom isen så er det litt vanskelig å få løst ut auto-bindinger. I tillegg kan mekanismen fryse fast når det blir skikkelig kaldt. Litt kjedelig å sette støvlene igjen på utsiden av hytta eller teltet ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du går gjennom isen så er det litt vanskelig å få løst ut auto-bindinger. I tillegg kan mekanismen fryse fast når det blir skikkelig kaldt. Litt kjedelig å sette støvlene igjen på utsiden av hytta eller teltet ;-).

Man tar med skiene inn i hytta\stua :-)

Auto går fint det om man ikke drar på langturer. Det er behagelig og lettvint med auto. Jeg har auto på "nærområdeskiene" og manuell magnum på fjellskiene som brukes på lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Man tar med skiene inn i hytta\stua :-)

Auto går fint det om man ikke drar på langturer. Det er behagelig og lettvint med auto. Jeg har auto på "nærområdeskiene" og manuell magnum på fjellskiene som brukes på lange turer.

Joda, auto har sin misjon, men jeg opplevde at mine nesten nye Fischer auto T4 frøs på en to-timers treningstur i lysløypa i -20 i forrige uke. Så lenge man er klar over risikoen så har man en mulighet til å ha en plan b :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på manuell! BC bindingene fryser ofte på et blunk, forskjellen er at den manuelle typen er mye enklere å få bort den verste isen slik at du kommer deg hjem igjen. Dette kan skje på dagsturer om du skal ta av og på skiene igjen, mens den manuelle typen nok har sin hovedfunksjon på langtur. Jeg vil også anbefale magnum typen av den manuelle, den er kraftigere, billigere og enklere i bruk. Jeg har gode erfaringer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.