Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose - valgets kvaler!


bjørn74

Anbefalte innlegg

http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/down_sleeping_bags/extreme/iceline_---434/

vs.

http://marmot.com/fall_2009/equipment/sleeping_bags/mountaineering/col_eq_reg/info/details'

Noen personlige erfaringer eller synspunkter på disse to posene?

Er 180 cm, middels kraftig bygget, 88 kg. Skal hovedsakelig benyttes i telt vinterstid (-10 til - 25 grader). Godt underlag!

Pri. 1 - komfort/ temp.

Pri. 2 - kvalitet/ levetid

Pri. 3 - volum/vekt

På forhånd takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

viss du søker etter sovepose på forumet trur eg du finn ganske mykje om emnet... men kanskje ikkje spesifikt om dei posene... spørs jo litt ka bruk du skal ha.. minuset med dun er jo fuktighet... minus med kunstfiber er jo vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å i hvert fall prøveligge soveposen i butikken da produsentene operer med veldig ulik skulderbredde(alt fra 80 cm på de smaleste til Isbjørn Jan Mayen som er hele 93). Hadde en vintersovepose som var litt for trang over skulderpartiet og det var ikke noe serlig behagelig. Føltes veldig innestengt. Ikke alle soveposene som du kan utvide og det er vel heller ikke noe god løsning når du kjøper en ny sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på det varmeste anbefale Marmot Col eq som jeg selv har brukt et par sesonger. Jeg har reg. modellen og det er akkurat langt nok til mine 183 cm. Det er et gjennomført kvalitetsprodukt. Ingen dunlekkasje eller andre problemer. Her er den på tilbud også:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19153535

Annonsøren blander Farenheit og Celcius slik at komf på denne skal være -29. Du synes allerede å være klar over behov for skikkelig underlag.

Lykke til!

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom flere butikker i Bergen på lete etter vinterpose, ser bare Col EQ til salgs for tiden...spesialistene (det var vel Vertical limit eller hva de nå heter) mente at Marmot var noe dårligere kvalitet enn andre merker som f.eks. WM, Sir Joseph o.l.. MEN så på en col eq samme dag, virket som om den hadde ganske mye loft hvis litt mindre spenst. Puster sann. bedre enn andre merker, lettere å komprimere, menn når du skal først ut å kjøpe vinterpose...http://marmot.com/fall_2009/equipment/sleeping_bags/mountaineering/cwm_eq_reg...som du kan sikkert kjøpe på nett i usa, importere, betale moms innkjøpspris/frakt/på hele greia til halvparten av -20 col eq her i norge. Antar at skal den inn til reparasjon e.l. at den må uansett sendes til usa, garanti/whatnot uansett om den er kjøpt her eller importert. Marmot har god rykte, men det er klart vil du bruke et par tusenlapper til så har western mountaineering, feathered friends noen syke poser til 1-200 usd over CWM EQ...med tanke på den sterke kronekursen..

Jeg er ingen ekspert! Kjøpte selv noen billige greier som ikke holdt mål. Bruk heller litt ekstra peng...tror ikke Col EQ holder mål i under -15 utifra det jeg så (ganske slapp i fotenden, ikke nok spenst osv...andre kan vel dette her bedre enn jeg). Håper på at selger har igvertfall oppbevart de ukomprimert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME posen er bra, har selv flere ME poser, og er meget fornøyd! De lekker mindre dun og virker i allefall bedre en Ajungilak posen jeg har.

Om du bestiller den fra det store utland kan du lett få den til under 4000 inkl moms og toll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja jeg har ikke brukt marmots sine poser, men har klær og telt fra de (veldig fornøyd også). Poenget er vel at CWM EQ fra Marmot skal være ikke mer enn 60-70 usd dyrere enn col eq, og at det lønner seg kanksje og ta ibruk råd fra forummedlemmer ang. import... ;) da får man en varmere pose til samme pris eller noe... :x

Min billig pose fra REI var 'ratet' til -20F/-28C (HER http://www.rei.com/product/801839) og den var omtrent det samme som col eq, bortsett fra litt mindre fjær mot brystet....men den tålte ikke -15C...når jeg har sagt det, så sover jeg kanskje kaldt da.....bortsett fra at jeg trengte alt jeg hadde av undertøy, varmeflasker osv. for å holde meg varm.

Marmot (for de fleste produkter) kommer desverre ikke med EN sertifisering, det gjør heller ikke de andre produsenter...kanskje en bedre ide å se på 'fill weight'... ekstremposer har vel mellom 1200g og 1400g med dun...men det har vel noe å si hva slags ytterstoff osv......WM kan såvidt komprimeres/stappes inn, puster heller kanskje ikke så godt, mens andre er ganske så komprimerbare osv... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er amerikansk merke og de oppgir ift EN strd, så ville jeg ha stolt på det. Tenk på at i USA er folk så redd for å bli saksøkt, så posene holder sikkert enda noe til.

Men smaken er som baken, den er delt :x Man er forskjellig. Noen fryser lettere enn andre. Liggerunderlag, WC, mat/drikke etc. Uansett så er sovepose for vintersbruk noe man bør legge i litt penger i, eller være sikker på gjør jobben. Kjedelig å plages langt utenfor allforvei og fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ikke erfaring med Marmot-poser, men har to dunsoveposer; en mountain equipment xero 550 og en rab summit 900. Mountain equipment er etter min mening en relativt sett vesentlig varmere pose enn Rab´en. mange av posene til ME er sydd på en genial måte med en form for "stretch", slik at mengde luft som behøver å varmes opp blir vesentlig mindre enn hva som er vanlig. Min xero 550 har en angitt nedre komfortgrense på 0/-7 grader, men jeg har sovet behagelig i -10 grader. Til sammenligning har jeg i Rab´en vært kald i -15, selv om denne har komfort til -24. Mountain Equipment lager i alle fall geniale poser, og har ingen problemer med å anbefale disse på det varmeste :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt mountain equipments "iceline" i litt over et år nå.

Posen er en helt sjef dunpose. Den er temmelig liten sammenpakket, og veier lite til å være en vinterpose. Til teltbruk tror jeg dette er et flott valg! Den har masse gode detaljer, noe som bare skulle mangle til den prisen!

Den mangler en lomme på innsiden, noe jeg savner! :?

Selv ligger jeg mye under åpen himmel og foran bål osv.. Er derfor litt i tvil om jeg heller burde kjøpt en syntet pose...

Må også legge til en advarsel om at en våt dunpose ikke er morsomt! Vått dun tørker SAKTE og varmer DÅRLIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ME Iceline i 10 år og er fornøyd. Men jeg har også en lett Marmotpose, en nullgraderspose, som regelrett har imponert meg. Jeg vil tro at både ME og Marmot er temmelig sikre kjøp, men sjekk om ikke Marmot har hakket bedre dunkvalitet (loft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo opp teltet i hagen i natt for å teste den nye Marmot Col EQ soveposen min. Det ble bare -15 på det kaldeste. Den var nydelig å sove i og holdt meg varm gjenom hele natta. Det samme kan ikke sies om min pent brukte Ajungilak Tyin Vinter:-)

Jeg er ca 183cm og veier ca 80kg. Jeg syntes ikke posen virket trang eller kort for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Slo opp teltet i hagen i natt for å teste den nye Marmot Col EQ soveposen min. Det ble bare -15 på det kaldeste. Den var nydelig å sove i og holdt meg varm gjenom hele natta. Det samme kan ikke sies om min pent brukte Ajungilak Tyin Vinter:-)

Jeg er ca 183cm og veier ca 80kg. Jeg syntes ikke posen virket trang eller kort for meg.

Tar Marmoten mindre plass i sekken? Har Tyin Vinter og synes den tar mye plass selv om jeg komprimerer som en gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.