Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellturer rundt Oslo


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Kona og jeg gikk opp den bratteste delen til Gaustadtoppen sist helg. Dette gav mersmak for å gå flere turer.

Vi kunne tenke oss å ta bilen en time eller to, for så å få en flott dagstur i fjellet eller opp til en topp. Kan noen gi oss gode forslag? Å nå en fjelltopp er et morsomt mål, men det begynner mulig å bli sent på året?

Kan også tenke oss en tur med overnatting hvis det er veldig bra.

Ser av forumet at det er mange som har mye erfaring.

Bor i Asker, med det som utgangspunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange muligheter rundt Oslo:

- Vikerfjell/Høgfjell Ikke så store fjellområder men variert og fint terreng opp til omtrent 1200 meter. litt over en times kjøring fra asker.

- Norefjell. Ikke gå fra alpinanlegget, men kjør istedet til Tempelseter i Eggedal. Ranten og Gråfjell (1466) er fine og snille turer herfra. Høgevarde går også an men det er litt kjedelig (fin skitur!)

- Blefjell. Fine men lange turer i området rundt Bletoppen. Her kan det være greit å overnatte på Sigridsbu som er ubetjent (men stor og fin) DNT hytte. Omtrent halvannen times kjøring fra Asker. Nordstul heter stedet man går fra. Variert terreng med både bratte og slake muligheter.

- Lifjell/Mælefjell er litt lenger å kjøre (2.5 timer) men bra terreng. Snilt i øst og slemt i vest.

- Jonsknuten v/Kongsberg. En liten fjelltopp med mast på v/Kongsberg. Har ikke vært her selv, men ser ut som en morsom tur. Sikkert ikke så langt å gå.

Er det noe du lurer på så send gjerne en PM.

mvh Bjørn R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vegglifjell, ca 1 1/2 time fra Asker kan være et fint utgangspunkt?

E134 til Kongsberg, deretter RV40 til Veggli. Bomvei 40 kr på Vegglifjell. Bilvei opp til ca. 1100 moh. Gode parkeringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Norefjell. Ikke gå fra alpinanlegget, men kjør istedet til Tempelseter i Eggedal. Ranten og Gråfjell (1466) er fine og snille turer herfra. Høgevarde går også an men det er litt kjedelig (fin skitur!)
I perfekt vær som i dag vil jeg rangere turen fra alpinanlegget på Norefjell opp til Høgevardetoppen som en av de flotteste fjellturene man kan gjøre i Norge. Den første delen opp skitrekket mot Augunshaug er ikke så spennende, men deretter går man på en bred fjellrygg med utsikt til veldig mange andre fjellområder i Norge. Ta med kikkert. Det er mulig det blir en litt lang dagstur til fots, men på ski har jeg flere ganger gjort dette som en grei dagstur på 4 timer opp og to timer ned med fjellski. Og forøvrig har dere Høgevardehytta som dere kan overnatte på like under Høgevardetoppen. Ta med DNTs selvbetjeningsnøkkel.

Og med deres utgangspunkt i Asker ville jeg tippe det tar 1,5 timer å kjøre dit via Drammen og Krøderen, dersom ikke Sollihøgda er raskere.

Hvis dere bare er interessert i å komme på en topp er Panda sitt forslag greit nok, men turen opp er ikke like fin. Å kjøre til Tempelseter fra Asker tar dessuten lengre tid, men fotturen er kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Områdene rundt alpinanleggene ved Norefjell er temmelig utrivelige greier og ikke noe ålreit sted å starte en tur. I tillegg til skitrekkene er det en haug med private hyttefelt og forbudsskilt og bommer. Direkte trist er det rundt her.

Eggedal derimot er et nydelig område hvor særlig Andersnatten tar seg fint ut. Toppene på Norefjell er majestetiske der de svever tusen meter over dalbunnen med et lite dryss av snø på om høsten.

Området rundt Ranten og Gråfjell er heller ikke så mye besøkt. Her kan man vandre i timesvis uten å treffe noen. Utsikten fra Gråfjell er helt rå mot Jotunheimen, Hardangervidda mm. Litt bratt og vilt er det her og. Vil man ha litt snillere terreng er Høgevarde en mulighet.

Utgangspunktet Tempelseter ligger helt oppe i tregrensen. Det synes jeg er ålreit fordi jeg slipper å gå gjennom en masse skog for å komme opp på fjellet.

Bjørn R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.