Gå til innhold
  • Bli medlem

Dampsperre....?


gyteklar

Anbefalte innlegg

Annonse

Er poenget å unngå at selve skoene skal bli våte av svetten? I tilfelle er vel det mest behagelige å legge dampsperren utenpå sokken.

Fuktigheten blir du i hvert fall ikke kvitt på den måten. Dampen vil kondensere der den møter stor nok dampmotstand uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en vanlig plastpose utenpå en tynn innerstrømpe.

Funker helt OK, men den slites fort, og da er det greit å ha noen ekstra med på turen. Et triks fra Børge Ousland som jeg bruker, er å pakke lunsjen i plastposer. Dermed har man en ny hver dag.

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det sjelden men slike søppelposer skal jeg prøve. jeg har brukt fryseposer før. De er mer holdbare enn brødposer men ikke spesielt myke. Jeg prøvde engang kondomer. De var et helvete å få på og holdt ikke rundt min "silkemyke" hud. ;) Dessuten så fikk jeg utslett av glidemidlet. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare plastposer utenpå sokkene hvis både sko og sokker er blitt gjennomvåte. Da skifter jeg sokker og trekker en plastpose utenpå for at ikke sokkene skal bli våte av fuktighet fra skoa. Problemet med å gå med pastposer i skoa er at svetten ikke kommer ut og etter en tid blir du klam og våt i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg plutselig til å tenke på at de som går på ski i ekstremt kalde strøk ofte bruker en damptett innerpose i soveposen for at ikke fuktighet fra kroppen skal kondensere i posens isolasjonsmateriale og fryse til is.

Dette prinsippet fungerer sikkert også i skoa. En tynn sokk inderst for komforten, en plastpose eller lignende utenpå og så tykke sokker ytterst. Da blir i hvert fall ikke de tykke sokkene fuktige av svette fra føttene.

Dette burde nok fungere i streng kulde eller på snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.