Gå til innhold
  • Bli medlem

Eggen - 25.09.2004


morten

Anbefalte innlegg

Midt i jakta parkerte fire med langt fredeligere hensikter enn å skyte rype, ved Vargbakken.

Sammen med Heidi og Christian fra Tyskland, som aldri før hadde vært på en 2000 metring, skulle vi forsøke oss på Eggen. Jeg hadde egentlig regnet med at en bestigning av denne toppen fikk være nok, men Julias argumenter om at vi trengte bedre bilder fra dette hjørnet fikk meg på andre tanker. At været i tillegg var for usikkert for en lang kjøretur gjorde også beslutningen lettere.

I slutten av september er ofte høstfargene på sitt mest intense. Det var en åpenbaring å vandre forbi Knutshøe og ned Leirungsdalen. Vinden som hadde blåst hele morgenen stilnet plutselig nede i dalen. Øvre Leirungen la seg blikkstille og Surtningssue og Besshøe, ekstra mektige under sine nysnøkapper, var like skarpe å til i vanns som i luft. (Knipse knipse knipse)

Oppe i Veslløyfte var det tid for pause. Det tette krattet var uvant for Christian og Heidi, som nok allerede begynte å lure litt på hva de hadde begitt seg ut på.
En flokk på 10-12 ryper ble skremt opp, men kan prise seg lykkelige over at vi ikke var jegere.

Det gikk smått med oss innover mot foten på Eggen. Vi bestemte oss til slutt for å dele oss. Julia og Heidi skulle rusle nedover igjen, mens jeg skulle ta med Christian på den første 2000 m toppen.

Fra vel 1700 moh lå snøen. Det ble mye pesing opp til toppen. Innimellom hadde vi hatt fantastiske utsikter, bl.a. mot Memurudalen hvor Gjendesjøen ble overgått av den gullysende bjørkeskugen i Memurudalen. De spisse, kritthvite Hellstugutindene og en tung mørkegrå himmel.

Ut til sørtoppen må vi også. Først går jeg uten kameraet, som jeg setter igjen før en skrent ned mot det siste skardet. På toppen angrer jeg, går tilbake for å hente kameraet. Christian kommer etter. Så må jeg ned igjen for å målet skardet. Deretter angrer Christian, så jeg går og henter sekken hans.
Den ellers enkle passasjen ute til sørtoppen er fortsatt grei, men snøen gjør at litt mer forsiktighet må utvises.

På tilbakeveien går vi litt feil, og stoppes av en islagt skrent, og må et stykke opp igjen. Tiden har sprunget og til tross for tidlig start blir det mørkt. Ved Øvre Leirungen får vi igjen kontakt med konene og oppe ved broa er det mørkt, bekkmørkt.

Snøværet innhentet oss under nedstigningen fra Eggen og har nå gått over til regn.

Det er vel et spørsmål om hvor mange flere fotturer over 2000 moh det blir denne sesongen?

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har kalt Eggi for Eggen på det siste kartet. Etter prinsippet benyttet der så skulle det tyde på at det heter Eggen i Vågå. Merkelig, men.

Eggen to ganger var ikke så ille som jeg trodde, kan anbefales. Fint området. Mer spennende på Eggen gang nr. 2 enn f.eks. Rasletind. Alene bildene var oververdt turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg synes "Eggi" er et fint og morsomt navn man godt kan fortsette å bruke. Det gir liksom toppen litt karakter. "Eggen" derimot høres mest ut som en gammel fotballtrener... Dessuten er det jo mange egger rundt omkring med store muligheter for forveksling med f.eks den nærliggende Besseggen.

Jeg gikk den i begynnelsen av juni og synes det er fin tur jeg. Særlig er Bukkehammeren fin å gå over. Rutevalget langs Knutshøi er ikke jeg fullt så glad i. Blir mye lyng og mygg og myr, men det er trolig bedre å gå her i september enn i juni. Eggi er uansett en karakteristisk topp som er Svart og bratt og skummel på alle sider bortsett fra nordvestryggen som er helt grei å gå opp.

Forresten, hva ble resultatet av målingen av Eggi S ? Er det en selvstendig topp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har kalt Eggi for Eggen på det siste kartet. Etter prinsippet benyttet der så skulle det tyde på at det heter Eggen i Vågå. Merkelig, men.

Eggen to ganger var ikke så ille som jeg trodde, kan anbefales. Fint området. Mer spennende på Eggen gang nr. 2 enn f.eks. Rasletind. Alene bildene var oververdt turen :)

Ja, en egg er hankjønnsord i Vågå, derfor også Besseggen. Jeg har aldri hørt noen si Besseggi, og Peer Gynt var jo på Gjendineggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eggen" derimot høres mest ut som en gammel fotballtrener...

He, he, den var god Panda! :)

Forøvrig synes jeg også at Eggi var mer særegent enn Eggen. Det er liksom bare èn Eggi. Disse navneendringene... :!:

Rutevalget langs Knutshøi er ikke jeg fullt så glad i. Blir mye lyng og mygg og myr, men det er trolig bedre å gå her i september enn i juni.

Anbefales ihvertfall ikke som returvei. :) Jeg gikk der tilbake, og når du er sliten og litt lei er ikke høy lyng det du higer etter. Heldigvis fant jeg restene av en sti gjennom det meste av krattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.