Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste langtidsoppbevaring av Exped Downmat?


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Skal ikke garantere for at dette er beste oppbevaringsmetode men;

her hjemme pleier jeg etter endt tur å ta downmat'en ut av trekk, åpne ventiler (jeg har den gamle typen hvor du blåser opp Downmat'en med transporttrekk) og legge det over et tørkestativ i ca. et døgn.

Så tar jeg å ruller det svært løst sammen (fremdeles med ventiler åpne) og fører den ene enden inn i et gammelt, romslig soveposetransporttrekk av bommul for å få en oppbevaringsvennlig form.

Er nøye på å oppbevare turutstyret her hjemme i et tørt og ikke for varmt rom (i mitt tilfelle soverommet).

Er heldigvis utstyrt med en samboer med stor forståelse/iver for friluftsliv, hvilket tilsier at rommet vårt ser ut som en blanding av soverom og utstyrsbod, vi sover godt der vi :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en køyeseng, dobbeltseng pluss overkøie på gjesterommet. Min 9dlx og konas 9 ligger flatt og med alle ventiler oppe i overkøia.

Generelt oppblåsbare underlag, oppbevares med ventiler oppe. Også viktig ift dun. Leste i bruksanvisningen at hvis man sliter med at dunen klumper seg sammen, 50% luft i liggeunderlaget - og riste det godt.

Skulle gjerne hatt et stort hus med STOR bod til alt ustyret. Foreløpig er 3-romsn med sine 2 boder utnyttet max :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke downmaten, men kan trekke noen paralleller til oppbevaring av dunposer. Poenget er å la dunen være max utvidet under oppbevaringen. Vil derfor anta at dunen er mest fornøyd hvis du har matta pumpet opp slik at volumet i underlaget er størst mulig, og dunen mest mulig utvidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
Marco Verkooijen skrev (6 timer siden):

Hei,

Kanskje litt forseint svar men jeg har funnet denne info:

STORAGE

Store your mat unrolled and with open valves in a dry, cool and dark place such as under your bed or the attic.

Keep away from pets!

På side av exped.


http://www.exped.com/usa/en/mats-care-and-storage

Seint svar, neida, 10 år fra eller til spiller da ingen rolle😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Omnilite skrev (På 12.8.2020 den 13.18):

Ja, funker som bare det. Ved sammenhengende bruk i en uke, merket jeg ikke forskjell på første og siste natt🙂

Jeg er i samme båten som deg og har heldigvis har samme erfaring, men det blir endring fra og med i dag  #utstyrssøndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.