Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur til Elbrus


msteen

Anbefalte innlegg

Planlegger en tur i sommer til Elbrus sammen med Gamme eller en annen gruppe.

Var i 2007 på Point Lenana på Mount Kenya (4985 m.), hvordan er en sånn tur i forhold til den ?

Trener nå spinning minst 5 ganger i uka + annen trening, bl.a styrke av mage og lår.

Vil godt oksygenopptak (målt med profesjonellt utstyr fra NTNU) hjelpe meg godt mot hypoksi i høyden?

Målte meg til å ligge på 53 sist jeg målte (for et års tid siden), mens i min aldersgruppe ligger

snittet i følge en tabell jeg fant på 42.

Håper det vil hjelpe meg på ferden.

Får man leid alt utstyr man trenger i Russland (evt. Norge), eller må man kjøpe utstyr som stegjern osv ?

Jeg vil sannsynligvis ha behov for dette utstyret kun på denne turen, og det er av den grunn litt dumt hvis

jeg må kjøpe utstyret bare for en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var med Gamme på Elbrus nå i sommer. Seler, isøkser og stegjern fikk de som ikke hadde, leid der nede. Ellers så var det en temmelig bra utstyrt butikk med fjellutstyr nede i dalen. Dog ikke med samme prisnivå som i øvrige butikker. Strikkede luer, skjerf, sokker og votter som du får kjøpt på markedene anbefales. Billige og utrolig varme. Med tanke på trening så er det et enkelt fjell. Ikke noe teknisk klatring på ruta til topps. Først og fremst høyden og været som hindrer folk i nå toppen. Fysisk form har lite å si for om du får høydesyke eller ikke. Jeg er selv i alt annet enn god form. Tung i sessen som man sier på Hedmarken. Men jeg er ikke uvant med å gå i fjellet. Jeg har selv ikke vært på Mt. Kenya men jeg sitter med inntrykk av at det er røffere og vanskeligere terreng der enn på Elbrus. På Elbrus er også tempoet så lavt at folk i god form gjerne blir litt utålmodige. Spesielt hvis de takler høyden bra. Men det oppdager du gjerne ikke før på toppdagen så anbefalingen blir å ta det med ro fra dag en. Men god form øker jo selvfølgelig komfortgraden. Det sies vel at den som orker en lang dag på vandring i den norske fjellheimen har de fysiske forutsetninger for å kunne bestige Elbrus og andre fjell på 5-6000 meter. Ellers har jeg hørt at for stor muskelmasse ikke er det beste i store høyder. Har sikkert noe med at det er lite oksygen der og mye muskler trenger mye oksygen. Så jeg tror nok at du ikke trenger å være i superform til en slik tur. Vanlig hverdagsform er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Takker for informativt svar. Dette høres bra ut. Med tanke på det været vi har hatt her i Trondheim i det siste kan vel de strikkede luene, skjerfene, sokkene og vottene komme godt med også etter hjemkomst til Norge i perioder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt det jeg også, men er ikke sikker. Toppidrettsutøvere har visst et ganske stort frafall i slike høyder. Man vet ikke sikkert hvorfor, men jeg kan tenke meg et mulig scenario tenkt utfra momenter som ta det rolig og begrenset med oppstigning hver dag: En topptrent idrettsutøver og en vanlig "mannen i gata" skal gå opp en alpinbakke. De skal gå med samme intensitet. (puls) Da vil den topptrente komme opp klart først. Kanskje noe av problemet er at disse folka føler at de tar det overdrevent rolig men alikevel beveger seg for fort opp i høyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et seminar / forelesning ang høydesyke osv for ca 1 år siden. Det er vistnok gjort lite medisinsk forskning og undersøkelser ang ulike forutsetninger og faktorer, og om det evt finnes genetiske eller fysiske forutsetninger for høydesyke. Det eneste de kunne si med sikkerhet var at jo lengere og bedre akklimatisering man har, jo større er sjansen for å unngå problemer i høyden. De hadde forelpi ikke funnet noen samenheng med fysisk form og høydesyke, og heller ingen andre sammenhenger. Den beset måten å trene på var vistnok som følger:

Sov på ca 2500moh, og tren på 1000moh. Ikke akkruat det enkleset her til lands, så lenge man ikke har nøkkel til steinhytta på toppen da...

Så konklusjonen min er vel at man bør bruke mye tid på å tilvenne kroppen høyden gradvis, og kanskej også ta flere turer som radvis nærmer seg den høyden du skal på til slutt, samt å ha god tid under hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som nevnt erfaring med Gamme. Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale ham for andre. Vet ikke om det er andre som frekventerer her inne som også har reist med ham. Er det noe spesielt du lurer på så er det bare å ta kontakt med meg. Ikke så dumt å ringe eller maile Gamme selv heller. Akkurat nå er han i ferd med å krysse Sahara på tandemsykkel så han er ikke tilgjengelig på telefon før i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser ihvertfall ut til at det blir tur på meg i år, men muligens ikke med Gamme, da det tidsrommet kolliderer med praksis på sykehuset.

Har sjekket litt rundt på de andre operatørene også.

Noen som vet om de har lov til å forlange detaljert medisinsk informasjon om man har diabetes, astma, epilepsi, mentale problemer, hjerteproblemer osv. ved påmelding til slike turer ? Ikke det at jeg har det, men tenker på prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til deltagernes eget beste om det opplyses om "sykdommer" til guider ol. Jeg var en gang på et tur til et høyt fjell, og da ble en av deltageren meget syk underveis. Han hadde "mentale" problemer og hadde hatt dette i 20 år. Dette hadde han ikke opplyst om ved påmelding av turen. Det skjedde på 4300moh, og han ble fraktet ut med helikopter. Hadde dette skjedd høyre på fjellet kunne det vært langt mer alvorlig både for han selv, turopparatør og det kun gått ut over oss andre deltagere. Om de har juridisk rett og vite om sykdommer eller ikke, skal ikke jeg uttale meg om, men det er langt mer allvorlig å bli syk langt opp i en fjellside eller i en by nærme et sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en lokal butikk for å se på solbriller til turen nå, fikk anbefalt dette:

http://www.oakley.com/pd/6294/23037

Er dette noe som er OK, eller bør man gå for spesielle "brebriller" ?

Jeg må også ha en jakke, kom over en test i dag.

Noen som har testet denne testvinneren i lignende forhold som Elbrus ?

http://www.klikk.no/helse/friluft/article360970.ece

Og kan anbefale den, evt. noen av de andre der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på Elbrus, men vurderer som deg tur dit til sommeren. Var på Kilimanjarotur nå i vinter, og også der kan det bli kaldt og guffent når man kommer opp i høyden. Min vurdering da var at det er bedre med en OK skalljakke og en OK dunjakke, enn å satse alt på en super duper turbo skalljakke. Dersom det blir veeldig kaldt betyr det at det ikke er så fuktig (dvs. det regner ikke i -15), og da trengs varmen som dunjakka gir. Er det mildere med regn og sludd trengs det vanntette laget skalljakka gir, men da er det nok med nok godt ull under. Jeg tror jakka du sikter til er mer enn OK til Elbrus, men det finnes nok og billigere løsninger som løser oppgaven like greit. Jeg ville vært mer bekymra for hender og føtter. Å holde seg varm på bena er for meg det absolutt viktigste for å trives ute i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toppstøtet på Elbrus brukte jeg faktisk en gammel Jean Paul membranjakke. Dette er en jakke med dermizaxmembran. Jean Paul er jo ikke en en friluftsjakke snarere en fritidsjakke, men den holdt godt mål på den turen. Under så brukte jeg Dovre ullundertøy og en enkel tynn fleecegenser. Det siste strekket oppe på topplatået så tok jeg en dunjakke utenpå. Nedentil hadde jeg kun Dovre lang ullunderbukse og en skallbukse. (en ekstra fleecebukse lå i sekken) Nå hadde ikke vi særlig kulde, men temmelig sterk vind og fuktig luft. Som nevnt her så er det å holde seg varm på fingre, føtter og hode veldig viktig. I store høyder reduseres blodsirkulasjonen betydelig og man fryser mye lettere. Når i tillegg tempoet er så lavt at man ikke klarer å gå seg varm er det ekstra viktig med gode velfungerende plagg. Heldekkende gamasjer, fotposer eller plastsko kan være fint hvis man fryser lett på føttene. Jeg brukte et par tynne sykkelhansker innerst med et par tykke ullvotter pluss vindvott ytterst på hendene. Da holdt jeg meg varm og klarte å håndtere kamera på toppen med de tynne vantene uten å bli altfor kald. Ansiktsmaske, hals, gode briller eller kanskje aller helst goggles er kjekt å ha hvis det er mye vind kombinert med kulde og/eller rå luft. Forfrysninger er dumt og ubehagelig, spesielt når det kan lett unngås. Vær hele tiden oppmerksom på at høyden og derav dårligere blodsirkulasjon gjør at du tåler langt mindre kulde enn ved samme temperatur/forhold i lavlandet. Men har du vært ute i den norske fjellheimen under vinterlige forhold litt utover det klassiske drømmeværet i påska så bør Elbrus være greit overkommelig hvis været ikke skulle slå seg helt vrangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.