Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk > 90 L


Jønna

Anbefalte innlegg

Ser meg rundt etter en solid tursekk for ymse turer fremover.

Pr dags dato har jeg tre alternativer:

Norrøna Svalbard Synkron 100

http://www.oslosportslager.no/produkt/svalbard-synkron-100-l-ryggsekk-16070.aspx?utm_source=Kelkoo&utm_medium=Oppf%c3%83%c2%b8ring&utm_campaign=Kelkoo

Etter hva jeg har hørt skal bæresystemet på denne sekken være godt, men jeg har hverken prøvd eller sett sekken.

Noen som har erfaringer? Den ser utvilsomt tøff ut!

Arcteryx Bora 95

http://ute.no/index.php?k=&uk=93&vk=54&v=711&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Arcteryx%20Bora%2095

80-literen her har vunnet diverse tester i Villmarksliv o.l. Denne bør jo da være god??

Heller ikke denne har jeg prøvd eller sett.

Bergans Alpinist II 110

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10202&prodid=22106&tduid=e664b3402fb0df7d9943585ca6c6f4aa

Denne sekken har jeg prøvd på en kort tur forrige helg. Virker solid og var god å bære.

Finnes i utgavene Alpinist I og II. Hva er forskjellen på disse to? Går utfra at II er den nyeste med små forandringer - stemmer det?

Utfra disse tre alternativene - hvilken sekk bør jeg velge??

Finnes det andre sekker enn disse jeg bør se nærmere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør absolutt få prøvd alle sammen i butikk gjerne med litt vekt i, før du bestemmer deg. Det beste hadde jo selvsagt vært å finne en butikk som har alle inne. Da blir det enklere å sammenligne de ulike. Alle de du nevner her er jo solide, anerkjente sekker fra kjente produsenter. Det er nok mer et spørsmål om hvilken som passer deg og ditt behov enn kvalitet. Etter min mening så er det viktigste at sekken er god å bære. Da forutsetter jeg at kvaliteten er god, og det er den hvertfall på de sekkene du nevner. Selv så har jeg en gammel Norrøna Stetind 90L. Den passer perfekt for meg mens kompisen min som ikke er så ulik meg i lengde og bygning ikke kan fordra den. Så derfor; Prøv alle før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregory og Osprey har også sekker det kan være verd å ta en titt på i den størrelse og prisklassen.

Osprey har Argon, og Gregory har vel flere aktuelle modeller (er ikke så kjent med Gregory, men flere både her på forumet og folk jeg kjenner er svært fornøyde med sine.)

Forøvrig støtter jeg Trango.

Alle disse sekkene er veldig gode sekker, så kvalitet og detaljer vil du antagelig bli forsnøyd med uansett.

Forskjellene som betyr noe ligger i hvordan de sitter på din rygg.

Når du finner den som sitter best, kjøper du den, og glemmer antagelig de andre fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gammel Norrøna Synkron 100 liter(fra 90 tallet) og byttet denne ut i sommer. Jeg var veldig fornøyd med bæresystemet til Norrøna og gikk derfor til innkjøp av Norrøna Svalbard 100l sekken.

Jeg ble litt skuffa over løsningene på denne, fikk følelsen av at det var en stor "tønne" man bar på ryggen. Bæresystemet var veldig bra, men selve sekken manglet de smarte løsnigene som andre sekker tilbyr.

Jeg gikk over til Gregory Withney og er stor fornøyd.

En turkammerat av meg har Bora 95, han er veldig fornøyd med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Bora 95 som jeg kjøpte sommer 2009. Fått lite tid til å bruke den, men sitter igjen med et solid inntrykk. Er som andre er inne på, prøv i butikk med vekt -hvis det er trapp - gå i den med sekken. Obs at feks arteryx og gregory operer med samme sekken med forskjellige rygglengder. Ikke gjør feil her, da kan du fort ende opp med at en god sekk oppleves dårlig for deg. Men dette har de som regel peiling på sportsbutikker, som reeegel... ;)

Det fine med boraen er at det er mange strammereimer på siden, slik at evt tomrom kan strammes inn og du ikke føler slark. Også hevbart topplokk, kan plusse 10L på sekken- samt avtakbar og utmerket rompetaske for småturer etter å ha slått leir. Mye bedre løsning enn feks Bergans trollhetta. Også vurder om du har behov for stor sekk, ender som regel med at den blir full uansett ;) Ser at sportsnett har Bora 80 på fin pris i dag.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregory og Osprey har også sekker det kan være verd å ta en titt på i den størrelse og prisklassen.

Osprey har Argon, og Gregory har vel flere aktuelle modeller (er ikke så kjent med Gregory, men flere både her på forumet og folk jeg kjenner er svært fornøyde med sine.)

Forøvrig støtter jeg Trango.

Alle disse sekkene er veldig gode sekker, så kvalitet og detaljer vil du antagelig bli forsnøyd med uansett.

Forskjellene som betyr noe ligger i hvordan de sitter på din rygg.

Når du finner den som sitter best, kjøper du den, og glemmer antagelig de andre fort...

Disse merkene som nevnes her er helt nye for meg. Andre med erfaringer her?

Hvordan er det ved evt. reklamasjoner på disse merkene, ulikheter her kontra de norske merkene Norrøna og Bergans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse merkene som nevnes her er helt nye for meg. Andre med erfaringer her?

Hvordan er det ved evt. reklamasjoner på disse merkene, ulikheter her kontra de norske merkene Norrøna og Bergans?

Hei.

Først; hva gjelder reklamasjon gjelder dette på like vilkår som Bergans og Norrøna.

Jeg har brukt en Osprey Crescent 110 (modellen før Argon) i flere år.

Ekstrem god bærekomfort og godt fornøyd meg slitestyrke så langt, eminent hoftebelte som kan figurformes ved varmebehandling etter din hofte , mener å huske egenvekten er på 3.3 kg.

Heisbart og avtagbart lokk som kan brukes som rumpetaske.

Praktisk stor, delvis netting, lukkbar lomme i front samt tilgang til hovedrommet også i siden foran på sekken.

Eget sovepose/teltrom som kan deles av fra hoverommet med god glidelåsåpning på fronten.

Jeg har også brukt Norrøna Nansen 80 i flere år, nå er serien navneendret til Svalbard 80/100, sammen med Fimax har jeg lagt inn brukererfaringer her:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=13972

Etter en rask kikk på en Svalbard 80 i en butikk kunne ikke jeg se andre endringer ifht. Nansen 80 utenom navnebytte på sekkeserien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjøpte jeg for ikke så lenge siden Bergangs powerframe... ca. 160 liter inkludert sidelommer tror jeg. Tenkte som så at jeg like godt kunne kjøpe det største jeg fant når jeg først skulle investere noen tusen i en sekk...

Er strålende godt fornøyd med komforten i hvert fall! Massevis av justeringsmuligheter. Et pluss også at den har feste for pulk, og at man kan gjøre om sidelommer og lokk til en mindre sekk, samt ta av hele sekken og bare bruke metallramma for å bære.

Har bare hatt den på et par turer så vet ikke hvordan holdbarheten er på den, men den virker da temmelig solid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.