Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur til Veslesmeden 8. juni.


Nils

Anbefalte innlegg

Søndag morgen syklet jeg og min kone inn til Rondvassbu, la igjen syklene der og ruslet opp på Veslesmeden. På 2015 moh var det varmt og godt; årets første fottur var et faktum for mitt vedkommende!

Som jeg hadde håpet, var veldig mye snø smeltet i det siste. Ruta opp til Veslesmeden var nesten snøfri. De nederste snøfonnene var faste å gå på og svært få. Det var kun noen få meter med høye kneløft vi fikk, og det var sørøst for topp 1871 moh, i 1500-1600 meters høyde hvor stien deler seg og man tar av mot Veslesmeden (den andre delen går nordover mot Dørålseter). På flatene der var snøen svært råtten, men ikke så dyp. Ved å søke bort fra snøfonnene gikk vi altså ikke mange meter i klissvåt og råtten snø. Oppe på ryggen fra topp 1871 og opp på Veslesmeden var det bart og tørt. Ellers var det selvsagt mye vann i terrenget nå.

De nordlige og østre toppene i Rondane så nesten sommerlige ut. Digerronden, Midtronden og Høgronden var bare steinrøysa. Til og med Rondeslottet kunne man nå fra Rondvassbu uten og vasse nevneverdig i snø. Likeså Storronden. Men jeg tok en titt ned i Kaldbekkbotnen hvor stien til Storsmeden går, og der var det nesten helt hvitt fortsatt. Det samme var østsiden på toppene vestover fra Veslesmeden. Men likevel, sommersesongen er i gang i Rondane!

Nils

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Kastet noen glimt mot Sagtinden ja, og sydeggen der så tørr og bar ut. Den så egentlig ganske fristende ut; har nemlig ikke vært der selv ennå. Det var i østhellingene som vendte mot meg at det lå igjen snø, og selvsagt skyggesidene mot nord ellers i Rondane.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.