Gå til innhold
  • Bli medlem

Besseggen


Oasis

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Jeg har aldri gått i fjellet på vinteren så er veldig våt bak ørene! Men jeg har tenkt å gå besseggen nå i februar, er det noen som har erfaringer med det? Må jeg ha med meg isøks, fjellski/truger? Satser på at jeg klarer å komme meg opp eggen uten noe klatreutstyr, men kjenner jeg meg rett nekter jeg å snu når jeg er ved eggen, derfor er det trygt å spørre før jeg drar;)

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på hva du mener med at du aldri har gått i fjellet på vinteren. Er det slik at du aldri har gått på ski eller er det slik at du aldri har overnattet i fjellet på vinteren?. På sommeren er dette en tur som tar ca 5-7 timer å gå fra Memurubu og til Gjendesheim. Nå når ikke du kan ta båt så må du da gå fra Gjendesheim og inn til Memurubu. Kanskje denne turen tar ca 3 timer?. Da er vi oppe i ca 8-9 timer. Det kan fort bli mer hvis det er tungt å forsere snøen i stigningene. Altså en ganske lang tur etter min mening hvis du ikke har gått i fjellet vinterstid før. Tenker du på en overnatting? Skal du gå aleine? Jeg har ikke gått Besseggen på vinteren, men det er vel en god del andre fjell der retrettmulighetene er enklere siden du ikke har gått så mye i fjellet tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har gått på ski før, men det er jo vanlig langrennsski i skispor, men aldri gått i fjellet med fjellski, tenkte å ligge over i telt etter stigningen fra Memurubu. Men har snakket med ei dame som sier eggen kan være ubestigelig noen ganger, men jeg mener ingenting er umulig...men tar jeg meg vann over hodet nå? Litt surt og måtte komme til Eggen og så plutselig snu....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dersom jeg har forstått deg rett så skal du ta denne turen alene, og du har svært begrensede erfaringer med turer på vinteren?

Har du noen kompetanse på snøkvaliteter/skred/bruk av stegjern?

Min første innskytelse er at prosjektet ditt høres noe hasardiøst ut og at læringskurven kan bli bratt/potensielt farlig.

Hvorfor akkurat Besseggen som første vintertur?

Det finnes en rekke andre muligheter for erverve erfaringer om det å ferdes ute om vinteren, bli kjent med utstyr samt hvordan en selv reagerer under vinterlige forhold. Tenker da bl.a. på det å få i seg nok væske, hva som duger av tøy over lang tid ute o.s.v. o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beslutningen tar du selvsagt alene, men enig med flere her at Besseggen i februar kanskje ikke er det første man bør begi seg ut på i vinterfjellet.

Valdresflyvegen er ikke noe problem siden den bare er stengt mellom Maurvangen og Gardli. Gjendeheim nås greit fra feks Sjoa om du kommer fra Oslo. På desemberturen som jeg linket til gikk dem først opp til Bessvatn via Gjendehalsen. Deretter opp Besseggen til Veslfjell. Videre er det nok best å fortsette ned igjen til østenden av Bessvatn, så til Gjendesheim. Sommerruta ned fra Veslfjell mot Gjendesheim er ikke gunstig vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår deg så har du bare gått i preparerte løyper og er kanskje vant til å gå mange kilometer på forholdsvis kort tid. På en slik tur som over Besseggen så må du ihvertfall beregne å bruke ca tre ganger så lang tid per kilometer som det du vil bruke i preparerte løyper.

Enig med 500fjell i at hvis du skal gå turen så bør du gå den via Bessvatn, men spørsmålet da blir vel om du kan si du har gått Besseggen. Regnes ikke den Besseggenturen fra Memurubu til Gjendesheim?. Etter mitt syn blir dette en noe amputert Besseggentur. Slik det ser ut nå utfra de bildene til de 500fjell gutta så ser det greit ut å komme seg opp den eggen nå. Skulle det derimot komme ett kraftig snøfall kombinert med lite vind før turen din i februar så vil den eggen se helt annerledes ut. Som Martin M er inne på så er det ikke sikkert du har erfaring i å vurdere om det er trygt å begynne å gi seg i kast med eggen alene. Du skriver at du antagelig nekter å snu når du først er ved eggen. Her mener jeg at det må en holdningsendring til. Når du har gått endel i fjellet i forskjellig vær så vil du oppdage at det ikke er uvanlig å ikke få komme opp på den toppen du hadde bestemt deg for , men at du kanskje må nøye deg med en litt mindre topp den dagen eller i noen tilfeller kanskje bare gå en tur nede i lavlandet.

Hvis jeg var deg så ville jeg prøvd å fått være med noen som har erfaring på en god del slike turer før du gir deg i kast med en slik tur tur alene. Da kan du få mange gode råd på veien. Det er sikkert endel her inne på forumet som du kan være med, hvis ikke du har noen fjellvandte i din omgangskrets. I motsetning til 500fjell så vil i hvert fall jeg fraråde deg til å gå den turen alene før du har vert med på endel slike turer og fått litt erfaring. God tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens og tusen takk for svar! Jeg har tenkt å gå den alene ja, og jeg skjønner hva dere mener når det kan være en tøff tur, men er jo så flott å være der om vinteren da, gikk den i sommer og køgåinga ga ikke mersmak, men utsikten gjorde det:) Er vel ikke noe problem så lenge man kommer seg opp eggen? Angående skredfare er vel ikke det noe problem, siden det ikke er så sabla bratt der? Jeg vet det tar lang tid, og regner med å ligge en natt i telt, selvsagt må jeg ha med meg masse klær og ta mine forholdsregler....evt. kan jeg jo vente til påsken med å gå, da er det jo flere folk oppi der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skredfare er vel ikke det noe problem, siden det ikke er så sabla bratt der?

Bevis nok på at du ikke er kompetent nok til å gjennomføre en slik tur! Fjellvetregel: Lytt til andre erfarne fjellfolk!

Skaff deg erfaring, ha bessegen som et mål og gjennomfør det i godstil når du har fått mer erfaring! God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skred løses sjeldent, men ikke aldri ut når det er flatere enn 30 grader. Men merk gredforskjellen mellom "sjelden" og "aldri"! Det som derimot skjer ganske ofte, er at det starter der det er brattere men forplanter seg til slakere områder. Teoretisk er det ingenting i veien for at du står på nesten flatmark og fjernutløser et skred et godt stykke unna.

Jeg er enig med alle andre her i at du burde få deg litt mer erfaring om du skal gå alene. Evt. kan du få med deg en turvant kompis eller to som kan "lære deg opp" underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med 500fjell. Dette er nok ikke første vinterturen du bør prøve på. Jeg har selv gått Besseggen om vinteren et par ganger og under gode forhold er det en kjempefin tur. Men man bør være fjellvant. Turen er ikke lang, men ingen kan nekte for at det er bratt opp selve eggen. Jeg synes det er finest å gå der på senvinteren, men har også sett veldig fine bilder fra turer tidlig på vinteren.

Start på Bessheim og gå innover Bessvatnet til bandet. Når man kommer opp på Veslefjellet er det bare å holde litt til venstre i stedet for å ta sommerveien til Gjendesheim. Det er en fin nedkjøring til Bessvatnet og videre ned til Bessheim.

Man bør imidlertid ta med i betraktningen at vinterforholdene på selve eggen varierer fra år til år ettersom snømengde og vindretninger skifter. Jeg har opplevd både gode og mindre gode forhold for å gå opp selve eggen vinterstid.

Jeg ser at en annen her skriver noe om at Besseggen er turen mellom Memurubu og Gjendesheim. Det er ikke tilfelle. Besseggen er selve eggen opp fra bandet og til Veslefjellet.

La deg ikke skremme av vinterstengt Valdresfly - det går vei gjennom Gudbrandsdalen og innover Sjodalen også om vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du trygt kan gå Besseggen om vinteren. Mine første turer over Besseggen overhodet, gikk jeg på vinteren etter den ruten som 500fjell beskriver; inn Bessvatn, opp Besseggen og utover Veslefjell til østenden av Bessvatn (startet fra Gjendesheim). Jeg gikk da i de dagers markautstyr, dvs skistøvler uten vibramsåle og treski uten stålkant. Vi var ikke så nøye med utstyret i gamle dager for 30 år siden. På den første turen husker jeg at jeg tok igjen en gjeng som drev og sikret med tau opp eggen. Da jeg spaserte forbi, tror jeg de skjønte at de hadde overvurdert ”vanskelighetene”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du trygt kan gå Besseggen om vinteren. Mine første turer over Besseggen overhodet, gikk jeg på vinteren etter den ruten som 500fjell beskriver; inn Bessvatn, opp Besseggen og utover Veslefjell til østenden av Bessvatn (startet fra Gjendesheim). Jeg gikk da i de dagers markautstyr, dvs skistøvler uten vibramsåle og treski uten stålkant. Vi var ikke så nøye med utstyret i gamle dager for 30 år siden. På den første turen husker jeg at jeg tok igjen en gjeng som drev og sikret med tau opp eggen. Da jeg spaserte forbi, tror jeg de skjønte at de hadde overvurdert ”vanskelighetene”.

Tro kan du gjøre i kjerka. Her er det snakk om en litt ivrig skiløper helt uten erfaring fra det å gå i fjellet som har fått det for seg at det første fjellet han skal gå på om vinteren er Besseggen. Vi skal gi han råd uten at han har sagt noe om treningsgrunnlag eller noen ting. Da du gikk den turen for 30 år siden så var vel ikke det den første fjellturen din på ski? Mest sannsynlig så hadde vel du gått i fjellet siden du var liten kanskje? Bare det at noen brukte tau da du gikk opp den gangen kan jo tyde på at det kan være ganske barskt der oppe. Dette kommer jo helt an på været. Hadde Oasis spurt om han kunne gått opp i morgen så hadde det selvsagt gått an å skjekket værmeldingen og kanskje funnet ut at det skulle gå greit, men man kan jo ikke si sånn at jo jeg tror nå det skal gå greit. Spør en om råd så bør svaret være enten ja eller nei og jeg mener fremdeles at det er nei inntil han har gått litt mer i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør en om råd så bør svaret være enten ja eller nei og jeg mener fremdeles at det er nei inntil han har gått litt mer i fjellet.

Tja, jeg er motstander av å se svart/hvitt på dette. Det må da få svarte være opp til mannen å vurdere selv om han skal gå der selv eller ikke. Folk som er skråsikre vet som oftest lite selv. Nei, det holder med å si hva slags utfordringer man kan møte, og hvordan forholdene er, men vurderingen må folk få ta selv.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bør bestemme deg for at du nok kommer til å snu...ta en tur for å sjekke forholdene, der du snur

Du kan komme dit fra nordsiden, så du trenger ikke å vente på at valdresflya skal åpne...men de t vet du vel.

Ta med nok utstyr til å kunne ligge ute - også når du undersøker.

Jeg ville ikke ha tatt turen på fjellski - men så er jeg en randonee fanatiker :roll:

Jeg ville ha tatt med isøks, stabile ski (for meg er ikke det fjellski, men for andre kan det være det), vindsekk osv.

For ordens skyld: jeg har ikke gått turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bør bestemme deg for at du nok kommer til å snu...ta en tur for å sjekke forholdene, der du snur

Du kan komme dit fra nordsiden, så du trenger ikke å vente på at valdresflya skal åpne...men de t vet du vel.

Ta med nok utstyr til å kunne ligge ute - også når du undersøker.

Jeg ville ikke ha tatt turen på fjellski - men så er jeg en randonee fanatiker ;)

Jeg ville ha tatt med isøks, stabile ski (for meg er ikke det fjellski, men for andre kan det være det), vindsekk osv.

For ordens skyld: jeg har ikke gått turen.

Nei da jeg har bestemt meg for å ta turen, skal ta mine forholdsregler, og hvis jeg ikke kommer opp eggen får jeg bare gå rundt bessvatnet, takk for alle tips og hint folkens, jeg vet jeg ikke burde ta turen, men har gleda meg til dette såpass lenge at jeg vil ta den nå, så blir jeg hvertfall en erfaring rikere, får satse på at det går bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å skjønne frustrasjonene til redningspersonell angående fjellene som fylles opp av idioter med mye mot og lite erfaring.

Her har vi et godt eksempel på en kar som er totalt uten erfaring, som ber om fjellråd, men som likevel bestemmer seg for å ikke lytte til disse rådene og gjennomføre "bragden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da jeg har bestemt meg for å ta turen, skal ta mine forholdsregler, og hvis jeg ikke kommer opp eggen får jeg bare gå rundt bessvatnet, takk for alle tips og hint folkens, jeg vet jeg ikke burde ta turen, men har gleda meg til dette såpass lenge at jeg vil ta den nå, så blir jeg hvertfall en erfaring rikere, får satse på at det går bra:)

Litt av poenget mitt var at det faktisk ikke er noen skam i å snu, og hvis man har problemer med det, så bør man trene seg opp til å snu. Hvis der er rasfarlig, dårlig sikt e.l. så bør du snu uansett...jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å bevege seg i dette området uten å oppholde seg i områder der det kan gå ras -hvis du ikke går frem og tilbake midt på Gjende. Nå mener jeg ikke at du ikke skal vente til all snø har smeltet - det kan jo gå steinras også :) - men sikkerhetsvurderinger er noe som bør være en integrert del av en tur.

Turen fra Norefjell til Høgevarde er en enklere tur enn dette - det er allikevel personer som har frosset ihjel på den turen. Tror ruta er ca 2 mil - dvs dobbelt så langt som frem og tilbake til Ullevålsæter fra Sognsvann.

Går du en gang det er fint vær, god værmelding, har bra utstyr, har trent på selvstopping med isøks i en lokal bakke, lest deg opp på snøskred og bivuakkbygging, går når snøen har satt seg.... så har du nok odsen på din side. Trening på bruk av isøks og stegjern kan du flott gjøre i nabolaget der du bor...tilsig over sva er bra til slik trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.