Gå til innhold
  • Bli medlem

Fällkniven, "black oxide", har det noe for seg?


spinnaker

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe Fällkniven F1 (link), og vurderer modellen med "black CeraCoat 8H", da jeg også utover turbruk vil bruke den mye på sjøen, og jeg har forstått det slik at dette laget skal gjøre kniven mer rustbestandig.

Vil dette laget etterhvert bli slitt av slik at kniven blir stygg, f.eks. om man bruker ryggen på kniven mot tennstål (om det fungerer)? Og har det virkelig noe for seg i forhold til korrosjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kniver tåler i teorien mer saltvann og lignende før de begynner å ruste med slik coating.

Fällkniven sin coating er forøvrig, med mindre de har endret den de siste par årene svært lite holdbar.

Selv helt vanlig turbruk som spikking av raier og diverse annen normalbruk sliter av mesteparten av coatingen i løpet av kort tid.

Faktisk aldri vært borti like lite holdbar coating som den Fällkniven har. Rart egentlig, siden knivene deres er blant de beste serieproduserte jeg vet om.

Anbefaler absolutt F1, men ville ikke brukt ekstra penger på coatingen da den uansett forsvinner raskt ved bruk.

VG10 stålet som er i standardversjonene er også i seg selv ganske motstandsdyktig mot rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Da fikk jeg litt klarhet i hva dette patentet var for noe, takk for det! :)

Vet ikke helt om jeg ville kalle en helt tradisjonell/klassisk lærstropp for en patent....

Stroppe metoden kommer tydelig fram (selv om han drar barberkniven feil vei) i "sweeny todd :the demon barber of fleet street", for de som har sett den :P

Selv baksiden på en skriveblokk (papp siden) kan brukes til å vedlikeholde en hvilken somhelst knivegg.

Man kan også lime fast læret på en stiv planke/fjøl for og slippe å stramme lærstykket, gir nesten det samme resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.