Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski


Estenpåtur

Anbefalte innlegg

Siste turen min i vår på mine Fischer E109, knakk den ene. Derfor må jeg i år ha nye fjellski. Fischer mener jeg har knekt skia ved å hoppe og tulle, men de er blitt knekt av å ha meg oppå, med tung sekk på fjellturer.

Lurte derfor på om noen har noen tips til nye fjellski? Har tenkt på Amundsen, ettersom den viktigste bruken for meg er lange skiturer med tung sekk over flere uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 måneder senere...

Det ble åsnes amundsen:)

Fikk de i februar, etter å ha blitt brukt på 4 uker med tur har jeg brister i stålkantene under hælene, akkurat som det var på de gamle ficherskiene mine. :)

Noen andre som har opplevd dette???

Åsnesskiene har nå blitt levert inn til butikken de ble kjøpt, og jeg satser på at det kommer noen nye etterhvert. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For 12 år siden beskrev jeg en ideell fjellski for gode kompiser....

Jeg ville ha ei brei ski, slik at jeg kunne gå ned noe på lengden uten å miste flyteegenskaper, det måtte være nok spenn til at jeg kunne gå med storsekk OG jeg ville ha nok innsving til at jeg skulle kunne leke meg litt på veg ned fra fjellet. kompisene flira godt og fortalte meg at ei slik ski ikke fantes....

Åsnes har tydligvis hørt meg (jeg tar selvfølgelig all ære) og laget Åsnes Combat Cap sammen med forsvaret, de har til og med videreutvikla ideen og lagt til et kortfellesystem som fungerer utmerket.

Skia finnes også i sivil utgave (den jeg har) og heter da Åsnes Ingstad

( http://www.asnes.com/ProductDetails.aspx?cat=28 )

Jeg er forelsket i egenskapene, og må glise hver gang jeg ser dekoren skli frem i løssnøen....

sammen med "Varg Polar" og forsvarets hælbinding på ei 10mm plate blir skia helt perfekt for alle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Fischer 109 tidligere i vinter, men ble ikke fornøyd fordi jeg mest ble både gående og kjørende med langfeller(veeeldig kupert her skjønner du :P eller kanskje ferdighetene det skorter på...)

Å smøre dem på skareføre var og et mareritt siden spennet er minimalt. Kortfeller med stropper er som å tisse i buksa.

Kjøpte nå Combat m/fellelås(Hvite Ingstad m/hull i tuppen), og er egentlig forbauset over hvor lite spenn det også er i dem med tanke på at disse skiene er konstruert for soldater som har 50kg+ på ryggen.

Med mine 80kg+ uten sekk står jeg 190 skia flat...

Litt stivere enn 109, og flyter bittelitt bedre, spesiellt i tuppen.

Men lest at det visstnok er stor forskjell i spenn fra Åsnes skipar indiviuellt. Så å prøve dem i butikken er essensielt.

Fellefeste systemet har sine store fordeler, men alt kan forbedres(tynnere festeplate, lås m/stramming(kun limet som holder plata på plass. Gammelt lim betyr at snø kan komme imellom), mohair mix feller og ikke kun nylon savnes)

Det er og visstnok såpass mange reklamasjoner på Åsnes at Oslosportslager ikke lengre fører dem...

Men for meg som allround ski ville jeg nok valgt Combat/Ingstad på nytt, men kanskje valgt et par med bedre spenn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.