Gå til innhold
  • Bli medlem

Reddet etter tre uker


yalla

Anbefalte innlegg

Annonse
Tysker hjelpeløs i tre uker i fjellheimen

En 55 år gammel tysker ble onsdag reddet etter tre uker med brukket ankel langt til fjells.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/sirdalagder/1143802/Tysker_hjelpeloes_i_tre_uker_i_fjellheimen.html

Han var heldig som greidde å karre seg fram til ei hytte, …og i tillegg finne proviant m.m. der.

Man blir i det hele tatt ganske hjelpesløs og lite mobil med en brukket fot/ankel, det har jeg erfaring med. Brakk selv leggbeinet under en joggetur i Bymarka for 15 år siden. For det første så var det skrekkelig vondt, ble kvalm, kaldsvetta og holdt på å kaste opp pga de intense smertene. Men det var da jeg skulle prøve å komme meg fram til folk at problemene begynte for alvor. Det var helt uaktuelt å stå på eller belaste den skadde foten (bare å komme borti den skadde foten var helt utrolig vondt ), så eneste mulighet var å legge seg ned på ”firfotan” og krype framover. Det gikk temmelig sakte, brukte vel ca ½ time på 100m, men da var jeg kommet såpass nærme veg der jeg visste det pleide å gå en del turfolk (veien mellom Rønningen og Smistad), …så etter å ha ligget der og ropt om hjelp ei stund så var det noen som hørte meg og kom meg til unnsetning. De hjalp meg bort til Rønningenvegen, og så fikk jeg sykebiltransport videre til St. Olavs hospital.

…så et beinbrudd er ikke bare bare. Som regel går det bra, men på lengere aleneturer i fjellet så vil i hvert fall jeg ta med mobiltelefon (og sjekke at det er dekning i området) og evt nødpeilesender eller satellitt-telefon, ...og å gjøre avtale med de hjemme om når det evt må settes igang redningsaksjon dersom de ikke hører fra meg. Kanskje er det lurt å ta med morfintabletter (kanskje ikke så enkelt å få tak i, men) eller annet smertestillende også.

___________

kattugla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde vært gøy om noen fra Fjellforum tok på seg oppdraget og fikk seg en fin fjelltur kombinert med avisoppslag :D

GPS'en reddet ham da han fant fram til Gyvasshytta. Nå håper han at koordinatene som han markerte da han etterlot sekken, kan være til hjelp om noen er i området og er villig til å ofre noen minutter til å lete.

– Jeg gravde ned sekken i snøen, men innenfor en radius på noen meter, burde det være mulig for erfarne GPS-brukere å finne sekken, håper den tyske skituristen.

Koordinatene er slik:

32 V 0384 181; 6574 561 som er 473 m fra Gyvasshytta i 74°.

Dato: UTM WGS 84.

Dersom noen finner sekken, vil Aftenbladet formidle videre kontakt med den tyske skituristen. Han har sagt at han vil komme tilbake for å fullføre turen neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden gravde han ned sekken? Var han redd noen skulle stjele den?? :lol:

Jeg forstår at det ikke er lett å dra på en ryggsekk med brukket ben, men å legge den fra meg hadde vært det siste alternativet mitt om jeg kom i hans situasjon!

Det står "Tysker" vettu.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper et snøfall eller tre tok seg av jobben med å begrave sekken. . . kan aldri tenke meg at han tok seg bryet med å grave den ned sjøl.

Om ikke annet så vil en sekk liggende fullt åpent midt i fjellheimen kanskje få noen til å stille spørsmål og kanskje bidra til at man blir funnet om noen råker forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.