Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntetthet på Hilleberg.


josbir

Anbefalte innlegg

Hvordan er vanntettheten på Hillebergteltene, (da spesielt Keron som jeg har tenkt å skaffe)? Har lest både positive og negative omtaler. Erfaringer? Bor på vestlandet, så vanntetthet er et viktig kriterie for meg når det gjelder telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan er vanntettheten på Hillebergteltene, (da spesielt Keron som jeg har tenkt å skaffe)? Har lest både positive og negative omtaler. Erfaringer? Bor på vestlandet, så vanntetthet er et viktig kriterie for meg når det gjelder telt.

Keron har en teltduk som ifølge Hilleberg skal tåle en vannsøyle på 3000mm.

Og hva er det de sier igjen? At alt over ca 2000mm bør betraktes som rimelig vanntett...

Skal man tro Hillebergmafiaen på forumet, så blir du uansett neppe våtere enn i andre kvalitetstelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er klar over vannsøylenivået på disse teltene, og at de tåler mye vann. Men har også lest at de ikke er av de teltene med best vanntetthet, så vet ikke hva jeg skal tro og mene. Som sagt, på vestlandet kan det komme stooore mengder regn :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt problemer den 1-2 gangen jeg brukte mitt Hilleberg Nammatj 2 GT-telt...Skrev t.o.m mail til Hilleberg og fikk tilsendt en slik silikonbasert tetningskrem (gratis, fritt levert)... Fikk dog aldri behov for å bruke denne da teltet siden da har vært helt glimrende vanntett... Har brukt det i mye svært dårlig vær (les: storm, orkan, snøstorm og under særdeles våte omgivelser) og etter oppstartsproblemene aldri opplevd trøbbel.

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ett Hilleberg unna telt selv, det brukte jeg i en mnd sammenhengene i sommer. Jeg hadde 17 dager med regn av den måneden. Teltet var helt vanntett det, selv under store vannmengder og mye vind.

Kondensproblematikk forekommer jo, men det avhenger jo helt av luftingen som jeg syntes er god på unna teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt problemer den 1-2 gangen jeg brukte mitt Hilleberg Nammatj 2 GT-telt...

Dette har jeg lagt merke til at enkelte andre nevner også, at de har problemer med at det lekker 1.- 2. gangen teltet brukes, men siden er tett.. Hva er grunnen til det? Kan da ikke stemme at det skal være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lagt merke til at enkelte andre nevner også, at de har problemer med at det lekker 1.- 2. gangen teltet brukes, men siden er tett.. Hva er grunnen til det? Kan da ikke stemme at det skal være slik.

Leste i en test av telt at de beste teltene bruker ekspanderende tråd istedenfor taping av sømmene, p.g.a silikoncoatingen.

Kan dette være årsaken? Er bare synsing dette egentlig, men det rimer jo isåfall nesten med erfaringene i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är korrekt att Hillebergs sömmar är sydda med en tråd som sväller när den blir blöt och därmed i det närmaste gör sömmarna täta. Vid extremt mycket regn kan de dock ändå läcka lite, besväras man av detta är det inga problem att själv täta sömmarna med sömtätningsmedel.

Jag har ett Keron 3 sedan 10 år tillbaka, på detta har jag tätat sömmarna i absiderna då vår hund brukade få sova i absiderna och hunden uppskattade inte regndroppar på sig. Efter det har det inte läckt en droppe. Hillebergtält håller tätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere teltprodusenter som bruker slik tråd. Helsport gjorde / gjør på noen modeller? Det samme med GoLight, og det er sikkert flere.

Fordelen kontra taping, er at det ikke er tape som kan løsne. "Ulempen" er noen dråper vann inn første gangen i regn, før tråden blir våt. Ser bare fordeler med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer med Hilleberg, og har etterhvert ganske mange netter i diverse modeller.

De siste årene har jeg også hatt en avtale med Hilleberg, men vil gjerne få si at jeg har brukt Hilleberg sine telt i flere år før dette også. Det er skikkelig kvalitet - fra A til Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg antar at trådstarter og andre blant annet refererer til en test i Villmarksliv som hadde noen forvirrende kommentarer om Hilleberg Kaitums vanntetthet. Det var en del andre rariteter i den testen (som det ofte er i Villmarkslivs tester), f. eks: Hilleberg Kaitum (som er et tunneltelt) ble best i test (allround) mens Helsport Fjellheimen ble beste tunneltelt. Det var også noe med vektingen av poeng, der praktiske løsninger - som lommer og tørkesnorer - ble vektet høyere enn vanntetthet og vindstabilitet, som var uforståelig for meg.

Jeg har selv byttet ut Fjellheimen med Kaitum og har ganske mange regndøgn i begge. Som lang mann hadde jeg problemer med fotenden i Fjellheimen, og fikk kontakt mellom dukene - med påfølgende fuktgjennomslag. Praktisk liggelengde er myyyye kortere enn den oppgitte pga skråen. Dette problemet har jeg ikke i Kaitumen, som har rette vegger. Det samme gjelder selvsagt kopien Fjellheimen double, som også har rette vegger.

Glem alle "vannsøyler", disse dukene er tette til du skader dem eller sola har spist dem opp om mange år.

Svulmetråden i Fjellheimen (Camp 3) holdt ganske godt til jeg gikk fra teltet om morgenen i regn, og kom tilbake etter 8 timer i stekende sol. Teltet sto og sang, med godt nedsteinede barduner, plugger og stormmatter. Etter det hadde jeg ganske merkbare lekkasjer i sømmene, og måtte tette. Brukte medfølgende seam-sealer, og hadde siden ingen problemer. Min teori er at sømmene strakk seg, og at hullene ble for store for svulmetråden.

Det var også en lekkasje i venstre fothjørne der pluggfeste og mange samlinger danner svært mange sømmer. En skikkelig innsausing med sealer løste dette også. Den lekkasjen var der selvsagt før tørkestrekken.

Kom nettopp tilbake fra ei uke på Hardangervidda, og fikk en del regn. Kompis hadde Fjellheimen camp 2, og fikk beskjed av bikkja om at det lakk i forteltet. Sømmene igjen. Dette teltet hadde ikke vært strukket på samme måte som mitt. Han hadde repsettet med, og smurte sømmene i neste tørkeperiode. Problemet borte, teltet tett som ei potte.

Kaitumen har hittil holdt helt tett bortsett fra bittesmå drypp øverst i begge glidelåsene i åpningene etter langvarig, hardt regn. Disse er dekket av en kappe som skal verne glidelåsen, så jeg vet ikke helt hva som skjer. Trodde først at vannet blåste inn under kappen, men oppdaget samme lekkasje i andre enden, som lå i le. Antageligvis trekker vannet gjennom sømmene, disse går gjennom både kappa og glidelåsen. Har silkonert øverste del av sømmen, men ikke testet enda. Bortsett fra dette er teltet helt tett, selv om også dette har stått ganske trommetight.

Så min erfaring er altså at Hilleberg totalt sett er tettere etter en stunds praktisk bruk, enn Fjellheimen, men at det egentlig ikke spiller noen rolle.

For trådstarter er ikke lenger rådene aktuelle, etter som han har kjøp telt som han helt sikkert blir veldig fornøyd med. Til alle andre: Vær avslappet til lekkasje i sømmer. Bruk seam sealer, det er enkelt og bombesikkert. Det varer veldig lenge - jeg har ikke hatt noe telt lenge nok til å vite hvor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er vanntettheten på Hillebergteltene, (da spesielt Keron som jeg har tenkt å skaffe)? Har lest både positive og negative omtaler. Erfaringer? Bor på vestlandet, så vanntetthet er et viktig kriterie for meg når det gjelder telt.

Hei

Jeg bor selv på vestlandet, og har benyttet Hilleberg Unna i over 5 år.

Ingen problemer med lekkasje.

Lykke til med teltkjøpet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å slenge seg på rekken av fornøyde Hilleberg-brukere. Keron-3 har vært brukt sommer og vinter i 8 år nå. Har ikke kommet inn vann selv med tållkniv-regn, både vertikalt og horisontalt. Trygt kjøp!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nallo 2 GT og Akto. Nettopp vært i Børgefjell i et jævla vær. Kuling og regn. Ingen problemer med vanninntrenging i teltet. Men det visste jeg fra før, kjøpte det første Hillebergteltet i 2005. Har både North Facetelt, Marmot og Mountain Hardwear. Hilleberg er best. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått testet Keron-teltet jeg kjøpte i tildels kraftig vestlandsregnvær og vind fra alle kanter. Medførte god strekk i duken, ettersom jeg bardunerte av all makt. Potta tett er det! :D Fra første dag. Meget fornøyd. Et kanontelt som holder det det lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandsøjletryk fortæller vel også lidt om teltets holdbarhed - altså lidt om hvor lang tid teltet holder vandet ude.

Der vil jo efter nogle års brug i sol og regn slides på teltdugen, hvor et højtvandsøjletryk formodentlig (teoretisk?) vil holde i flere år. Men måske holder ræsonnementet "nu tykkere dug = nu større holdbarhed" ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tror det resonnementet holder. Hilleberg, for å ta det merket jeg kjenner best selv, presiserer selv ganske klart og tydelig at deres lettvektsduk ikke er like holdbar som den andre "premiumduken" (1200 vs 1800). Mine egne erfaringer er at selv den tynneste duken deres er svært slitesterk og holdbar. Men generelt er det vel kanskje sånn at prisen man må betale for stadig lettere produkter er noe redusert slitestyrke på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.