Gå til innhold
  • Bli medlem

Plass i Hillebergtelt


strebus85

Anbefalte innlegg

Vi snuser på et Nallo 4 GT for tida. Vi er to store og en liten, og jeg tenkte at da var det greit med litt ekstra plass. Dessuten har jeg hørt flere si at et tremannstelt egentlig er et tomannstelt osv. Men forlede hørte jeg at dette tipset med å gå opp en person i størrelse var lurt med Helsport, men ikke nødvendig med Hilleberg?

Er det slik at en "Hillebergperson" er større enn en "Helsportperson"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en del erfaringer med ulike telt fra både Hilleberg, Helsport og Fjällraven, og kan definitivt konkludere med at det er "best" å gå opp en størrelse med tanke på personer ja. Dvs. et tremanns er god plass til to osv... Øker komforten betraktelig synes nå jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på om du tenker vinterbruk eller vanlig 3 sesongs? For vinter vil jeg anbefale å trekke fra en generelt, men de fleste større Hilleberg har god plass ifht oppgitt kapasitet relativt til mange andre produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at at man i turverdenen regner et liggeunderlag som er 50 cm bredt som "nok" plass i bredden til en person...

så et firemannstelt er vanligvis 4 * 50 cm + litt slakk... Eksempelvis er Nallo 4 210 cm i bredden og da får en hele 2,5 cm ekstra pr snute :!:

Om det er nok plass er jo opp til den enkelte, vurdert i mot viljen til å bære et større og tyngre telt... 8)

For min del tror jeg at Nallo 4 har god plass til tre i bredden og du får 4 inn dersom du må...

Jeg har selv et Nallo 2 som jeg har erstattet med et Kaitum 3, i hovedsak fordi jeg vil ha et telt som er langt nok for mine 188 cm uten at jeg sparker borti innerteltet.

Kaitum med loddrette vegger i innerteltet og 220 cm lengde er langt nok, Nallo med skråtak i enden og oppgitt lengde 230 cm i innerteltet er ikke langt nok i praksis pga skrå vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.